Kaip nenužudyti savo automobilio: kodėl dyzeliniam ir benzininiam varikliui negalima pilti tos pačios alyvos (25)
Tikriausiai visi automobilių savininkai ir vairuotojai žino, kad be alyvos variklis neveiks. Tačiau jo darbas gali sutrikti ir tokiu atveju, jei pasirinksite netinkamą alyvą.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Todėl būtina žinoti ne tik ką pirkti, bet dėmesį atkreipti ir į konkretaus automobilio technines savybes.
Kartais vartotojai nesupranta, kuo skiriasi alyva, skirta benzininiams ir dyzeliniams varikliams, juo labiau kad ant etiketės matomas žymėjimas iš pirmo žvilgsnio gali pasirodyti identiškas.
Vilniaus Gedimino technikos universiteto doc. dr. Jonas Matijošius teigia, kad esminių skirtumų tarp benzininiams ir dyzeliniams varikliams skirtų alyvos tikrai yra.
„Paprastai dyzelinio variklio alyva didesnio klampumo nei skirta benzininiams. Jei mes naudotume šią didesnės klampos alyvą benzininiame variklyje, kiltų keletas problemų. Pirmoji – šilumos generavimas dėl vidinės skysčio trinties. Antroji problema yra šios aukštesnės klampos alyvos tiekimas žemoje temperatūroje. Užvedant variklį, kai jis neįšilęs iki darbinės temperatūros, alyvą gali būti labai sunku tiekti dėl netolygaus jos pasiskirstymo, todėl ji pateks ne visur kur reikia ir neatliks savo pagrindinės funkcijos. Tai neabejotinai sukels priešlaikinį tepimo sistemos agregatų nusidėvėjimą, nes jų sudedamosios dalys sąveikaus be tepimo“, – pasakoja doc. dr. J. Matijošius.
Alyva, skirta dyzeliniams ir benzininiams varikliams, skiriasi ne tik klampumu, bet ir sudėtimi. Tam tikri priedai, kurie dyzelinio variklio alyvai yra reikalingi, benzininiam – pražūtingi.
„Dyzelinio variklio alyvoje yra daugiau ploviklių priedų. Jie turi keletą funkcijų, tačiau pagrindinė – rūgščių neutralizavimas ir švara. Naudojant priedus, skirtus dyzeliniam varikliui, benzininiame poveikis gali būti pražūtingas. Ploviklis veiks taip, kaip suprojektuota, ir išvalys cilindro sienas. Tai gali turėti neigiamos įtakos sandarikliui tarp žiedų ir įdėklų – dėl to prarandamas slėgis ir darbo efektyvumas“, – teigia doc. dr. J. Matijošius.
Ne visi žino, kokią pirkti
Automobilių serviso „Ausegra“ vadovas Arvydas Gailiušas pastebi, kad dauguma į servisą atvykstančių klientų alyvos parinkimą jų automobiliui patiki serviso darbuotojams. Tačiau tie, kurie perka alyvą savarankiškai, neretai daro klaidų.
„Dalis klientų perka alyvą per akcijas prekybos centruose. Jie tik mato, kad tai sintetinė alyva, tačiau kad jos specifikacija netinka jų automobiliui, nežiūri. Pavyzdžiui, mato 5W30 alyvą, tačiau visiškai nekreipia dėmesio, kad ji skirta „Opel“ ir netinka „Volkswagen“, – LRT.lt pasakoja A. Gailiušas.
Jam tenka susidurti ir su tokiais atvejais, kai klientai specialiai prašo pilti ne tokią alyvą, kuri skirta jų automobiliui, ir pateikia pavyzdį, kaip toks prašymas gali padaryti žalos, pavyzdžiui, purkštukams.
