Vienintelis toks laivas pasaulyje – japonai rimtai užsibrėžę pereiti prie iki šiol neatrasto egzotiško energetikos šaltinio (Video) (1)
Jis yra universalus ir gausus, jį galite patogiai laikyti ir transportuoti. Daugelis amoniaką laiko būsimu švarios energijos šaltiniu jūrų pramonei. Tačiau norint, kad amoniaku varomi laivai taptų realybe, reikia nuveikti daugiau.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Lengviau laikyti
Laivybos pramonė yra atsakinga už maždaug 3 % viso pasaulio CO2 emisijų.
Tarptautinės energetikos agentūros (IEA) ataskaitoje teigiama, kad norint iki 2050 m. pasiekti nulinį išmetamųjų teršalų kiekį, vandenilio pagrindu pagaminti degalai, įskaitant amoniaką, turėtų sudaryti 30 % jūrinio kuro.
Anglies neišskiriančiam jūriniam kurui nėra jokios sidabrinės kulkos, tačiau amoniaką (NH3) lengviau laikyti nei jo konkurentą vandenilį – tai taip pat saugesnis būdas transportuoti patį vandenilį.
Japonijos laivybos ir logistikos kompanija „NYK Lines“ ir „IHI Power Systems“ kuria pirmąjį pasaulyje jūrinį vilkiką, varomą amoniaku.
NYK Line, Japan Engine Corporation, IHI Power Systems Co., Ltd., and Nihon Shipyard Co., Ltd. and ClassNK will participate in a demonstration project for the commercialization of vessels equipped with a domestically produced ammonia-fueled engine.https://t.co/vxGs46LIUC#NYK pic.twitter.com/oVNXzSTSvM
— NYK_Line_Official (@nyklineofficial) October 26, 2021
„Iki 2050 m. turime pasiekti grynąjį nulį“, – sako Yokoyama Cutomu, „NYK Line“ žaliosios verslo grupės vyresnioji generalinė direktorė. „Turime eliminuoti šiltnamio efektą sukeliančias dujas. Amoniakas yra pats naudingiausias sprendimas, nes pirmiausia jis yra nulinės emisijos ir neišskiria šiltnamio efektą sukeliančių dujų, o amoniako transportavimo patirties jau turime“.
Dizaino iššūkiai
Amoniakas turi didelių projektavimo problemų, nes jis yra toksiškas žmonėms ir vandens gyvūnams, tačiau NYK stengiasi sumažinti šias problemas.
„Saugumas yra mūsų svarbiausias prioritetas“, – sako Yokoyama. „Šiuo metu mes atliekame fizinį įvertinimą, kuris atliekamas kartu su Japonijos vyriausybine institucija, Japonijos pakrančių apsaugos tarnyba. Mes nustatome galimą riziką ir taip pat pateikiame sprendimą“.
Iš vandenilio ir azoto pagamintas amoniakas jau plačiai naudojamas kaip trąšos ir valymo priemonėse, tačiau šiuo metu gamybos procesas toli gražu nėra švarus.
Amoniako gamybos proceso švarinimas
Amoniako gamybos proceso išvalymas gali turėti didelės naudos.
Japonijos inžinerijos įmonė JGC planuoja statyti ekologišką chemijos gamyklą Fukušimos regione, kad maksimaliai išnaudotų vietoje pagamintą atsinaujinančią energiją, taip siekdama sumažinti šiuo metu amoniako gaminamą CO2 kiekį ir galiausiai žengti dar toliau.
„CO2 kiekis sudaro 1–2 % pasaulio išmetamųjų teršalų“, – sako Kai Mototaka, „JGC Corp Sustainable Solutions“ grupės vadovas. „Tačiau amoniaką galima panaudoti kitam sektoriui, naujai energijos, elektros gamybos ir laivybos rinkai, kad galėtume sumažinti didžiulį CO2 kiekį ne tik 1–2 proc., bet ir daug daugiau“.
„Tikimės, kad išmetamas CO2 kiekis gali sudaryti 10–20 %, nes jis naudojamas energetikos sektoriuje“.
Mėlynasis amoniakas
Ir būtent tai yra ruošiama Hekinane.
Pirmą kartą pasaulyje JERA, didžiausias Japonijos elektros gamintojas, išbandys projektą anglimi kūrenamoje šiluminėje jėgainėje, kurioje bus naudojamas 20 % amoniako, siekiant iki 2050 m. visiškai naudoti amoniaką.
Kai elektrinė pradės veikti, ji pagamins apytiksliai pakankamai elektros energijos, kad galėtų aptarnauti kaimyninį Hekinano miestą, kuriame gyvena apie 70 000 gyventojų.
Gamykloje jau naudojamas amoniakas, todėl mokslininkai galėjo remtis esamomis technologijomis ir žiniomis.
Tačiau labai svarbu, kad turės būti sukurta nauja tiekimo grandinė, naudojant tradicinį amoniaką kartu su anglies surinkimu – vadinamuoju mėlynuoju amoniaku.
„Turime sukurti naują tiekimo grandinę už Japonijos ribų“, – sako Takahashi Kenji, JERA dekarbonizacijos skyriaus generalinis direktorius. „Galvojame apie mėlynąjį amoniaką, taip pat kursime žalią amoniaką, tačiau žalias amoniakas vis dar tik kuriamas, o jo kiekis palyginti mažas“.
Amoniakas turi didelį potencialą, ir nors iššūkių, įskaitant išlaidas, išlieka, tikimasi, kad atsinaujinančios elektros energijos kaina ir toliau kris, todėl žaliasis amoniakas taps perspektyviu švariu kuru ateičiai.