Lietuvio įspūdžiai apie „Tesla Model S“: svarbiausia saugotis greičio pedalo ir nevažiuoti į Latviją (35)
Neseniai rašėme apie tai, kaip elektromobiliai "Tesla" atkeliauja į Lietuvą ir kokie juos eksploatuojančių žmonių atsiliepimai. Vienas ankstesnio straipsnio herojų – verslininkas Tomas Jančys, tuomet elektromobiliu važinėjęs vos pora savaičių, sutiko apibendrinti mėnesio potyrius eksploatuojant "Tesla Model S".
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
0 eurų energijai
Per mėnesį T.Jančys savuoju elektromobiliu nuriedėjo 3 480 km. Atstumui įveikti sunaudota 845 kWh elektros energijos. "Iš pradžių kWh terminas erzino skaičiuojant elektromobilio ekonomiškumą ar energijos sąnaudas, tačiau vėliau pripratau ir dabar toks skaičiavimas pasidarė daug aiškesnis, nei skaičiuoti sunaudotus degalų litrus", – pasakojo T.Jančys.
Dabar vidutinė elektros kaina siekia apie 13 euro centų. Lengva suskaičiuoti, kad įveikti beveik 3,5 tūkst. km verslininkui kainavo apie 110 eurų. Jeigu būtų pasirinktas dyzelinis automobilis, kurio vidutinės degalų sąnaudos 100 km – 6 l dyzelino, tai išlaidos degalams siektų apie 210 eurų. Važinėjantiems benzinu varomu automobiliu prie šios sumos reikėtų pridėti dar keliolika eurų. "Vis dėlto reikėtų atkreipti dėmesį, kad visą mano paminėtą energiją galima gauti nemokamai elektromobilių įkrovimo aikštelėse", – atkreipė dėmesį pašnekovas. Taigi išlaidas automobilio eksploatacijai galima dar labiau sumažinti.
Vilniaus centre daug laiko praleidžiantis verslininkas sakė, kad važinėjimas elektromobiliu padeda sutaupyti ir smulkių išlaidų. Elektromobilius leidžiama nemokamai statyti visame mieste, jiems pritaikytos ir tam tikros Kelių eismo taisyklių (KET) išimtys – leidžiama važiuoti viešojo transporto juostomis. "Žmogui skaičiuojančiam laiką, tai labai svarbi detalė", – pasakojo T.Jančys.
Elektrinė kasdienybė
Dažniausiai pašnekovas elektromobilio akumuliatorius įkrauna savoje įmonėje, kur turi 22 kW elektros energijos šaltinį. Įkraunant iš šio elektros lizdo, akumuliatoriai 100 proc. užpildomi per 4 val.
"Namuose įrengtas paprastas trifazis, kurio galia 11 kW. Taigi automobilis įkraunamas per 8 val. Grįžęs po darbų elektromobilį kaip kokį telefoną įjungiu į elektros tinklą, o ryte jo baterijos jau būna įkrautos. Belieka važiuoti ir tuo mėgautis", – kalbėjo "Teslos" savininkas. Jis neneigė, kad turimos įvairios galimybės įkrauti automobilio energijos elementus leidžia mėgautis šios transporto priemonės teikiamais pranašumais – tyliu važiavimu, dėmesiu eisme, puikiu pagreičiu. Kasdien stebėtis, pasak T.Jančio, priverčia ir technologijos, įmontuotos į elektrinį automobilį, – aplikacija, su kuria galima valdyti automobilį nuotoliniu būdu, autonominio vairavimo funkcija ir dar daug kitų.
Kalbėdamas apie elektromobilio įkrovimą, T.Jančys atkreipė dėmesį, kad kasdien važinėjant "Teslos" nerekomenduojama įkrauti 100 proc. "Yra specialus "Daily" režimas, kuris leidžia įkrauti elementus 80 proc. Pats asmeniškai važinėju iki 60–80 proc. įkrauta baterija. To pakanka, kad elektromobilį reikėtų įkrauti tik kas dvi dienas, o nuvažiuojamas atstumas, priklausomai nuo to, kiek daug tenka akceleruoti, siekia 200–250 km", – apie kasdienybę su "Tesla Model S" aiškino pašnekovas.
Labiausiai elektromobilio energijos rezervuarus tuština greitis. Kuo jis didesnis, tuo greičiau reikės ieškoti elektros šaltinio. Vienas iš nemaloniausių ir purviniausių "Teslos", kaip ir bet kurio kito elektromobilio eksploatavimo dalykų, – purvas. "Esant šlapiam sezonui, aplink automobilį telkšo balos arba plytelės būna tiesiog purvinos, nuo jų išsitepa laidas, taigi jo įsidėjimo į bagažinę procesas tampa ne itin malonus. Įsivaizduokite, kai tokį darbą reikia atlikti žaviai damai ar kostiumuotam, į susitikimą skubančiam verslininkui", – pastebėjimais dalijosi T.Jančys.
