Į gatves išriedėjo pirmieji pasaulyje „beūsiai“ troleibusai  (13)

Kinijoje buvo pristatyti pirmieji pasaulyje neįtikėtinai efektyviai energiją kaupiantys troleibusai. Pagrindinė šių transporto priemonių technologija yra superkondensatoriai, patalpinti į 18 ir 12 metrų ilgio greituosius (BRT – angl. „bus rapid transit“) autobusus.


Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Geriausia, kad taikant šią technologiją tradiciniai troleibusų „ūsai“ yra nebereikalingi. Juos pakeitė panašaus principo, tačiau trumpalaikiai energijos kabeliai, kurie transporto priemonę visiškai įkrauna vos per 30 sekundžių (sulipant ir išlipant keleiviams). Iki kito energijos papildymo troleibusas gali nuvažiuoti daugiau nei 5 km ir dar apie 80% elektros energijos pasigaminti stabdymo metu. Toks veikimo principas įmanomas tik dėl naujųjų superkondensatorių (arba kondensatorinių energijos kaupiklių). Kinijos vyriausioji viešojo transporto specialistė Angela Baby teigia, kad superkondensatorius yra dar nauja, bet sparčiai populiarėjanti technologija: „Ji pasižymi aukštu saugumo lygiu, nes susideda iš anglies medžiagos, kuri kaupia energiją fizinės adsorbcijos būdu, o ne dėl vykstančių cheminių reakcijų. Kondensatorius gali būti įkrautas daugiau nei 1 mln. kartų, todėl tarnauja mažiausiai 12 metų. Jis puikiai prisitaiko ir prie įvairių klimatinių sąlygų – ištveria nuo –40 iki +65 laipsnių Celsijaus temperatūrą. Maža to, įkrovimo laiko, tarnavimo trukmės ir saugos atžvilgiu jis smarkiai lenkia ličio jonų baterijas. Visa tai lėmė vis platesnį superkondensatorių taikymą visame pasaulyje“. Yra žinoma, kad šiuo metu rinkoje paplitusioms rūgštinėms, ličio ir vandenilio kuro baterijoms įkrauti prireikia daugiau nei 10 minučių ar net valandų! Jų maksimalus pakrovimų skaičius tesiekia 30 tūkst. kartų. Taip pat šios baterijos ištveria labai mažo diapazono temperatūrų skirtumus. Akivaizdu, kad naujasis kondensatorius savo savybėmis gerokai pranoksta pirmtakes. Maža to, jį galima pritaikyti ne tik transporto priemonėse, bet ir karinėje, atsinaujinančios energetikos ar kitose srityse. Į Kinijos gatves išriedėjusioje 18 metrų transporto priemonėje yra 42 sėdimos vietos ir dar dukart tiek stovimų. 12 vietų troleibuse yra kiek mažiau – 24 vietos. Tiesa, yra ir 18 metrų įprastų troleibusų su „ūsais“. Visų grindys ir durys pritaikytos negalią turintiems žmonėms. Vis dėlto, šios transporto priemonės yra platesnės ir aukštesnės už įprastus autobusus bei troleibusus, nes be erdvės keleiviams, jų gale patalpintos ir superkondensatoriaus dėžės. Vadinasi, tokioms transporto priemonėms reikia ir platesnio kelio.

Naujųjų Kinijos troleibusų linijos ilgis – 10,2 km. Ji nutiesta centrinėje Ningbo mieste Kinijoje, Yinzhou provincijoje. Šis maršrutas jungia 23 stoteles, troleibusas gali būti įkrautas keturiose iš jų. Vyriausiasis šio projekto inžinierius He Anqing teigia, kad pirmoji troleibusų linija bus išbandoma 3-5 mėnesius, po kurių pradės darbą visu pajėgumu. Ateityje Ningbo gatvėse pasirodys apie 1200 šių transporto priemonių.

Parengta bendradarbiaujant su Nacionaline viešojo transporto keleivių asociacija. www.nvtka.lt

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: www.technologijos.lt
(109)
(2)
(107)

Komentarai (13)