„Mercedes-Benz“ jau turi teisę eksploatuoti 3 lygio autopilotą Vokietijoje: skelbia, kada iš viso nebereikės vairuotojo (1)
Fantastiniuose filmuose viskas atrodo taip paprasta. Automobiliai darniomis gretomis važiuoja greitkeliais, o juose sėdintys žmonės žiūri televizorių, naršo mobilius telefonus ar užsiima kitais savo reikalais. Tikrovėje ne viskas taip paprasta, bet autonominis vairavimas iš lėto skinasi kelią į mūsų judrumo įpročius. „Mercedes-Benz“ jau turi teisę eksploatuoti 3 lygio autopilotą Vokietijoje, o 2023 metų CES parodoje buvo paskelbta, kad „nevairuoti“ jau netrukus bus galima Nevadoje ir Kalifornijoje,(JAV). Kas tie įvairių lygių autopilotai ir kada visi mes galėsim prie vairo spręsti kryžiažodžius ir valgyti hamburgerius, laikydami juos abejomis rankomis?
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Ne taip seniai automobilių koncernai stebino visus modeliais, kurie savarankiškai prisiparkuodavo ar sustabdydavo automobilį ant kelio atsiradus netikėtai kliūčiai. Bet čia – jau praeitis. Dabar į pagalbą vairuotojui jau skuba trečio lygio vairavimo asistentai. Kodėl apie tai verta papasakoti? Nes tai - lūžio taškas, kada oficialiai ir nepažeidžiant kelių eismo taisyklių galime patraukti rankas nuo vairo ir vairuodami dideliame „Mercedes-Benz“ ekrane žiūrėti „Youtube“.
Jei automobilis nepadeda vairuotojui vairuoti, toks lygis laikomas nuliniu. Net jei yra pavojaus signalizavimo ar nežymios pagalbos elementų, toks vairavimas yra laikomas neautonominiu. Pirmame asistuojančio vairavimo lygyje, autopilotas gali perimti vieną ar kitą vairavimo funkciją. Padedamas įvairių daviklių asistentas gali aktyviai padėti laikytis atstumo ar kelio žymėjimo, tačiau vairuotojas turi neprarasdamas dėmesio sekti kelionės eigą ir atsiradus būtinybei įsikišti.
Antrame lygyje daviklių kiekis stipriai išauga - į pagalbą vairuotojui pasitelkiamos kameros, lidarai, radarai ir GPS. Automobilis gali perimti net kelias funkcijas, tokias kaip vairavimas, stabdymas ir akceleracija, tačiau nors ir labai sudėtingas ir sofistikuotas, šis asistentas vis dar reikalauja iš vairuotojo aktyvių veiksmų. Automobilis gali pats sumažinti greitį artėdamas prie gyvenvietės, žiedo ar kelio vingio ir vėl jį padidinti pravažiavęs juos. Šio lygio asistentas padeda sklandžiai judėti spūstyse, kuomet vairuotojui nereikia spausti nei stabdžio, nei akseleratoriaus, tačiau rankos privalo būti ant vairo, o visas dėmesys skirtas keliui. Vairuotojas privalo stebėti aplinką dėl netikėtų pavojų ir laikyti rankas ant vairo tam, kad galėtų bet kada perimti vairavimą.
„Nors nuo dvejeto iki trejeto tik vienas skaičius, tačiau skirtumas yra milžiniškas“, - sako Rolandas Samuolis, „Mercedes-Benz“ lengvųjų automobilių prekės ženklo Lietuvoje vadovas. – „Čia mes vairavome patys, net jei ir padedami vis „protingėjančių“ elektroninių padėjėjų ir asistentų. O čia – jau dairomės į pro šalį lekiantį peizažą, „brauzinam“ telefone ar gaudom paskutines naujienas informaciniuose portaluose. Ir visa tai galime daryti važiuodami pro policininką ir nebijodami būti nubausti. Fantastika.“
Teorijoje „fantastika“ prasideda tik nuo trečio automatinio piloto lygio. Nes tik jis kai kuriais atvejais gali perimti visas vairuotojo funkcijas, tarp jų ir aplinkos stebėjimą. Nors autopilotas dėl iškilusių neaiškių aplinkybių gali bet kada paprašyti vairuotojo perimti vairavimą, tačiau jei ant „Mercedes-Benz“ vairo užsižiebia žalios lemputės, jūs galite pasitikrinti telefone elektroninį paštą arba pagaliau ramiai atsakyti į mamos SMS. Tai radikaliai skiriasi nuo prieš tai egzistavusių asistentų, net jei atrodo, jog skirtumas nėra toks jau reikšmingas ar viską keičiantis.
