Ką daryti, jei duobėtame kelyje apgadinote automobilį: galima gauti tiek kompensaciją, tiek ir baudą (7)
Panevėžietis Audrius Popa, vienoje iš duobėtų miesto gatvių apgadinęs automobilį ir paklausęs įmonės „Panevėžio gatvės“ patarimo kviesti policiją, kad būtų užfiksuotas eismo įvykis (tai yra būtina norint gauti kompensaciją), pateko į spąstus.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Atvykę policijos pareigūnai konstatavo, jog jis pats kaltas, kad nepamatė duobės, ir nubaudė 9 eurų bauda. Panevėžio savivaldybė, kuriai priklauso minėta įmonė, dabar vairuotojui rodo špygą – tave nubaudė, tad mes niekuo dėti.
A. Popa, kaip ir daugelis panevėžiečių, įpratęs prie duobėtų miesto gatvių, važiuodamas saugosi. Tačiau gruodžio 2-ąją apie 11 valandą ryto, vairuodamas žmonai priklausantį automobilį „Volvo“, Kniaudiškių gatvėje, ties 4-uoju numeriu pažymėtu namu, nepastebėjo žiojinčios siauros, tačiau gilios, aštriomis briaunomis duobės ir įvažiavo į ją priekiniu dešinės pusės ratu.
Ratui įkritus į duobę buvo aplaužytas ratlankis ir prakirsta padanga. A. Popa tik prieš porą savaičių „Volvo“ buvo uždėjęs naujas padangas.
Automobilis kasko draudimu nebuvo draustas. Tuoj po įvykio vyras paskambino į įmonę „Panevėžio gatvės“ ir pareiškė pretenzijas dėl duobės. Jam buvo atsakyta kviesti policiją, kad užfiksuotų įvykį, o paskui jis galės kreiptis dėl žalos atlyginimo.
„Iškviečiau pareigūnus tam, kad mane nubaustų. Ir dar vos ne dvi valandas laukiau atvykstant“, – apie tolesnius įvykius „Sekundei“ pasakojo A. Popa.
Atvykę policininkai konstatavo, kad jis pats kaltas, jog važiuodamas šviesiu paros metu nepamatė duobės ir nespėjo laiku sustabdyti automobilio. Juolab kad žinojo, jog šioje vietoje kelias duobėtas. Mat sąžiningas vairuotojas pareigūnams pats užsiminė, kad duobė, į kurią įkrito jo automobilis, atsivėrė dar pavasarį. A. Popai, šiaip jau drausmingam vairuotojui, policininkai skyrė pačią mažiausią – 9 eurų baudą.
Netoliese esančios automobilių prekių parduotuvės, į kurią po šio įvykio nuėjo vyras, darbuotojai jam papasakojo, jog nėra savaitės, kad pas juos neateitų į šią ar šalia esančias duobes įkritusių ir apgadintų mašinų vairuotojai.
A. Popa girdėjo, kad po paros ar dviejų į tą pačią duobę įvažiavo dar vienas vairuotojas. Gruodžio 5-ąją „Panevėžio gatvės“ darbininkai šią duobę suskubo užlopyti, bet šalia žiojinčias kitas paliko.
Baksnoja į skirtą baudą
A. Popa surašė pretenziją ir Panevėžio savivaldybės paprašė jam atlyginti 150 eurų žalą. Tačiau Teisės skyriaus specialistai pareiškė, jog gražiuoju kompensacijos jam niekas nemokės, nes jis pats kaltas, kad apgadino automobilį.
„Sako, juodu ant balto parašyta, kad tau skirta 9 eurų bauda, vadinasi, pats esi kaltas“, – kalbėjo vyras.
A. Popai buvo paaiškinta, kad jis policijos sprendimą gali skųsti teismui. Jeigu šis jį anuliuos, tada galbūt jau ir būtų galima diskutuoti apie žalos atlyginimą geranoriškai ar per teismą. Vyras pasidomėjo, kiek jam kainuotų advokato paslaugos. Paaiškėjo, kad vien surašyti skundą dėl skirtos baudos atsieitų apie 100 eurų, ką jau kalbėti apie atstovavimą teisme bylinėjantis su Savivaldybe.
„Jeigu žala būtų didesnė, veikiausiai bylinėčiausi. Dabar akivaizdu, kad neverta“, – sakė A. Popa.
