Rusijos oro pajėgos išplatino detaliausią naujojo „Su-57“ galimybes demonstruojantį vaizdo įrašą (Video)  (24)

Rusijos gynybos ministerija viešai publikavo vaizdo įrašą, kuriame galime pamatyti įspūdingas naikintuvo testavimo akimirkas. Montažas parodo orlaivį įvairiais kampais, demonstruojamą manevringumą, skrydį palei žemę bei iki šiol niekada neviešintą raketos paleidimą būnant ore.


Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Dabartinė karinė technika kuriama itin ilgai, net mažiausios smulkmenos pagerinimas reikalauja didelio inžinerinio darbo. Karinės aviacijos srityje ne kitaip. Kiekvienas naujai kuriamas orlaivis sulaukia itin daug dėmesio. „Su-57“ ne išimtis. Jis rusų atsakas į amerikietiškus 5-os kartos radarų sunkiai aptinkamus „F-22“ ir „F-35“ naikintuvus.

Pažangius naujos kartos lėktuvus sukurti gali tik pačias pažangiausias technologijas valdančios šalys. Bandančiųjų tai padaryti vos trys šalys: JAV, Kinija ir Rusija. Žinant, kad šalių, gaminančių modernius lėktuvus, yra kur kas daugiau, tačiau jos nesiryžo žengti į penktos kartos kūrimo sritį, buvimas šiame išskirtiniame klube padaro dar labiau prestižišku.

Vaizdo įraše demonstruojamas pakilimas, manevravimas ir nusileidimas. Lyg tai būtų vienas skrydis, tačiau įrašas yra įvairių testavimo laikotarpių montažas. Tą labai lengvai galime atskirti pagal matomus skirtingus kamufliažinius naikintuvo spalvinimus.

Ieškodami geriausio varianto juos keitė ne vieną kartą. Bendras panašumas - melsvai pilki perėjimai. Todėl toks spalvinimas imtas vadinti „ryklio dažymo schema“. Naikintuvas kone susilieja dangaus debesų fone. Spalvinimo schema palieka gilų įspūdį, tik tai greičiausiai nepadės gauti garbingesnio vardo. Bent jau NATO pajėgų vartojamoje koduotėje.

„Su-57“ yra naikintuvas NATO pajėgos, dėl patogesnio identifikavimo, suteikia aiškiai ir lengvai ištariamą kodinį pavadinimą. Naikintuvui jis privalo prasidėti iš F raidės (naikintuvas ang. Fighter). Labai gražaus pavadinimo priešiškų pajėgų atstovams niekas nerenka, tad greičiausiai liks dabar priskirtasis „Felon“. Jis gali reikšti chuliganą ar landūną.

Šiokį tokį siurprizą rusai yra paruošę. Tik ar tai yra tas ką matome pademonstruotame vaizdo įraše, vis dar sunku patvirtinti. Naikintuvo unikalumas bus susijęs su neįprastu raketos paleidimu. Gal net šiuo, kuris buvo paviešintame vaizdo įraše..

Penktos kartos orlaiviai privalo gebėti išvengti radaro. Radaras mato paviršių atspindį. Kuo daugiau įvairių atsikišusių dalių, tuo didesnis galimas atspindys ekranuose. Optimaliausias variantas ginkluotę paslėpti vidiniuose skyriuose.

„F-22“ turi vieną didelį vidinį skyrių, kuris sumontuotas prieš variklius. Dar du mažesni įmontuoti šalia oro paėmimo angų. „F-35“ turi du mažesnius pagrindinius skyrius, kurie įrengti po oro paėmimo angomis. Rusų orlaivio abu pagrindiniai vidiniai skyriai įleisti tarp variklių esančioje dalyje. Dar du mažesni turi būti sparnuose. Turi būti, nes iki šiol jie nebuvo atverti viešam parodymui.

Įprasti ginklų skyriai leidžia lėktuvui būti sunkiai aptinkam skrydžio metu. Kuomet rengiamasi raketos paleidimui, skyrius privalo būti atvertas. Toks turi likti iki pat bus paleista raketa. Atvėrimas ne tik panaikiną didžiąją dalį teikiamo nematomumo, bet ir apsunkina galimybes manevruoti. Naikintuvas tampa pažeidžiamu. Ypač jei vyksta artima oro kova tarp dviejų lygiaverčių naikintuvų.

Galimybė iššauti oras-oras raketą neatveriant pagrindinio skyriaus būtų itin didelis pranašumas. Naikintuvas liktu ir toliau sunkiai aptinkamu. Sutrumpinamas paleidimo laikas. Raketą galima paleisti atliekant manevrą.