Kelionė – eksperimentas
Viena didžiausių kritikos strėlių tenkanti elektromobiliams – vienu įkrovimu įveikiamas atstumas. "Kauno dienos" pašnekovui savąja "Tesla" teko įveikti atstumą iš Vilniaus į Rygą. Iš viso apie 300 km. "Kelionė, ko gero, pasikeitė tik tuo, kad vietoj įprastos degalinės, kurioje sustodavau kavos ir sumuštinio, teko rinktis vieną iš Panevėžio prekybos centrų, kuriame yra įrengta 22 kW įkrovimo stotelė, nors atstumą iki Rygos būčiau įveikęs ir vienu ypu. Vis dėlto pirmą kartą nesiryžau eksperimentuoti", – pasakojo T.Jančys. Dar būdamas Panevėžyje vyras pasidomėjo, kur savo elektromobilį galės įkrauti kaimyninėje šalyje.
Latvijos elektros energijos operatorius "Latenergo" savo internetiniame puslapyje skelbia apie jų įrengtas nemokamas įkrovimo stoteles, net ir viešbutis buvo pasirinktas pagal tai, ar yra jame elektromobilio įkrovimo stotelė, ar ne.
"Tie apgyvendinimo paslaugų teikėjai, kurie galvoja apie tokius klientus kaip aš, važinėjančius elektromobiliais, turėtų suskubti tokias stoteles įsirengti, nes dabar tai vienas didžiausių prioritetų, pagal kurį rinkčiausi viešbutį", – pasakojo pašnekovas. Tiesa, įkrovus elektromobilį Panevėžyje, atvykus į Rygą, elektromobilis rodė, kad dar yra apie 20 proc. elektros energijos rezervas.
Kaimynai nepasiruošę
Nepaisant džiugios informacijos apie elektromobilių įkrovimo stoteles, kurią T.Jančys rado Latvijos elektros tinklų puslapyje, realybė neatrodė tokia graži. "Pradėjęs ieškoti stotelės labai sunerimau, nes visi ženklai rodė, kad stotelė yra, tačiau jos niekur nebuvo matyti", – pasakojo verslininkas.
Jam teko skambinti į informacinį centrą, kur buvo paaiškinta, kad elektros lizdas yra pastato pirmo aukšto palubėje. Kone 2 m aukštyje įmontuotas viešas elektros šaltinis elektromobiliams dar nebuvo didžiausia problema. Lengvas šokas pašnekovą ištiko, kai jis pamatė, kad elektromobilių viešojo įkrovimo stotele pavadintas paprasčiausias 220 V kištukinis lizdas.
"Neturėjau kitos išeities – teko jungti "Teslą" į kištukinį lizdą ir skubėti į suplanuotą susitikimą", – apie patirtį Latvijos sostinėje pasakojo T.Jančys. Grįžus po geros valandos, elektromobilio energijos atsargos buvo padidėjusios vos 3 kWh. Tai reiškia, kad akumuliatorių užpildymas 100 proc. užtruktų daugiau kaip 24 valandas.
Pašnekovo kitos dienos rytas prasidėjo nuo viešo įkrovimo stotelių paieškos. Pirmasis įspūdis vėl buvo neblogas – stotelė rasta, tačiau nusivylimas aplankė nuvykus. Įkrovimo stotelė buvo prie VW automobilių salono.
"Aptikau vos vieną 11 kW lizdą. Taigi per tiek laiko, kiek turėjau, sugebėjau akumuliatorius įkrauti tiek, kiek energijos sunaudojau važiuodamas iki jų", – pasakojo verslininkas.
Laukė daugiau kaip 300 km kelionė namo, o energijos išteklių ribos galbūt būtų leidusios nuvykti iki Panevėžio, kur jau vieną kartą buvo pavykę energijos atsargas papildyti. Priimtas spendimas bandyti keliauti į gimtinę ir vietą, kurioje jau pavyko įkrauti elektromobilio baterijas. Pasiekti Panevėžį pavyko, tačiau energijos likutis nesiekė ir 10 proc. Visą atstumą teko įveikti renkantis mažiausiai elektros energijos sąnaudas eikvojantį greitį.
"Išvados po šios kelionės paprastos – kol kas reikia rinktis kitokį automobilį vien dėl to, kad Latvijoje sukurta infrastruktūra labai nepatogi. Važiuojant su "Tesla" visuomet turi save kontroliuoti, kad netaptum KET pažeidėju, nes net menkiausias greičio paminos paspaudimas taisyklių paisantį vairuotoją paverčia pažeidėju. "Tesla" žadėjo Rygoje pastatyti savo įkrovimo stotelę. Tada į Rygą važiuosiu be baimės", – juokavo T.Jančys.
Vienas didžiausių "Teslos" pranašumų tokioje kelionėje – autonominio automobilio valdymo funkcija. "Įjungęs autopilotą važiavau apie 90 proc. kelio. Tai leido nuveikti nemažai darbų pakeliui. To aš labai norėjau ir tikrai džiaugiuosi, kad ši funkcija, iš pradžių kėlusi ir baimės, veikia kuo puikiausiai", – pasakojo T.Jančys.