Dar nematytas naujos kartos transportas – sukurtas spręsti, o ne kelti problemas. Jį išbandė tūkstančiai keleivių Rytų Europoje ir jau diegia pasauliniais inovacijų lyderiais tituluojami Jungtiniai Arabų Emyratai (Foto, Video) (165)
Saugus, ekologiškas, pigus, greitas, lengvai integruojamas. Būtent taip galima apibūdinti per rekordiškai trumpą laiką sukurtą inovacinį antžeminį transportą, kurio eismas vyksta atskiroje erdvėje virš žemės.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Dar prieš keletą metų tai buvo tik idėja, apie kurią mažai kas buvo ir girdėjęs, o pernai tūkstančiai smalsuolių jau galėjo pasivėžinti ir įvertinti naujojo transporto privalumus EkoTechnoParke netoli Minsko. Šiame inovacinių technologijų parke išbandomos, sertifikuojamos, demonstruojamos ir tobulinamos naujos kartos transporto technologijos bei jų infrastruktūros kompleksai.
Čia kalbama apie SkyWay, estakadinio transporto sistemą, kai eismas organizuojamas ant iš anksto įtemptų ir specialiu betonu stabilizuotų plieno stygų, kurios yra įkomponuotos į uždarą plieninį bėgį bei pakeltos į reikiamą aukštį virš žemės. Todėl šis transportas dar vadinamas styginiu. SkyWay yra styginio transporto technologijų ir visų su jomis susijusių sistemų prekinis ženklas, taip supaprastintai pristatomas rinkoje.
Šis transportas sukurtas spręsti didžiausias dabartinio laikmečio ekologijos ir transporto problemas. Kai keleivių ir krovinių srautai judės virš žemės paviršiaus, miestų gatvės ir keliai bus išlaisvinti nuo vis didėjančių spūsčių ir smogo, gamta – nuo milijonų tonų betono, visokeriopos taršos ir triukšmo. Galiausiai bus išsaugotos žmonių gyvybės, landšafto ekologija, gyvūnų migracija, laisvas ir saugus žmonių judėjimas.
Šiuolaikiniai keliai tiesiami žemės paviršiaus lygyje, kuriame yra pagrindinė planetos biosferos dalis: derlinga dirva, gyvūnija, augmenija, paties žmogaus veiklos zona. Pagal statistiką daugiausia avarijų įvyksta keliuose, kuriuose kasmet žūsta apie pusantro milijono žmonių ir dar daugiau jų yra sužalojama. Vidutiniškai karai, teroro aktai, technologinės ir gamtinės nelaimės kasmet nusineša apie 500 tūkstančių žmonių gyvybių. Ir tai yra kelis kartus mažiau, nei jų netenkama keliuose.
Paradoksalu, tačiau saugiausiai žmogus jaučiasi automobilyje, kuris tampa vos ne pagrindiniu žudymo įrankiu. Ir nors viso pasaulio transporto saugos specialistai ieško sprendimo, kaip sumažinti avaringumą keliuose, efektyvus sprendimas taip ir nerastas. Priežastis paprasta – tradiciniai keliai visada išliks pavojingi dėl savo techninės ir technologinės esmės, kuri nesikeičia.
O štai kelio struktūros pakėlimas virš žemės leis išvengti transporto priemonių susidūrimo su pėsčiaisiais, gyvūnais, automobiliais, traukiniais, kita technika. Važiuojantiems antrame lygyje nebebus pavojingi ledas ir sniegas, upių potvyniai, asfalto duobės ir kelio nuogriuvos, rūkas, lietus, žemės drebėjimai ir cunamiai.
Styginės technologijos – naujai suskambėjusios senos idėjos
Antžeminio elektrinio transporto idėją bandyta įgyvendinti dar XIX amžiaus pabaigoje, tačiau ji taip ir neprigijo, nes pasaulio kelius užkariavo vidaus degimo variklį turintys automobiliai. O dabar vis prastėjanti technogeninė ir ekologinė situacija verčia ieškoti alternatyvų. Šia alternatyva galėtų tapti SkyWay.
SkyWay – analogų neturintis XXI amžiaus projektas, kuris atveria ne tik naują transporto, bet ir žmonijos istorijos puslapį. Kaip kažkada perversmą virtualioje erdvėje padarė internetas, taip SkyWay technologijos kardinaliai pakeis žmonių gyvenimo kokybę fizinėje aplinkoje.
Nauja – tai seniai pamiršta sena. Naujasis transportas sukurtas technologines naujoves derinant su jau patikrintais inžineriniais sprendimais. Iš anksto įtemptų stygų konstrukcijos jau buvo naudojamos dangoraižių ir tiltų statyboje, taip pat buvo žinomos ir bėginio transporto, elektros variklio, rato variklio bei kitos technologijos.
Dabartinė unikali styginės technologijos know-how lenkia visas antrojo (antžeminio) lygio estakadinio bėginio transporto technologijas keliais dešimtmečiais pagal tokius kriterijus, kaip saugumas, judėjimo greitis, statybų, eksploatacijos bei važiavimo kaina, ekologija, pritaikymo amplitudė. Saugiausia, ekonomiškiausia ir patikimiausia kada nors egzistavusi transporto sistema sukurta panaudojus buvusią gerąją praktiką ir pasimokius iš kitų padarytų klaidų.
