Rusiškas Su-35 pasirodė esantis brangesnis už penktos kartos naikintuvus F-35 (31)
Naujausias rusiškas 4+ kartos naikintuvas Su-35 negalės tapti „pigia alternatyva“ F-35. Kiekvienas Kinijai tiekiamas aparatas kainuoja po maždaug 104 milijonus dolerių.
Visi šio ciklo įrašai |
|
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Ketvirtos kartos naikintuvas Su-35 (nepainioti su to paties pavadinimo mašina, sukurta dešimtajame praėjusio amžiaus dešimtmetyje) — galingiausias rusiškas naikintuvas, gaminamas serijiniu būdu. Nors orientuotas eksportui, užsienyje aparatas didelio susidomėjimo nesulaukė. Vieni iš nedaugelio susidomėjusių – kinai, kurie užsakė 24 naikintuvus Su-35. 2018-ųjų pradžioje jau buvo pristatyta 14. Likusius KLR gaus per šiuos metus.
Kaip vienas iš Su-35 pranašumų buvo įvardinta kaina. Tačiau paaiškėjo, kad tai, tikėtina, tikrovės neatitinka. Oficialus RF vyriausybės spaudos organas, kaip šaltinį pateikdamas Kinijos leidinį „Ifeng“ (Feniksas) pranešė, kad Sankt Peterburgo Ekonomikos forume buvo oficialiai paskelbtos Su-35 tiekimo Kinijai kontrakto detalės. Bendra sandorio kaina — 2,5 milijardai dolerių. Perskaičiavus vienos mašinos kainą, gauname, kad vienas lėktuvas kainuoja 104 milijonai dolerių.
Palyginimui: „pats brangiausias naikintuvas pasaulyje“ — amerikietiškas F-35 — kainuoja 90 milijonų dolerių (čia kalbama apie F-35A versiją). 2019 metais, visu pajėgumu pradėjus serijinę gamybą, vieno egzemplioriaus kaina turėtų sumažėti iki 83 milijonų dolerių. Ekspertai prognozuoja, kad atpigs ne tik „sausumos“ F-35A, bet ir F-35B ir F-35C, skirti bazavimuisi universaliuose desantiniuose laivuose ir lėktuvnešiuose. Nors pastarieji veikiausiai vis tiek bus kiek brangesni už technologiškai paprasčiausios versijos naikintuvus.
Pažymėtina, kad penktos kartos eksportui skirto naikintuvo Su-57, kurio neseniai atsisakė Indija, — 100 milijonų dolerių. Galingiausi europietiški naikintuvai — Eurofighter Typhoon ir Dassault Rafale — su geriausia komplektacija, kainuoja daugiau nei 120 milijonų dolerių.
Su-35 partijos tiekimo Kinijai kontraktas iš pat pradžių kėlė nemažai rusams nepatogių klausimų. Kaip žinia, KLR sunkiai sekasi kurti šiuolaikinius aviacinius variklius. Ekspertai išreiškė nuomonę, kad įsigijusi Su-35, Kinija pasistengs nukopijuoti jame sumontuotus turboreaktyvinius AL-41F1S (АЛ-41Ф1С) variklius. Būtent tai galėtų paaiškinti,kodėl nupirkta santykinai nedaug lėktuvų.
Šiuos variklius ir jų valdymo sistemą, įskaitant programinę įrangą, Kinijos konstruktoriai svajojo gauti seniai. Nuosavos keičiamo traukos vektoriaus technologijos Kinijoje išvystytos blogai. Tačiau KLR Išlaisvinimo armijos ginkluotėje atsiradus Su-35, įvyko du įdomūs dalykai. Visų pirma, Kinijos penktos kartos naikintuvo prototipe J-20 buvo sumontuoti nauji varikliai – anksčiau jį varė dar sovietinio Su-27 variklio AL-31F (АЛ-31Ф) kopijos.
„Normaliam J-20 darbui kiniško 10В motoro negana, o iki nuosavo „15 tipo“ turboreaktyvinio variklio dar toli. O Su-35 jėgainių galia gerokai didesnė, nei amerikietiškų F-22. Rusiškų variklių naudojimas ne tik padidins kovines kiniškų variklių galimybes, bet ir priartins viršgarsines jų savybes prie F-22 ir F-35“, – rašo leidinys.
O antra, prasidėjo pasukamų tūtų testavimas naudojamuose kiniškuose J-10B naikintuvuose. Nebus netikėta, jei artimiausiu metu Kinijoje atsiras neva savos gamybos kombinuotas aviacinis variklis su keičiamu traukos vektoriumi, reziumuoja „Ifeng“. Aukštą kainą, kurią Kinija sumokėjo už rusiškus naikintuvus, lemia jos varikliai ir juose panaudotos technologijos, kurias pačiai Kinijai tektų vystyti pernelyg ilgai.