Pirmasis tikras kiniškas lėktuvnešis susidūrė su techninėmis problemomis - tai dar vienas priminimas, kokie sudėtingi šie laivai ()
Kinija šiuo metu naudoja vieną lėktuvnešį, pavadinimu „Liaoning“. Šiuo laivu kinai plaukioja nuo 2012 metų, tačiau tai tikrai nėra naujas lėktuvnešis - į vandenį jis dar 1985 metais buvo nuleistas Sovietų sąjungoje. Kinai šiuo metu stato pirmąjį tikrą kinišką lėktuvnešį „Type 001A“, bet ir jis susidūrė su problemomis. Kodėl lėktuvnešiai yra tokie sudėtingi?
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
„Liaoning“ kadaise buvo vadinamas kitu vardu - 1988 metais jis vadinas „Ryga“, o 1990-aisiais - „Varyag“. Tai - „Kuznecov“ klasės lėktuvnešis, kurį Sovietų sąjunga statė sau. Nebaigtas jis pateko į Ukrainos rankas. Šalis stengėsi jį parduoti ir 1998 metais jis iškeliavo į Kiniją. Jau 2002 metais šis laivas pateko į Kinijos karinį jūrų laivyną, tačiau jo varikliai buvo užkurti tik 2011-aisiais. „Liaoning“ ėmė plaukioti 2012-aisiais ir yra naudojamas iki šiol.
„Liaoning“, kaip galite įsivaizduoti, nėra labai modernus lėktuvnešis, tačiau tai - viskas, ką Kinija turi. Taigi, 2013 m pradėta naujo lėktuvnešio statyba. „Type 001A“ (kartais vadinamas „Type 002“) yra didelis iššūkis Kinijos laivų statytojams. Į vandenį jis nuleistas 2013 metais, o statybos oficialiai užbaigtos 2018-aisiais. Tuomet prasidėjo bandymai, modifikacijos ir remontas. Nors oficialiai „Type 001A“ statybos yra užbaigtos, realiai tai nėra baigtas projektas.
„Type 001A“ kol kas yra didelis problemų rinkinys. Genda varikliai, valdymo sistemos ir viskas, kas tik gali gesti. Po kiekvienų bandymų jūrose „Type 001A“ sugrįžta remontui. Kai jau atrodo, kad bus atlikti paskutiniai bandymai ir „Type 001A“ pradės tarnybą, laivas vėl pareikalauja inžinierių dėmesio. Turint omenyje, kad šis lėktuvnešis kuriamas „Liaoning“ pagrindu, jo veiksmingumu galima abejoti.
„Type 001A“ yra panašaus dydžio kaip ir „Liaoning“ - laivo ilgis siekia 315 metrų. Jis taip pat turi rampą, kuri padės lėktuvams pakilti, tačiau jo dizainas yra pagerintas. „Liaoning“ gali su savimi pasiimti 26 naikintuvus „Shenyang J-15“, 12 vidutinių transportinių sraigtasparnių „Changhe Z-18“ ir porą mažesnių sraigtasparnių „Harbin Z-9“. „Type 001A“ deniuose slėpsis 32 „Shenyang J-15“, 6 „Changhe Z-18“ ir du „Harbin Z-9“. Šiame laive taip pat yra daugiau vietos amunicijai.
Tik neaišku, kada „Type 001A“ pradės tarnybą. Kinija lėktuvnešių nori tikrai ne šiaip sau. Jie yra kuriami tam, kad patruliuotų Pietų Kinijos jūroje, gindami šalies interesus. Iš viso Kinija svajoja turėti 4-6 lėktuvnešius. „Type 003“ greičiausiai turės elektromagnetinę katapultą ir galės leisti tokius pažangius naikintuvus kaio „Shenyang J-31“ ir „Chengdu J-20“.
Tai kodėl tokioms galingoms valstybėms taip sunku pasistatyti veikiančius lėktuvnešius? Juk „Type 001A“ net nėra atominis, o jo pagrindas - 1982 metais sukurta „Kuznecov“ lėktuvnešių klasė.
Tiesa yra ta, kad lėktuvnešiai yra nepaprastai sudėtingi. Įsivaizduokite karinių oro pajėgų bazę. Joje turi būti ginkluotės sandėlis, gyvenamoji zona, operacijų valdymo patalpos, degalų saugyklos, lėktuvų angarai, pakilimo takai, radarai ir daug kitos įrangos. Dabar viską sutalpinkite į 315 metrų ilgio laivą, kuris dar turi turėti ir nuosavą ginkluotę, įgulos laisvalaikio patalpas, hidrodinamišką korpusą, variklius ir daug visko kitko. Lėktuvai turi būti lengvai ir greitai pakeliami iš angarų ant viršutinio denio, jiems reikia pagalbos, kad pakiltų, o ir pats laivas turi būti manevringas ir pakankamai greitas.
Tai įvertinus, nieko nuostabaus, kad kinams sunkiai sekasi pasistatyti veikiantį lėktuvnešį. Tiesą sakant, labiau nuostabą kelia faktas, kad jiems apskritai tai pavyko. Tik laiko klausimas, kada „Type 001A“ imsis aktyvios tarnybos.