Žinoma, netolimoje ateityje mūsų dar laukia ketvirtas lygis, kai vairas ir pedalai vis dar yra prieš vairuotoją, tačiau jam perimti valdymą reikia tik kritinėmis aplinkybėmis; radikaliai blogomis oro sąlygomis ar iškilus aplinkybėms, nenumatytomis programose. Manoma, kad dėl naujausios GPS technologijos, aukštos rezoliucijos žemėlapių, ypač greito interneto duomenų apsikeitimui ir naujausių sensorių technologijų, komerciniame transporte, daugiausiai riedančiame greitkeliais, šis autopilotas turėtų atsirasti jau iki dešimtmečio pabaigos.
O va 5 lygis jau yra iš sunkiau įgyvendinamos fantastikos srities, nes jis leidžia keliauti be jokio įsikišimo į vairavimo procesą. Įrašot namų adresą, patogiai atsilošiat sėdynėje ir iš baro grįžtate savo automobiliu, nors vairuoti jums ir nebegalima. Ekspertai nežada greito tokių sistemų įgyvendinimo, nes tam jau reikia ne tik paties automobilio jutiklių ir priežiūros programų, bet ir pastovaus bendravimo su aplinka. Bent jau su kitais automobiliais ir transporto valdymo sistemomis. O toks infrastruktūros patobulinimas yra nelabai tikėtinas artimiausiu laikotarpiu.
„Šios autopiloto gradacijos yra sukurtos „SAE International“ standartus nustatančios asociacijos dar 2014-taisiais ir iki dabar išlieka patikimu vadovu visoms automobilius gaminančioms kompanijoms,“ – sako Rolandas Samuolis. - „Mercedes-Benz“ yra pirma automobilinė kompanija, kuri atitiko UN-R157 standartą ir kuriai buvo suteikta teisė vadinti savo serijinės gamybos autopilotą „Drive Pilot“ trečio lygio vairavimo asistentu.“
„Mercedes-Benz“ visuomet rūpinosi vairuotojų ir keleivių saugumu. Todėl nieko keisto, jog skirtingai nuo kitų automobilių gamintojų, dažniausiai naudojančių tik kameras ir radarus, „Mercedes-Benz“, saugios kelionės užtikrinimui, naudoja net 27 daviklius . Lidaras, 13 ultragarso daviklių, šešios kameros, penki radarai. Taip pat didelio tikslumo GPS suderinta su viso pasaulio standartais ir... mikrofonas. Jis skirtas „išgirsti“ artėjantį specialiųjų tarnybų automobilį su įjungtu garsiniu signalu ir jį praleisti. Taip pat naudojami susiję su davikliais, pastoviai atnaujinami HD žemėlapiai, kuriuose esanti geografinio reljefo, kelių būklės, transporto tankio ir kita maršruto informacija sumaniai derinama su einamąja situacija taip užtikrinant geriausią galimą rezultatą.
„Mercedes-Benz“ automobiliai ne tik patys stabdo ir greitėja, vairuoja ir stebi aplinką. Saugumą prioritetu laikanti kompanija apgalvojo ir automobilio reagavimą į nenumatytas aplinkybes. Tarkim S ir EQS klasėse esanti sistema stebi jūsų veidą ir pastebėjus, jog keleivis užmigo, jo veidas yra uždengtas skaitomu laikraščiu ar sistema kitaip identifikuoja vairuotojo atsijungimą nuo proceso, sistema paprašys perimti vairavimą, o tam neįvykus, sustabdys automobilį šalikelėje ar kitoje arčiausiai esančioje kritinio stabdymo vietoje.
„Susisiekimo ministerija jau yra įtraukus į įstatyminę bazę „savivaldžio arba autonominio automobilio“ sąvoką,“ – teigia Rolandas Samuolis. – „Veho“ labai norėtų atvežti į Lietuvą „Mercedes-Benz“ sistemą „Drive Pilot“, todėl stengsimės visus įtikinti, jog Vokietijoje jau sertifikuota sistema galima pasitikėti ir Lietuvoje.“
Šiuo metu jau galima įsigyti S bei EQS klasių automobilius, kuriais galima legaliai „nevairuoti“ važinėjant Vokietijos keliais. Nors sistemą kol kas legalu naudoti tik automobilyje, važiuojančiame iki 60 km/h greičiu, tačiau „Mercedes-Benz“ tikina, kad automobilis gali judėti ir greitkelio režimu, o ribojimai susiję tik su valstybiniu reguliavimu. Tačiau procesai juda toliau. Pasirašytas susitarimas tarp „Mercedes-Benz“ ir „Aptiv“, „Audi“, „Baidu“, „Continental“, „Fiat Chrystler“, „Here“, „Infineon“, „Intel“ ir „BMW bei palanki Vokietijos Vyriausybės pozicija leidžia tikėtis, jog asistentui leidžiami greičiai augs, šalių, kuriose jis galimas naudotis skaičius didės, o įvairių kompanijų įsitraukimas leis šią sistemą tobulinti siekiant vis didesnio vartotojų saugumo.