Idealus, bet labai sunkiai įgyvendinamas sprendimas. Problema tame, kad raketa susiduria su dideliu oro pasipriešinimu, atsiradusio dėl skrendančio lėktuvo greičio. Norint įveikti šį priešpriešinį vėją reikalinga greitai išvystoma trauka. Tačiau staigiai paleistas raketos variklis karščiu gali pažeisti ne tik patį paleidimo skyrių, bet ir lėktuvo sparną.

Antžeminės raketų sistemos pirmiausia išstumia raketą ir tik tada jos varikliai startuoja, taip nepažeizdamos paleidimo sistemos. Naikintuvai pirmiau atkabina raketą, paleidžiant jai kristi žemyn. Tik tada suveikia varikliai ir visu greičiau pasileidžia taikinio link.

Joks iki šiol sukurtas naikintuvas negali paleisti raketos iš jo viduje įmontuoto skyriaus.. Išskyrus naująjį „Su-57“. Tėra vienas bet. Iki šiol šie slapti skyriai nebuvo viešai atverti (kitaip nei kiti). Daugelis ekspertų abejojo ir ar įmanoma į sparnus įtalpinti dabar Rusijos naudojamas „R-73“ oras-oras tipo raketas.

Išplatintame vaizdo įraše (nuo 1.19 min) galime pamatyti raketos paleidimo momentą. Tiek jos pasirodymas iš po sparno, tiek pasklidusios liepsnos po sparnu, leidžia spėti, kad ji buvo paleista ne iš pagrindinių skyrių esančių tarp variklių. Vadinasi iš to vietos, kuri iki šiol buvo laikoma slapta nuo visuomenės.

Kadangi tai koliažas iš įvairių testavimo etapų, negalima tvirtinti, kad rusų inžinieriai išsprendė unikalią problemą. Gali būti, kad matome bandomąjį paleidimą lėktuvui nesant slepiamajame režime. Kai raketa pritvirtinta prie sumontuoto pilono testavimui arba paleidimo skyriaus užvėrimo mechanizmas išmontuotas.

Nežinant tikslaus testavimo laiko negalima identifikuoti paleistos raketos. Apžvalgininkai mano, kad tai gal būti naujai sukurta „R-74“. Pirmasis jos viešas parodymas įvyko pernykštį lapkritį. Ji šiek tiek mažesnė nei „R-73“, kurios pagrindu sukurta, turi visiškai kitaip išdėstytus sparnelius. Ekspertų manymų tokia konfigūracija kur kas palankesnė montavimui į paleidimo sistemos vidų.

2019 metų pabaigoje Rusija paskelbė, kad „Su-57“ pagrindiniai testavimo darbai pabaigti. Jau turima konfigūracija, pagal kurią bus pradėti gaminti serijiniai naikintuvai. Iki 2028-ų rusai planuoja įsigyti 78 vnt. orlaivis siūlomas kitoms šalims: Kinijai, Indijai, Turkijai, tačiau kol kas pirkėjais bus tik Rusijos oro pajėgos.

Neaišku kaip programos įgyvendinimo terminus paveiks 2019 metų gruodžio pabaigoje įvykusi nelaimė. Per baigiamuosius gamyklinius bandymus Chabarovsko krašte sudužo pirmasis serijinės gamybos „Su-57“. Iškart po avarijos buvo paskelbta, kad 8 kilometrų aukštyje sutriko valdymo sistemos. Pilotas saugiai katapultavosi pasiekus 2 km aukštį. Nebelikus vilties išsaugoti sugedusį naikintuvą.

Avarija ne tik didelis finansinis nuostolis. Fatališko gedimo paieškos gali nukelti suplanuotus pristatymo terminus. Jei tai buvo ne nelemtas atsitiktinumas, gali tekti peržiūrėti naujai surenkamų naikintuvų procesą, o to nepavyktų padaryti per trumpą laiko tarpą.

Vienaip ar kitaip, neabejojama, kad rusams vis tiek teks sekti amerikiečių ir kinų pramintu keliu. Pastarosios ankščiau paskelbė apie naujos kartos orlaivių kūrimo pabaigą. Nors jų lėktuvai pripažinti tinkamais vykdyti operacijas, tačiau dalis sistemų iki šiol tinkamai neveikia. Žinomas bei naudojimo metu atrastas problemas sprendžia iki šiol. Prireiks dar ne vienerių metų iki viskas veiks kaip norima.

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: www.technologijos.lt
Autoriai: Arnas Mulokas
(38)
(21)
(17)

Komentarai (24)