Kaip uždirbti milijonus eurus iš atgyvenusių lėktuvų: neįprastas aviacijos verslas, apie kurį mažai kas yra girdėjęs  ()

Ar kada pagalvojote, kas nutinka seniems orlaiviams, kai šie „nugyvena“ savo gyvenimą ir yra „atleidžiami“ nuo tarnybos? Dauguma jų, siunčiami į Anglijos kaimą, tačiau ne mirti, bet atgimti, rašo BBC.com.


Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Šie, kadaise padanges skrodę milžinai, šiandien, aptverti tvora, nugula Anglijos Kotsvoldo teritorijoje ir kalvotose jos žemumose. Tai lėktuvai, kurie kadaise žmones skraidino į pačius tolimiausius kraštus ir žadėjo netikėčiausias atostogas ir nuotykius.

Ne kapinės?

Penki „Boeing 747“, du „Boeing 777s, keletas „Airbus A320s“ ir net 20 kitų didžiulių keleivinių lėktuvų išsibarstę po buvusį karališkųjų oro pajėgų aerodromą. Kai kurie – suskirstyti į grupes, o kiti – pastatyti atskirai ir pritvirtinti prie kadaisę buvusių naudojamų geležinkelių bėgių. 

Tačiau tai ne kapinės ir jose „besiilsintys“ orlaiviai nebus palikti tiesiog surūdyti. Kaip tik, tai itin svarbus dalykas utilizavimo industrijai, kuri randa būdų, kaip dar kartą panaudoti skrydžiams nebetinkamus lėktuvus.

„Varikliai ir tam tikros lėktuvo dalys yra daug vertingesnės, jeigu jas išimame, negu, kad bandytume parduoti iškart visą lėktuvą“, – sakė Air Salvage International“ įkūrėjas Markas Gregoris, kuris yra atsakingas už nepageidaujamų keleivinių lėktuvų išmontavimą.

 „Visi šie orlaiviai yra tie, kurie kažkada skraidino žmones atostogų, o gal net turėjo transatlantinius skrydžius“, – pabrėžė M.Gregoris. 

Jo kompanija veiklą vykdo jau 20 metų ir dirba privačiame aerodrome, esančiame netoli Kemblo miestelio, Glosteršyro grafystėje, o iki 1993-ųjų šis aerodromas priklausė Anglijos Gynybos ministerijai. Kasmet čia savo paskutinį skrydį atskrenda apie 50-60 keleivinių orlaivių.

Vertingiausi – varikliai

Kartą vieną iš tokių nebenaudojamų lėktuvų ardęs M.Gregoris paaiškino, kokios lėktuvo dalys yra pačios brangiausios. „Be abejo, apie 80-90 proc. lėktuvo vertės sudaro jo varikliai“, – sakė jis, prieš tai pasakojęs, kad įkurti tokiam verslui panaudojo iš prieš tai buvusio darbdavio gautą atleidimo išmoką.  „O kai išimame variklius, tada žiūrime kaip panaudoti kitas vertingas lėktuvo dalis“, – pridūrė jis. 

Toks lėktuvo dalių išrinkimas gali užtrukti nuo 8 iki 15 savaičių, priklausomai nuo lėktuvo mdoelio ir tipo. Štai „Boeing 747“ ir „Boeing 777“ išrinkimas trunka apie 10-15 savaičių.  Pirmiausia, kad lėktuvą būtų galima išrinkti, reikia pašalinti visus lėktuve esančius skysčius: kurą, hidraulinius skysčius ir pan.

Tada varikliai su kranu iškeliami, o paskui apipilami apsauginiais skysčiais. „Tai kiek panašu į balzamavimą. Mes pilame apsauginį skystį, kad panaikintume visą alyvą ir degalus, kad šie neskatintų korozijos. Tada kiekviena detalė, kol suras naujus namus, supakuojama plastike“, – aiškino  M.Gregoris. 

Kainos glumina

„Pavyzdžiui „Boeing 777“ variklis, kuriam jau 20 metų, gali būti vertas apie 3 mln. dolerių“, – sakė specialistas.  Būtent šio lėktuvo modelio varikliai yra labai populairūs ir dažnai naudojami naujesniuose lėktuvuose arba tiesiog parduodami oro linijoms, kaip atsarginės dalys. O štai norint nusipirkti naują variklį, gali tekti pakloti net iki 30 mln. dolerių. 

Kitos vertingos orlaivio dalys yra pagalbinė variklio turbina, esanti orlaivio gale ir valdanti elektronines sistemas, taip pat aviacijos prietaisai ir oro kondicionavimo sistema. 

„Galiausiai lieka tik pats orlaivio korpusas. Tiesa, jį taip pat parduodame. Korpuso dalys reikalingos skrydžių mokyklų treniruotėms, tačiau dažnai žmonės perka ir lėktuvų duris ar sėdynes, o štai skrydžių diržo kaina siekia 25 dolerius“, – kalbėjo M.Gregoris.

Rado kokaino

Jau 20 metų lėktuvus  išrinkinėjantis vyras pasakojo, kad jam ir jo komandai, ardant lėktuvus, salone tarp sėdynių dažnai tenka rasti pačių neįtikėčiausių dalykų. 

Štai kartą „Air New Zealand“ lėktuve, po piloto sėdyne, buvo rasta piniginė, kurioje gulėjo 600 dolerių. Pilotas iš Australijos, kurio piniginę tąkart rado komanda, po 10 metų atgavo savo pinigus ir buvo sužavėtas. 

Kiti daiktai, kurie dažniausiai randami išrinkinėjant lėktuvą yra mobilūs telefonai, rašikliai, saldainiai. Tiesa, prieš 6-erius metus komanda rado ir viena itin brangų ir išskirtinį radinį, kuris buvo paslėptas už orlaivio tualeto sienelės.  „Už sienos buvo paslėptas paketas su, atrodo, daug viduje esančių kasetinių juostų“, – pasakojo M.Gregoris. 

„Tačiau kaip išaiškėjo vėliau, mes radome 3 kilogramus kokaino, kurio vertė, kaip sakė policija, buvo apie  385 tūkst. dolerių. Mes nežinome kas ten jį paslėpė,  tačiau paketas čia gulėjo jau kurį laiką. O kažkas, kas ten jį padėjo, jo taip niekada ir negrįžo, todėl narkotikai ir liko lėktuve“, – apie įdomiausią radinį ardant lėktuvus pasakojo M.Gregoris.

Parengė Raminta Rakauskė

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: Lrytas.lt
Lrytas.lt
(27)
(3)
(24)

Komentarai ()