Priverstinis lėktuvo Minske nutupdymas nėra vienintelis - yra buvę kur kas blogiau: 10 garsiausių lėktuvų užgrobimų dėl politinių priežasčių (1)
Baltarusijos tarnybos privertė Minske leistis iš Atėnų į Vilnių skridusį lėktuvą, kad sulaikytų jame esantį žurnalistą Romaną Protasevičių. Daug Vakarų valstybių politikų ir politikos ekspertų tokį veiksmą įvertino kaip valstybės sankcionuotą lėktuvo užgrobimą.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Aviacijos istorijoje yra įvykę šimtai lėktuvų užgrobimų. Daugelio užgrobėjų motyvai nebuvo susiję su politika: dalis užgrobėjų tiesiog siekė gauti išpirką ar kitokios asmeninės naudos – pavyzdžiui, D.B.Cooperis, kurio istorija tapo ypač garsi.
Tačiau lygiai taip pat aviacijos istorijoje buvo ir daug užgrobimų, susijusių su politika ar nulemtų politinių aplinkybių.
Kartais užgrobėjai būdavo teroristinių organizacijų nariai, siekiantys, pvz., jų organizacijų narių paleidimo iš kalėjimo mainais už lėktuvo keleivių paleidimą.
Kiti užgrobėjai bandydavo pagrobę lėktuvą pasprukti į kitas šalis ir jose pasiprašyti prieglobsčio. Buvo net ir planas užgrobtu lėktuvu taranuoti Eifelio bokštą.
Portalas 15min kviečia susipažinti su 10 lėktuvų grobimų iš aviacijos istorijos, susijusių su politika, nors ir įgyvendintų ne valstybės vardu. Kartais grobėjų motyvai buvo aiškiai teroristiniai, kartais tai buvo tiesiog noras pabėgti nuo komunizmo į laisvąjį pasaulį.
1950 m., Čekoslovakija
1950 m. kovo 24 d. tris keleivinius lėktuvus „Douglas DC-3“ Čekoslovakijoje tą pačią dieną užgrobė aštuoni buvę Čekijos karališkųjų oro pajėgų pilotai, norėję pasprukti iš komunistinės Čekoslovakijos į Vakarus.
Planuotas kelis mėnesius, tai buvo pirmasis masinis keleivinių lėktuvų užgrobimas aviacijos istorijoje, kai koordinuotai užgrobtas daugiau nei vienas lėktuvas.
Didžioji dalis užgrobėjų buvo keleivinių lėktuvų pilotai ir įgulos nariai. Kaip buvę tarpukario Čekijos karališkųjų oro pajėgų nariai, jie laikyti politiškai nepatikimais ir jiems leista skraidyti tik vidiniuose Čekoslovakijos keleiviniuose skrydžiuose.
Visi trys lėktuvai buvo nukreipti į Vakarų Vokietiją. Jie nusileido JAV karinėje bazėje Erdinge, Vakarų Vokietijoje. Pagrobėjams buvo leista pasilikti Vakaruose.
Ne tik jiems: net 26 iš 85 trijų lėktuvų keleivių, netikėtai tapusių pagrobimo aukomis, irgi pasinaudojo pasitaikiusia proga, paprašė prieglobsčio Vakarų Vokietijoje ir taip pabėgo nuo komunistinio režimo Čekoslovakijoje.
1968 m., Alžyras
1968 m. trys Palestinos liaudies išlaisvinimo fronto kovotojai, grasindami pistoletais, užgrobė iš Romos į Izraelį skridusį lėktuvą ir nukreipė jį į Alžyrą.
Lėktuvui nusileidus Alžyre, kitą dieną visi Izraelio pilietybės neturėję lėktuvo keleiviai buvo paleisti.
Likę 12 keleivių ir 10 žmonių įgula liko įkaitais, kol vyko derybos dėl jų išlaisvinimo. Derybos užtruko net 40 dienų.
Galiausiai derybos baigėsi tuo, kad visi keleiviai ir įgula buvo paleisti mainais už 16 arabų kalinių Izraelyje paleidimą. Pagrobėjai taip pat buvo paleisti ir išvengė bausmės.
1970 m., SSRS
1970 m. spalio 15 d. įvyko vienas pirmųjų lėktuvų užgrobimų SSRS. Jame dalyvavo du lietuviai. Tėvas ir sūnus Brazinskai užgrobė bendrovės „Aeroflot“ keleivinį lėktuvą, skridusį iš Batumio į Suchumį, ir privertė pilotą jį nutupdyti Turkijoje.
