Gamintojų skelbiamos degalų sąnaudos yra melas - naujas tyrimas atskleidė, kurie gamintojai meluoja labiausiai  (5)

Tai, ką gamintojai rašo apie naujų automobilių degalų sąnaudas, yra tik pasakos. Tyrimai parodė: skirtumas tarp dokumentuose nurodomo ir tikro jų kiekio kasmet vis didėja. Ne pelno siekianti organizacija – Tarptautinė švaraus transporto taryba (angl. International Council on Clean Transport – ICCT) – nuo 2001 metų pradėjo tikrinti, kiek skiriasi automobilių techninėse charakteristikose nurodomos degalų sąnaudos nuo tikrųjų.


Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Nuo pat pradžių buvo skalambijama pavojaus varpais, nors tuomet skirtumas siekė tik 9 procentus. 2013-aisiais – jau 25 procentus. O šįmet – vidutiniškai net 42 procentus.

Apskaičiavo žalą eurais

ICCT su partneriais šįmet Europoje išmėgino apie milijoną naujų automobilių. Iš esmės visi jie naudojo kur kas daugiau dyzelino ar benzino, nei skelbė gamintojai.

Didžiausi skirtumai išryškėjo išbandžius keliuose prestižinės klasės mašinas: 5-osios klasės BWM rijo vidutiniškai 52 proc. daugiau degalų, nei skelbiama oficialiai, C ir E klasės „Mercedes“ – atitinkamai 54 ir 56 proc., „Audi A6“ – 57 proc.

Šiek tiek geresni, tačiau toli gražu ne tobuli buvo net ir hibridinių automobilių rezultatai. ICCT apskaičiavo, kad dėl tokių neatitikimų kiekvienas naujo automobilio vairuotojas Europoje degalams per metus išleido apie 450 eurų daugiau, nei jam žadėjo gamintojai.

Kenkia ir aplinkai

Tyrimas buvo atliktas septyniose Europos šalyse: Vokietijoje, Jungtinėje Karalystėje, Olandijoje, Prancūzijoje, Ispanijoje, Švedijoje ir Šveicarijoje. Nors gamintojų atstovai puolė tvirtinti, kad tyrimas nėra išsamus ir visiškai objektyvus, net ir jiems teko pripažinti vis didėjančius skirtumus tarp žadamo ir tikrojo degalų vartojimo lygio.

O kuo daugiau reikia benzino ar dyzelino, tuo daugiau kenksmingų medžiagų patenka į aplinką. Anot ICCT ataskaitos, dokumentuose nurodomas išmetamo anglies dvideginio kiekis smarkiai ėmė mažėti nuo 2008-ųjų, kai Europoje įvesti griežtesni apribojimai.

Taisyklės keičiasi ir toliau – pavyzdžiui, nuo 2021 metų nauji automobiliai negalės į aplinką išmesti daugiau nei 95 gramų anglies dioksido vienam nuvažiuotam kilometrui. Tačiau, kaip parodė „Volkswagen“ skandalas JAV, gamintojais valdžios institucijos pernelyg pasitiki ir tik labai retai patikrina, ar jie skelbia teisingus duomenis.

Bandymai – ne keliuose

Vis dėlto kodėl atsiranda tokių neatitikimų? Net ir automobilių pramonės koncernai neslepia, kad pagrindinė priežastis – morališkai ir techniškai pasenę mašinų bandymo standartai. Kitąmet ICCT tyrimo rezultatai galbūt bus kitokie, nes nustos galioti dar šio amžiaus pradžioje patvirtinta degalų sąnaudų nustatymo metodika „New European Driving Cycle“ (NEDC). Ją pakeis gerokai griežtesni reikalavimai. NEDC jau seniai kritikuojama dėl to, kad joje spragų – per akis.

Pavyzdžiui, matuojant automobilio degalų sąnaudas žibintai, oro kondicionavimo, navigacijos, garso ir visos kitos elektros sistemos turi būti išjungtos. Nors iš tiesų kelyje taip niekas nesielgia, o veikiant šiems įrenginiams benzino ar dyzelino automobilis naudoja daugiau. Tačiau tai – bene menkiausia kliūtis. Jei manote, kad gamintojai automobilį bando kelyje ar gatvėje, labai klystate. Jis tiesiog užvairuojamas ant traukos stendo ir jame įtvirtinamas.

Bandymas turi būti atliekamas su šaltu automobiliu, o aplinkos temperatūra turi siekti maždaug 25 laipsnius šilumos. Viskas vyksta uždarose patalpose, tiesiog idealiomis sąlygomis.

Lemia net ir padangos

Reikia nustatyti degalų sąnaudas mieste? Prašom – toks ciklas trunka 13 minučių ir kartojamas keturis kartus. Tiesa, ant to paties stendo. Per tą laiką automobilis „nuvažiuoja“ 4 kilometrus vidutiniu 18,77 kilometro per valandą greičiu. Užmiesčio ciklo metu „nuvažiuojama“ 6,6 kilometro vidutiniu 62,6 kilometro per valandą greičiu.

Tad per visą eksperimentą vidutinis greitis tesiekia 33,6 kilometro per valandą. Ar būtent taip važinėja dauguma vairuotojų? Toli gražu ne, tad nėra ko stebėtis dėl nesutapimų. Ką ir kalbėti apie kitas smulkmenas – pavyzdžiui, padangas. NEDC taisyklėse nėra nurodyta, kokios jos turi būti ant bandomojo automobilio.

Užtenka vietoj įprasto 2,2 atmosferos oro spaudimo pripūsti 3,2 atmosferos, ir mašina ant stendo riedės kur kas lengviau bei taupiau. Niekas nedraudžia ir sumontuoti specialių mažo pasipriešinimo riedėjimui padangų, galinčių sutaupyti kelis procentus degalų.

Aut. teisės: Lrytas.lt
Lrytas.lt
(46)
(7)
(39)

Komentarai (5)