Vyrui ši situacija atrodo absurdiška. Pasak jo, skirdami vairuotojams kad ir simbolines baudas pareigūnai šitaip tiesiog apdraudžia Savivaldybę nuo galimų nemalonumų.
„Miesto gatvėse pilna duobių. Tegu jas pažymi specialiais ženklais, apvažiuosime. Dabar tenka važinėti tarsi per minų lauką“, – piktinosi panevėžietis.
Teisinasi pinigų stygiumi
Įmonės „Panevėžio gavės“ direktorius Gintaras Petrauskas nesiginčijo, kad miesto gatvių būklė prasta, daugelyje pilna didesnių ar mažesnių duobių. Tačiau, anot jo, jose savo transporto priemones apgadinę vairuotojai retai reiškia pretenzijas, o dar rečiau bylinėjasi su Savivaldybe dėl kompensacijos.
„Kiek žinau, jei ir išsireikalauja kompensacijų, tai tik per teismus“, – kalbėjo jis.
Pasak G. Petrausko, teismo slenkstį ryžtasi minti didesnę žalą patyrę vairuotojai, o patyrusieji mažesnių nuostolių tiesiog numoja ranka.
„Visiems būtų saugiau ir geriau, jeigu gatvių danga būtų nepriekaištinga, bet nėra tiek lėšų, kiek reikėtų dangoms atnaujinti, remontuoti. Mes stengiamės užtaisyti ne pavienes duobes, o pagerinti visos gatvės dangą. Pavienes taisome tada, kai jos didelės, kelia pavojų eismo dalyviams. Apskritai tos duobės gana apgaulingos. Šiandien, žiūrėk, maža, o po dienos kitos – jau didelė. Ypač šaltuoju metų laiku, kai orai labai permainingi“, – kalbėjo direktorius.
Teisės skyriaus vedėjos Daivos Svirelienės teigimu, per metus pasitaiko keli atvejai, kai duobėtose gatvėse automobilius apgadinę vairuotojai mėgina prisiteisti kompensacijas. Ne ginčo tvarka žala atlyginama labai retai. Ji net negalėjo prisiminti tokio atvejo. Mat paprastai žalos dydį tenka aiškintis per teismą. Pasak V. Svirelienės, teismas yra priteisęs vairuotojams atlyginti nedideles iki kelių šimtų litų žalas.
„Vairuotojų pretenzijos pripažįstamos pagrįstomis tais atvejais, kai nenustatoma jų kaltė, tai yra kad automobilius jie apgadino ne dėl savo neatsargumo ar neatidumo. Taigi minėtas panevėžietis teoriškai galėtų kreiptis į teismą dėl žalos atlyginimo, tačiau praktiškai jam koją pakištų 9 eurų bauda“, – „Sekundei“ teigė Teisės skyriaus vedėja.
Policija vertina aplinkybes
Einis Kudžma
Panevėžio apskrities VPK Administracinės veiklos ir eismo įvykių tyrimo poskyrio viršininkas
Tokiais atvejais vairuotojai neretai kviečia policiją. Kiekvienu konkrečiu atveju mes vertiname, kokiomis aplinkybėmis vairuotojas įvažiavo į duobę ar kitą kelyje pasitaikiusią kliūtį, kuri apgadino automobilį. Jeigu akivaizdu, kad vairuotojas turėjo galimybę apvažiuoti duobę, t. y. buvo šviesu, geras matomumas, pasirinktas saugus greitis, tada baudžiame.
Jeigu važiavo tamsiuoju paros metu, tuo metu buvo blogos oro sąlygos, gatvėje telkšojo balos, buvo kitų faktorių, dėl kurių jis negalėjo laiku pamatyti duobės ar kitos kliūties, tada, žinoma, jis negalėjo jos išvengti.
Pasitaiko, kad vairuotojai apgadina automobilį į šulinėlių dangčius. Tokiu atveju aiškinamės, kaip tai įvykio – ar užvažiavus ant šulinėlio atsidarė jo dangtis, ar jis buvo pradarytas, kliūtis buvo matoma ir ją įmanoma buvo apvažiuoti.
Atsivėrus didelėms duobėms, atsiradus kitų kliūčių gatvėje ar kelyje, paprastai statomi įspėjamieji ženklai. Jeigu nubausti vairuotojai nesutinka su paskirta bauda, jie turi teisę ją skųsti.