Į lėktuvą grobėjai slapta įsinešė pistoletą ir medžioklinį šautuvą. Pagrobimo metu buvo nušauta stiuardesė, dar vienas įgulos narys sužeistas.
Turkijoje Brazinskai bandė gauti politinį prieglobstį, bet buvo pasodinti į kalėjimą už nužudymą. Atlikę bausmę, 1976 m. jie buvo paleisti, nuvyko į JAV ir ten pasiprašė prieglobsčio. Juos užtarė JAV lietuviai, ir jiems buvo leista likti šalyje.
2002 m. sūnus Algirdas Brazinskas buvo apkaltintas tėvo Prano nužudymu, nuteistas ir gavo 20 metų kalėjimo bausmę. Prieš keletą metų 15min publikavo interviu su istoriku Algimantu Kasparavičiumi, kur šis plačiau pasakojo apie Brazinskų įvykdytą lėktuvo užgrobimą.
1976 m., Uganda
1976 m. birželio 27 d. „Air France“ bendrovės keleivinis lėktuvas „Airbus A300“, skridęs iš Tel Avivo į Paryžių, buvo užimtas keturių Palestinos liaudies išsilaisvinimo fronto narių.
Pagrobėjai nukreipė lėktuvą su 248 keleiviais į pagrindinį Afrikos valstybės Ugandos oro uostą Entebę. Šią šalį tuomet valdęs diktatorius Idi Aminas rėmė pagrobėjus ir iš anksto žinojo apie planuojamą pagrobimą.
Pagrobėjai pareikalavo išlaisvinti 40 sulaikytų palestiniečių kovotojų, laikomų Izraelyje, ir dar 13 kalinių kitose šalyse mainais už įkaitų išlaisvinimą.
Per dvi dienas po pagrobimo 148 lėktuvo keleiviai, kurie nebuvo izraeliečiai, buvo paleisti, o 94 keleiviai, kurių dauguma buvo izraeliečiai, ir 12 įgulos narių palikti įkaitais. Jiems grasinta mirtimi, jei reikalavimai nebus įgyvendinti.
Izraelio specialiosios pareigos įkaitus išlaisvino jėga. 100 Izraelio specialiųjų pajėgų karių, slapčia nuskraidintų į Ugandą, sėkmingai išlaisvino 102 įkaitus, 4 išlaisvinimo operacijos metu žuvo.
Žuvo vienintelis Izraelio kareivis – pulkininkas Yonatanas Netanyahu, būsimojo Izraelio ministro pirmininko Benyamino Netanyahu brolis. Taip pat žuvo visi užgrobėjai ir 45 Ugandos kareiviai.
Kadangi Kenija, kuri ribojasi su Uganda, išlaisvinimo operacijoje padėjo Izraeliui, Idi Aminas įsakė nužudyti kelis šimtus Kenijos piliečių, kurie tuo metu buvo Ugandoje. Iš viso 245 Kenijos piliečiai buvo nužudyti, keli tūkstančiai pabėgo iš šalies.
1985 m., Egiptas
1985 m. trys šaunamaisiais ginklais ir granatomis ginkluoti teroristinės organizacijos „Abu Nidal“ nariai palestiniečiai užgrobė Egipto bendrovės „EgyptAir“ lėktuvą, skridusį iš Graikijos į Egiptą.
Lėktuve buvo 89 keleiviai ir 6 įgulos nariai, dauguma keleivių buvo egiptiečiai. Užgrobimo metu vienas grobėjų žuvo, keli įgulos nariai buvo sužeisti.
Užgrobėjai leido pilotams nutupdyti lėktuvą Maltoje degalų papildymui, kur prasidėjo derybos. Maltos ministrui pirmininkui atsisakius leisti lėktuvui vėl pakilti ir oro uostą apsupus kariuomenei, užgrobėjai pradėjo po vieną kas 15 minučių šaudyti į keleivius.
Galiausiai atvykusios Egipto specialiosios pajėgos su maltiečių leidimu šturmavo lėktuvą.
Šturmo, dėl kurio vėliau Maltos vyriausybė susilaukė daug kritikos, metu pagrobėjai lėktuve susprogdino granatas, salone kilo gaisras. Iš viso žuvo 59 keleiviai ir įgulos nariai Taip šis incidentas tapo vienu mirtiniausių aviacijos istorijoje.
Vienas užgrobėjas, Omaras Rezaqas, buvo suimtas gyvas ir septynerius metus praleido Maltoje kalėjime – palyginti švelnios bausmės susilaukė, nes Maltos teisės sistema tuomet neturėjo įstatymų, baudžiančių už terorizmą.
