Sovietų sąjungos pasididžiavimo Su-27 istorija - kokia nesėkminga buvo pradžia, kodėl Rusija supyko ant Kinijos, ir kodėl senukas tarnaus ir toliau? (Video) (1)
Sovietų Sąjungoje (SS) pagamintas naikintuvas Su-27 buvo itin sėkmingai eksportuojamas, jį vis dar naudoja vienuolikos šalių oro pajėgos. Šie naikintuvai sudaro didžiąją dalį Rusijos ir Kinijos oro pajėgų arsenalo bei kelia galvos skausmą Maskvos varžovėms, rašo „The National Interest“.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Legendinį sovietų Šaltojo karo laikų lėktuvą pagamino įmonė „Mikojan Gurevič“. Joje taip pat buvo sukurti tokie naikintuvai kaip MiG-15 („Fagot“), MiG-21 („Fishbed“), MiG-25 („Foxbat“) ir „Fulcrum“ (MiG-29).
Vis dėlto Su-27, kuriam NATO suteikė kodinį pavadinimą „Flanker“, išlieka sovietų Šaltojo karo laikų pasididžiavimu.
Orlaivis pagamintas įveikti virš Vidurio Europos galėjusius pasirodyti JAV naikintuvus vykstant NATO ir Varšuvos pakto šalių konfliktui. Be to, šie lėktuvai patruliavo SS oro erdvėje – saugojo ją nuo galimų JAV bombonešių antpuolių.
Atsakas amerikiečių naikintuvams
Naikintuvai „Flanker“ pradėti gaminti kaip aukšto-žemo (angl. high-low) pajėgumo naikintuvų derinimo strategijos dalis. Tai reiškia, kad tuomet oro pajėgose buvo naudojamas nedidelis itin didelio pajėgumo (high) orlaivių skaičius bei didelis ne tokių brangių ir pajėgių (low) orlaivių skaičius.
Tokią strategiją aštuntajame ir devintajame dešimtmetyje taikė tiek SS, tiek JAV. Valstijų karinės oro pajėgos tuomet pasitelkė naikintuvus F-15 ir F-16, JAV karinis jūrų laivynas – naikintuvus F-14 ir F/A-18.
Atsakydami į amerikiečių naikintuvus, sovietai pradėjo gaminti MiG-29, vadinamą „Fulcrum“.
Su-27 gaminusi kompanija atsižvelgė į amerikiečių naikintuvo F-15 („Eagle“) pajėgumus. Iš tiesų – sovietų produktas primena greitą ir gerai ginkluotą ilgo nuotolio amerikietiškąjį „Eagle“.
„Fulcrum“ buvo sukurtas kaip orlaivis, skirtas užtikrinti oro viršenybę (užimti priešo oro erdvę ir išlaikyti jos kontrolę – red.), vis dėlto jis, kaip ir „Eagle“, yra pakankamai lankstus, kad atliktų ir perėmimo/gaudomojo naikintuvo, ir šturmo lėktuvo vaidmenį.
Istoriją lydėjo nelaimės
Su-27 kelias iki oro pajėgų buvo ilgesnis nei tuo pat metu JAV gaminamų ketvirtos kartos naikintuvų. Pirmuosius programos metus lydėjo pražūtingi bandymai, nusinešę kelių pilotų gyvybes.
Kai devintojo dešimtmečio viduryje SS oro pajėgos pradėjo naudoti Su-27, produkcijos problemos kurį laiką neleido orlaiviui užsitarnauti statuso, leidžiančio veikti fronto linijoje.
Su-27 pajėgumai – grėsmingi. „Flanker“ gali pasiekti 806,05 m/s greitį tuomet, kai traukos ir svorio santykis viršija 1 (priklausomai nuo kuro atsargų). Jis gali į orą pakelti iki aštuonių oras-oras raketų – paprastai trumpo ir vidutinio nuotolio.
Patyrusio piloto rankose Su-27 gali atlikti sudėtingiausius manevrus, kuriais oro šou metu džiuginamos auditorijos tiek Rusijoje, tiek Europoje.
Su-27 karkasas – puikiai prisitaikantis. Rusijos oro pajėgos modifikavo didžiąją dalį „Flanker“ flotilės pažangia elektronika. Tokiu būdu buvo patobulinti oras-oras pajėgumai, suteikti efektyvūs šturmo pajėgumai.
Kinija supykdė Rusiją
Originali „Flanker“ versija buvo itin sėkmingai eksportuojama, orlaiviai vis dar naudojami vienuolikos pasaulio šalių karinėse pajėgose.
Šie naikintuvai sudaro didžiąją dalį Rusijos ir Kinijos oro pajėgų arsenalo. Kai kuriuose rusenančiuose konfliktuose, pavyzdžiui, Rusijos ir Ukrainos, Etiopijos ir Eritrėjos ar Vietnamo ir Kinijos, abi pusės naudoja Su-27.
Su-27 pardavimas Kinijai tarp Maskvos ir Pekino sukėlė įtampą. Kinija įsigijo keletą ne pagal specialų užsakymą pagamintų „Flanker“, sutiko kartu gaminti kitą lėktuvų partiją ir gavo licenciją papildomai gaminti orlaivius.
Vis dėlto greitai Rusija apkaltino Kiniją, esą ši pažeidė sutarties sąlygas instaliuodama savo elektroniką į J-11 (Kinijoje pagamintą „Flanker“ versiją), pasisavindama Rusijos intelektinę nuosavybę ir sukurdama savo naikintuvo variantą, galiausiai tapusį J-16.
Šis konfliktas prislopino rusų entuziazmą eksportuoti ginklus į Kiniją, situacija pernelyg nepasikeitė iki šių dienų.
Vis dar plačiai naudojamas
Tokie išskirtiniai naikintuvai kaip Su-27 matė pakankamai mažai kovų. Jie dalyvavo keliose misijose visame pasaulyje, tačiau vis dar daugiausia pasitelkiami vykdyti oro viršenybės kampanijas.
„Flanker“ buvo naudojami keliuose karuose yrant Sovietų Sąjungai, taip pat konfliktuose, kuriais Rusija bando atkovoti neva jai priklausančias teritorijas. Pavyzdžiui, Su-27 skraidė abiejose Ukrainos konflikto pusėse, rusai naudoja šiuos naikintuvus Sirijoje.
Naikintuvai Su-27 skraidė Angolos pilietiniame kare, taip pat konflikte tarp Etiopijos ir Eritrėjos. Su-27 buvo paskutinis iš pagrindinių ketvirtos kartos naikintuvų, kuriuos imta naudoti oro pajėgose. Vis dėlto orlaivis įrodė, kad jo dizainas – sėkmingas.
„Flanker“, būdamas pakankamai didelis ir galingas tam, kad atlaikytų daug modifikacijų ir patobulinimų, ir toliau bus naudojamas oro pajėgose, galbūt net tęsis jo gamyba.
Tai ypač svarbu atsižvelgiant į neužtikrintumą, susijusį su penktos kartos naikintuvu PAK FA, kuriuo planuojama pakeisti MiG-29 ir Su-27.