Pateiktas ekonomiškai naudingiausias variantas, ką Lietuvai reikėtų daryti su SGD laivu-saugykla (8)
Ekonominės infrastruktūros plėtros komisija siūlo užtikrinti suskystintųjų gamtinių dujų (SGD) ilgalaikio importo galimybes jau dabar priimant sprendimus dėl SGD laivo-saugyklos įsigijimo 2024 m. Komisijos vertinimu, tai ekonomiškai naudingiausias ir strategiškai tvariausias pasirinkimas Lietuvai. Jis užtikrins konkurencingas dujų kainas ir mažiausią SGD infrastruktūros išlaikymo kainą trumpalaikėje ir ilgalaikėje perspektyvoje.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Sprendimas dėl SGD terminalo įsigijimo priimtas atsižvelgiant į techninę ir ekonominę alternatyvų analizę ir nepriklausomų tarptautinių konsultantų rekomendacijas.
„Šiandien mes nevertinome paties SGD laivo-saugyklos įsigijimo aplinkybių, jo dydžio ir kainos pagrįstumo. Šie sprendimai buvo priimti gerokai anksčiau ir mes neturime jokios galimybės jų keisti. Šiandien svarbiausia maksimaliai užtikrinti Lietuvos energetinę nepriklausomybę bei mažinti gamtinių dujų kaštus gyventojams“, – sako premjeras Saulius Skvernelis.
Buvo vertinamos dvi pagrindinės alternatyvos – SGD terminalo ilgalaikė nuoma po 2024 m. ir terminalo pirkimas. Didžiausią naudą vartotojams sukuria sprendimas įsigyti SGD terminalą nuo 2024 m. Priimant sprendimą dėl terminalo įsigijimo po 2024 metų, siūloma terminalo išlaikymo kaštus, tenkančius pagal dabartinį modelį, paskirstyti ilgesniam laikotarpiui. Tai leis jau nuo 2019 m. mokestį už SGD infrastruktūrą vartotojams sumažinti kasmet mažiausiai po 23 mln. eurų (nuo 66 mln. eurų iki 43 mln.).
„Žinant, kad Lietuvai ateityje būtinas ilgalaikis SGD tiekimo užtikrinimas ir dėl energetinio saugumo, ir dėl konkurencingų kainų, rinkomės tą variantą, kuris duodą didžiausią ekonominį efektą ir ilgalaikėje perspektyvoje yra strategiškai tvariausias, kadangi Lietuva savo rankose išlaikys prieigą prie tarptautinių SGD rinkų“, – sako energetikos ministras Žygimantas Vaičiūnas.
„Kaip rodo ir tarptautinių ekspertų vertinimai, ir mūsų skaičiavimai, sprendimas rinktis laivo-saugyklos įsigijimą suteikia didžiausią lankstumą ir galimybes ateityje greitai reaguoti į besikeičiančią rinkos situaciją. Tokio tipo laivas kaip „Independence“ yra pakankamai universalus ir esant poreikiui jis gali būti naudojamas kituose komerciniuose projektuose, o ilgalaikėje perspektyvoje išliktų paklausus tarp pasaulyje veikiančių SGD operatorių“, – sako Mindaugas Jusius, Klaipėdos SGD terminalo operatorės bendrovės „Klaipėdos nafta“ generalinis direktorius.
Kaip parodė tarptautinės nepriklausomos konsultacinės bendrovės „Pöyry Management Consulting“ atlikta studija, SGD terminalas ir po 2024 m. išliks vieninteliu ir pagrindiniu Lietuvos rankose esančiu kainų spaudimo instrumentu. Konsultantų vertinimu, neužtikrinus ilgalaikio SGD tiekimo importo, nebus užtikrintas pakankamas konkurencinis spaudimas rusiškų dujų kainai. SGD terminalas eliminuoja rizikas dėl regione dominuojančio tiekėjo „Gazprom“ galimybių piktnaudžiauti dominuojančia padėtimi rinkoje ir nepagrįstai didinti dujų importo kainas vartotojams. Atsisakius SGD terminalo, ekspertų vertinimu, „Gazprom“ rusiškų dujų importo kainas galėtų padidinti iki 20 proc., kas reiškia iki 160 mln. eurų permoką kasmet.
Sprendžiant terminalo išlaikymo iki 2024 m. kaštų mažinimą, Seimo rudens sesijoje bus inicijuojami su šiuo sprendimu susiję reikiamų teisės aktų pakeitimai.
Vyriausybės programos priemonių įgyvendinimo plane numatyta, kad sprendimai dėl ilgalaikio SGD tiekimo užtikrinimo turi būti priimti iki 2018 m. pabaigos.
Klaipėdos SGD terminalas yra tarp efektyviausiai savo pajėgumus išnaudojančių SGD terminalų Europoje, kuris tiekia apie pusę visų Lietuvoje suvartojamų gamtinių dujų.