Kaip programuotojai keičia bankus: neįtikėtini dalykai, kas vyksta finansų sektoriuje ir tai tik pati pradžia (3)
2017-ieji metai žada nustebinti ne viena inovacija finansinių technologijų („fintech“) srityje. Tačiau į ką ypač vertėtų atkreipti dėmesį?
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Kai kreipsitės į banką kokiu nors kasdieniu klausimu, atsakymą gausite iš roboto, o už prekes ir paslaugas mokėsite telefonu – o gal net ir per savo paskyrą „Facebook‘e“.
„Šie metai mums žada daug įdomių netikėtumų, kuriuos lems technologijų pažanga bei natūralus vartotojų noras kasdienius dalykus atlikti dar greičiau, patogiau ir paprasčiau“, – apžvelgdamas pagrindines 2017-ųjų „fintech“ sektoriaus tendencijas sakė informacinių technologijų bendrovės „Tieto Lietuva“ verslo plėtros vadovas Andrius Adamonis.
1. Susipažinkite: jūsų asistentas robotas
Apie dirbtinio intelekto panaudojimą „fintech“ srityje šiemet turėtume girdėti ypač daug. Bene daugiausiai žadanti naujovė yra sparčiai tobulėjančios robotų programos – vis daugiau darbų ir užduočių, kurias iki šiol atlikdavo žmonės, perims virtualūs asistentai.
Bankas „Swedbank“ jau keletą metų turi virtualią asistentę Niną, o „SEB“ bankas Švedijoje – Amelią. Kaip rašo „ComputerWeekly.com“, Amelia moka 20 kalbų ir 300 puslapių teksto geba perskaityti per 30 sekundžių. Jei programa negali atsakyti į kliento užklausą, ji nukreipia užduotį žmogui, bet ir toliau dalyvauja pokalbyje, taip mokydamasi, kaip panašioje situacijoje pasielgti ateityje.
Taigi, robotai asistentai jau nėra visiškai naujas dalykas, tačiau jų funkcijos ir galimybės iki šiol buvo dar gana ribotos. Šiandien padėtis keičiasi iš esmės – technologijų pažanga jau leidžia išnaudoti visas virtualių asistentų galimybes, todėl prognozuojama, kad šiemet įvyks lūžis ir vis daugiau finansų įstaigų kasdieniame darbe su klientais – nuo įprasto aptarnavimo iki probleminių klausimų sprendimo – pasitelks robotų programas. Žinoma, patys klientai, pateikę užklausą elektroniniu būdu, šito gali net neįtarti.
2. Atsisveikinimas su pinigine
Panašu, kad piniginių, be kurių daugelis žmonių nežengia nė žingsnio iš namų, dienos eina į pabaigą. Pavyzdžiui, Skandinavijos šalyse grynieji pinigai pamažu išstumiami iš kasdienio gyvenimo ir netgi svarstoma, galbūt parduotuvės galėtų visai nebepriimti grynųjų. Tyrimai rodo, kad grynaisiais reguliariai atsiskaitinėja tik 6 proc. danų.
Bet pokyčiai atsiskaitymų srityje vyksta ir toliau – štai „The Huffington Post” prognozuoja, kad šiemet įprastos kredito ir debeto kortelės taps tiesiog nebereikalingos, nes jas pakeis mobilieji telefonai.
„Kad nebeliks banko kortelių, yra intriguojanti mintis – iš tiesų tiek Kopenhagoje, tiek Stokholme ar Helsinkyje yra daug vietų, kur galima atsiskaityti programėlėmis mobiliuosiuose telefonuose, o „Danske“ banko „MobilePay“ skaičiuoja, kad jų programėlę yra atsisiuntę 3,4 mln. iš 5,6 mln. Danijos gyventojų, - sako „Tieto Lietuva“ verslo plėtros vadovas A. Adamonis. - Aš būčiau atsargus teigti, kad plastikinės mokėjimo kortelės taip greitai išnyks (tiek dėl paplitimo, tiek dėl naudotojų įpročių), tačiau gali būti, kad susiformuos „finansinių hipsterių“ ratas, kurie iš principo ir dėl patogumo atsiskaitymams naudos tik mobiliuosius telefonus, kai tik atsiras pakankamos apimties infrastruktūra.”
Prognozuojama, kad prekybininkai ir paslaugų tiekėjai 2017 metais ims diegti momentinių mokėjimų sprendimus, kurie leis pervesti pinigus, atsiskaityti už prekes ir paslaugas per programėlę mobiliajame telefone tiesiog akimirksniu. Švedijoje mokėjimų revoliucija jau įvyko, o šiemet, momentinių mokėjimų plėtrą aktyviai skatinant Lietuvos bankui, proveržio laukiama ir Lietuvoje.
Žalią šviesą naujoms mokėjimų galimybėms uždegė ir naujas europinis reguliavimas – 2018-ųjų pradžioje įsigaliosianti Antroji mokėjimų direktyva (PSD2), priversianti tradiciškai uždarus bankus atverti savo sistemas išoriniams e-banko aptarnavimo paslaugų teikėjams. Pasak A. Adamonio, visa tai gali paskatinti naują eksperimentinių bei pažangių paslaugų laviną.
3. Į „fintech“ sektorių taikosi ir IT pasaulio milžinai
Pokyčiai mokėjimų srityje gali būti ir didesni: ekspertų prognozėmis, jau ne už kalnų ir ta diena, kai savo sąskaitas galėsime apmokėti net ir per savo paskyrą socialiniame tinkle „Facebook“. Ir tai bus taip pat saugu ir įprasta, kaip ir dabar pervedant pinigus per interneto banką.
Kaip prognozuoja didžiausios pasaulyje skaitmeninės valiutos mokėjimo sistemos „BitPay“ vykdomasis direktorius Sonny Singh, didžiules klientų bazes turintys IT verslo rykliai, tokie kaip „Facebook“ ar „Google“, dar šiemet gali įžengti į „fintech“ sritį ir, nusipirkę kitus stambius rinkos žaidėjus, taip pat pradėti teikti finansines paslaugas. Tai reiškia, kad dar labiau išaugs konkurencija tradiciniams finansinių paslaugų teikėjams, o vartotojai susidurs su dar didesne mokėjimo priemonių įvairove.