Federalinė aviacijos administracija ragino „SpaceX“ neleisti raketos, kuri sprogo, o dabar laukia išsamus tyrimas (Video) (8)
„SpaceX“ šiuo metu intensyviai kuriamas ir bandomas erdvėlaivis „Starship“ patyrė jau dvi dideles nesėkmes, tačiau tai - bandymų dalis. SN8 sudužo praeitų metų gruodį, SN9 - vos prieš porą dienų. Tačiau atrodo, kad dramos netrūks ne tik bandymų vietose, bet ir projekto užkulisiuose - Federalinė aviacijos administracija (FAA) pradeda tyrimą dėl SN9 sprogimo. Pasirodo, FAA buvo liepusi „SpaceX“ bandymo nevykdyti.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
„Starship“ - tai daugkartinio naudojimo erdvėlaivis, kuris gabens krovinius ir kelevius. Galbūt ši sistema kada nors gabens žmones ir į Marsą. Tačiau prieš tai, kol „Starship“ galės imtis keleivių gabenimo, reikia atlikti daugybę bandymų. Ne visi jie baigsis sėkmingai ir tai yra normalu - tam bandymai ir skirti, kad būtų išsiaiškintos silpnosios projekto vietos.
„Starship SN8“ sprogo leisdamasis gruodžio 9 dieną, SN9 - vasario 2-ąją. Katastrofų priežastys buvo skirtingos, tačiau rezultatas - tas pats. Du „Starship“ prototipai paskendo liepsnose ir „SpaceX“ inžinieriai grįžta prie braižymo lentų.
SN8 ir SN9 yra kol kas aukščiausiai pakilę „Starship“ prototipai - ankstesni tik nuo žemės pašoko palyginti nedaug. SN8 kilo į didesnį nei 12 km aukštį, SN9 nuo žemės atsiplėšė per maždaug 10 km. Ir nors tai yra erdvėlaivių prototipai, toks aukštis yra labiau jau aviacijos nei astronautikos sfera. Be to, FAA turi kosminių tyrimų diziją, kad tokie bandymai ir skrydžiai būtų tinkamai koordinuoti.
JAV Federalinė aviacijos administracija nebuvo patenkinta SN8 bandymu. FAA teigė, kad „SpaceX“ nesilaikė saugumo kriterijų. Tiksliau - privati kosminių tyrimų organizacija neįsitikino, kad stebėtojai yra pakankamai toli, kad nepatirtų su galima sprogimo banga susijusių traumų.
SN8 sprogo ten, kur turėjo nusileisti, todėl bet kokių nelaimių pavyko išvengti. Tačiau raketa suveikė netinkamai ir bent jau teoriškai galėjo sprogti kitur, jei gedimas būtų kitoks ar būtų įvykęs kitoje skrydžio stadijoje. „SpaceX“, FAA teigimu, vykdė bandymą neįsitikinusi, kad galimas žmonių patiriamas sprogimo bangos smūgis yra nustatytuose rėmuose.
Dėl šios priežasties FAA iš pradžių perspėjo „SpaceX“ nevykdyti SN9 bandymo - agentūra teigė, kad žmonių (labiausiai - stebėtojų) patiriama rizika peržengia nustatytas ribas. „Starship SN9“ turėjo pakilti dar penktadienį sausio 29 dieną, tačiau galiausiai FAA leido paleisti raketą antradienį. Bandymas buvo nesėkmingas.
Dabar FAA pradėjo tyrimą, kad nustatytų SN9 katastrofos priežastis ir dar labiau pagerintų su tokiais bandymais siejamus saugumo standartus. Sunku pasakyti, ar „SpaceX“ gali laukti kokios nors nuobaudos, tačiau tikėtina, kad kitas bandymas sulauks dar didesnio FAA dėmesio.
Elonas Muskas nėra patenkintas tokiu FAA noru reguliuoti „SpaceX“ bandymus. Negavęs leidimo išbandyti SN9 erdvėlaivį praeitą savaitę, Muskas teigė, kad FAA kosmoso divizija turi prastą struktūrą, kuri gali neleisti žmonijai pasiekti Marso.
„Starship SN10“ jau yra bandomas ant žemės ir turėtų nebekartoti SN9 klaidų. Tas erdvėlaivis iš tikrųjų skrido neblogai. Nelaimė įvyko tik pačioje skrydžio pabaigoje, kai tupiant neįsijungė vienas iš „Raptor“ variklių.