„Tokiu atveju apsidraudžiame ir prašome klientą raštiškai pasirašyti, kad jis prašo pilti tokią alyvą ir apie pasekmes yra informuotas. Paprastas pavyzdys – 2005 metų „Volkswagen Golf“, kuris turi dyzelinį variklį su „Pumpe Duse“ kuro įpurškimo sistema. Jei į tokį motorą pradėsime pilti netinkamą alyvą, sugadinsime purkštukus, nes jie tepami ta pačia alyva, kaip ir kiti variklio komponentai, todėl reikalinga atitinkama kokybė. Taip pat reikia atsižvelgti į tai, kad jei automobilis turi kietųjų dalelių filtrą, o šeimininkas prašo pilti 10W40 alyvą, to daryti negalima kategoriškai“, – tikina A. Gailiušas.
Kartais gali būti tokia situacija, kai pats gamintojas rekomenduoja pilti kitokios specifikacijos alyvą, tačiau tik atsižvelgiant į tam tikras aplinkybes.
„Gali būti tokia situacija, kad automobiliui rekomenduojama pilti 5W-30 alyvą, tačiau pagal turimus duomenis matoma, kad gamintojas rekomenduoja 5W-40, priklausomai nuo klimato sąlygų, kuriomis automobilis eksploatuojamas. Pavyzdžiui, yra šilti ir šalti kraštai, nuo to gali skirtis rekomendacijos“, – pastebi A. Gailiušas.
Ką reiškia skaičiai ir raidės?
Kai kuriems vairuotojams skaičių ir raidžių magija suprantama ne visada ir jie nežino, kuo skiriasi, pavyzdžiui, 5W-30 nuo 5W-40 alyvos.
„Svarbiausias eksploatacines alyvos savybes ir tinkamumą konkrečiam variklio tipui apibrėžia kokybės klasė pagal API (angl.American Petroleum Institute) eksploatacines grupes ir klampos indeksas pagal SAE (angl.Society of Automotive Engineers) klasifikaciją. Alyvos indelio etiketėje raidės SAE reiškia, kad po jų esantys skaičiai rodo alyvos klampos klasę. Raidė W (winter) nurodo žieminę alyvą, pavyzdžiui SAE 10W. Jei raidės „W“ nėra – tai vasarinė alyva. Kitas skaičius, tai vasarinės savybės 100 laipsnių temperatūroje, pavyzdžiui SAE 10W–30. Kuo skaičiai mažesni, tuo mažesnis ir alyvos klampumas“, – LRT.lt sakė doc. dr. J. Matijošius.
Dar vienas dalykas į kurį reikia atkreipti dėmesį, tai raidės „C“ ir „S“. Jos parodo, kokio tipo varikliui skirta alyva. Atitinkamai „S“ žymima alyva skirta benzininiams varikliams, raide „C“ – skirta dyzeliams. Jeigu alyva universali, ji žymima dviem raidėmis.
Maišyti nepatartina
Dėl įvairių priežasčių kartais variklio alyvos lygis gali sumažėti ir tuomet reikia jos reikia įpilti tam, kad būtų pasiekta minimali norma. Tačiau prieš tai darant geriau pasitikrinti ir įsitikinti, kad į variklyje esamą alyva, neįpilsite tokios, kuri padarys neigiamą poveikį.
„Gamintojai nerekomenduoja maišyti skirtingų rūšių alyvos dėl jos sudėties, nes vieni priedai gali panaikinti kitų savybes. Esant kritinei situacijai, siūlytina naudoti tos pačios API ir SAE klasės alyvas, kurių buvo įpilta prieš tai“, – pataria doc. dr. J. Matijošius.
Jei neturite galimybių patikrinti, kokia alyva įpilta į jūsų variklį, o situacija tikrai kritinė, alyvos geriau įpilti nei toliau važiuoti su per mažu jos kiekiu.
„Geriau įpilti ne visai tos charakteristikos alyvos nei važiuoti su jos trūkumu. Esant alyvos trūkumui, jos negaus turbokompresorius, taip pat viršutinė variklio dalis, kur yra vožtuvai ir jų velenėliai.“