Po paleidimo jis gyveno Afrikoje, tačiau JAV pareigūnai jį sulaikė Nigerijoje, jis buvo atgabentas į JAV ir šiuo metu iki gyvos galvos kali JAV kalėjime.
1986 m, Pakistanas
Tai pačiai „Abu Nidal“ organizacijai priklausantys keturi šaunamaisiais ginklais ir granatomis ginkluoti vyrai, persirengę oro uosto apsaugos darbuotojais, 1986 m. rugsėjo 5 d. Karačio oro uoste Pakistane užgrobė amerikiečių bendrovės „Pan Am“ lėktuvą su 379 keleiviais ir įgulos nariais.
Lėktuvas, skridęs, iš Bombėjaus (Indija) į Niujorką, Karačyje nusileido papildyti degalų bako.
Pagrobimo metu pilotams pavyko pabėgti, tad pagrobėjai neturėjo galimybės pakelti lėktuvo. Po 16 valandų trukusios apsiausties teroristai bandė susprogdinti lėktuvą, tačiau jiems nepavyko.
Tada jie pradėjo šaudyti į keleivius. Tačiau jiems greitai baigėsi šoviniai, o Pakistano specialiosios pajėgos vos išgirdusios šūvius šturmavo lėktuvą ir sulaikė teroristus.
Iš viso žuvo 21 keleivis ir įgulos narys, apie 120 buvo sužeista. Išpuolio vykdytojai Pakistane buvo nuteisti bausmėmis iki gyvos galvos. Vienas jų 2001 m. perduotas amerikiečiams ir iki šiol atlieka bausmę JAV, kiti 2008 m. deportuoti į Palestiną. Jie yra įtraukti į labiausiai JAV ieškomų teroristų sąrašą.
1994 m., Prancūzija
1994 m. gruodžio 24 d. iš Alžyro, kuriame tuomet vyko pilietinis karas, sostinės Alžyro į Paryžių turėjęs skristi lėktuvas su 220 keleivių buvo užimtas trijų grobėjų iš islamistinės teroristinės organizacijos, kare bandžiusios nuversti Alžyro valdžią.
Alžyro valdžios pareigūnais apsimetę grobėjai planavo su lėktuvu rėžtis į Eifelio bokštą.
Trys keleiviai, vienas jų Alžyro policijos pareigūnas, teroristų buvo nužudyti. Užgrobtas lėktuvas iš Alžyro pakilo į Prancūziją, tačiau nepasiekęs Paryžiaus nusileido Marselyje papildyti kuro atsargų.
Čia lėktuvą šturmavo Prancūzijos specialiosios pajėgos. Šturmo metu visi keturi užpuolikai buvo nukauti, keletas Prancūzijos specialiųjų pajėgų narių buvo sužeisti. Sužeisti buvo ir devyni keleiviai, bet visi išgyveno.
1999 m., Indija
Iš Katmandu (Nepalas) į Naująjį Delį (Indija) skridęs „Indian Airlines“ lėktuvas su 157 keleiviais po pakilimo buvo užgrobtas penkių grobėjų.
Grobėjai nurodė lėktuvui skristi į kelis oro uostus, o galiausiai lėktuvas nusileido Afganistano mieste Kandahare, kurį tuomet kontroliavo Talibanas. Vienas keleivis buvo nužudytas.
Po savaitę trukusių derybų Indija sutiko mainais už įkaitų paleidimą išlaisvinti tris Indijos kalėjimuose laikomus islamistus, ko reikalavo Talibanas.
Manoma, kad trys išlaisvinti vyrai vėliau prisidėjo prie „Al-Qaeda“ išpuolių vykdymo. Paleidus įkaitus, Talibano pareigūnai, kurių paramos Indija tikėjosi, lėktuvo grobėjams leido saugiai pasišalinti.
2001 m., JAV
Neabejotinai labiausiai žinomas įvykis visame šiame sąraše. 2001 m. rugsėjo 11 d. „Al Qaeda“ teroristai JAV užgrobė keturis keleivinius lėktuvus.
Du iš jų rėžėsi į Pasaulinio prekybos centro dangoraižius Niujorke, trečiasis – į Pentagoną, o ketvirtasis nukrito Pensilvanijoje. Tai buvo didžiausio masto teroristinis išpuolis JAV istorijoje, jo metu žuvo beveik 3 tūkst. žmonių. Plačiau apie tos dienos įvykius galite skaityti šiame 15min tekste.