Antžeminės transporto sistemos pagrindiniai elementai yra ištisinė itin didelio tvirtumo styginių bėgių estakada ir ja judantys specialūs elektromobiliai plieno ratais. Styginiai bėgiai įtvirtinti ant tam tikrais atstumais išdėstytų atramų. Krovininiai ir keleiviniai transporto kompleksai yra vieno bėgio ir dviejų, pakabinami ir montuojami ant bėgių, su lanksčia, pusiau standžia ir standžia kelio struktūromis. EkoTechnoParke funkcionuojanti bėginė-styginė estakada iš fermų sukonstruota tiek pakabinamoms, tiek montuojamoms ant bėgių transporto priemonėms.
Šios transporto priemonės išsiskiria ypatingomis aerodinaminėmis savybėmis, turi automatinio valdymo, intelektualią saugos, „žaliosios“ energijos tiekimo ir ryšių, nuvažiavimo nuo bėgio apsaugos sistemas, kurias kuriant buvo įvertinti visi eismo saugai ir saugumui galintys turėti įtakos veiksniai. SkyWay misija – aukštos kokybės "žaliųjų" technologijų diegimas transporto, infrastruktūros ir energetikos sektoriuje.
Per pastaruosius trejus metus SkyWay transporto technologijos buvo pristatytos ir labai palankiai įvertintos net 18 didžiausių tarptautinių parodų. Pagal važiavimo komfortą styginio transporto moduliai nenusileidžia geriems automobiliams, jau nekalbant apie autobusus ar traukinius.
Panaudojimas ir privalumai
SkyWay transportas gali būti naudojamas ne tik miestuose, bet ir miškuose, kalnuose, jūrų uostuose, pelkėse, dykumose, šiauriniuose amžinojo įšalo kraštuose ar kitose atokiose teritorijose. Styginio transporto technologijos yra pritaikytos ne tik įveikti atstumus tarp kontinentų, įvairiomis sąlygomis gabenti keleivius ir krovinius, bet ir užtikrinti nuo durų iki durų paslaugą. Ir stygomis juda ne tik transporto priemonės. Jomis gali būti perduodama elektra ir internetas. Taip kuriamas naujos kartos transporto, informacinis, energetinis, komunikacinis ir netgi socialinis tinklas.
SkyWay transportas yra lengvai integruojamas į miesto visuomeninio, tarpmiestinio ir tarptautinio keleivinio transporto sistemas. Lygiai taip pat ir krovininės SkyWay trasos gali būti sėkmingai sujungtos su esama krovinių gabenimo infrastruktūra, be to, gali pakeisti brangiai kainuojančius naftotiekius ir dujotiekius.
Palyginti su kitomis transporto rūšimis, SkyWay transporto kompleksų statybos savikaina yra žymiai mažesnė, nes reikia net dešimtis kartų mažiau statybinių medžiagų, žemės ploto ir pačių žemės darbų, nereikalingi pylimai ir asfaltas. Pastebimai mažesni ir eksploatacijos kaštai bei važiavimui sunaudojamos energijos kiekis, dėl žymiai didesnio keleivių ir krovinių pralaidumo taupomas laikas bei mažėja važiavimo kaina. Taip pat apsaugomos žemės ekosistemos, gerokai sumažinama tarša, užtikrinamas važiavimo komfortas ir saugumas, taupomi medžiagų, finansų, žemės grunto, žmonių energijos ištekliai.
SkyWay transportas – nuo superlengvo iki greitaeigio
SkyWay transporto sistemoje išskiriami trys pagrindiniai transporto tipai: miesto, greitaeigis ir krovininis. Šių transporto priemonių svorio diapazonas – nuo superlengvo iki labai sunkaus, greičio ribos – nuo 80 km/val. iki 500 km/val. SkyWay transportas sukurtas užtikrinti lokalų, regiono ir tarpregioninį susisiekimą. Galimos įvairios jo modifikacijos, priklausomai nuo klimatinių, landšafto ir kitokių sąlygų, kuriose bus naudojamas šis transportas.
Šiuo metu visų šių transporto priemonių projektavimo ir gamybos kompanijos „SkyWay Technologies Co“ specialistai jau sukūrė ir pagamino 9 skirtingus transporto modelius, skirtus įvairioms funkcijoms atlikti. Iš viso yra septyni keleiviniai ir du krovininiai elektromobiliai jau paruošti serijinei gamybai ir pateikimui į rinką. Keturi transporto modeliai jau yra sertifikuoti. Netrukus tiek krovinių, tiek keleivių modelių parkas pasipildys visiškai naujais modeliais, kuriuos šiuo metu kuria bendrovės inžinieriai.
Pagrindinės miesto transporto charakteristikos: greitis – iki 150 km/val., talpa – nuo 7 iki 168 keleivių, maksimalus kelio struktūros nuolydis – iki 45%, transportavimo atstumas – iki 200 km, pralaidumas – iki 25 tūkst. keleivių per valandą viena kryptimi.
Pats universaliausias miesto transporto modelis yra junibusas (angl. unibus). Pagal talpinamų keleivių skaičių junibusai yra didžiųjų (7-28 keleiv.) ir vidutinės (3-14 keleiv.) klasės. Du iš šių modelių – 14 keleivių galintis gabenti vienbėgis junibusas U4-210 ir dvibėgis junibusas U4-220-T2, talpinantis 48 žmones, jau yra sertifikuoti.
Junibaikas (angl. unibike) – lengvos klasės SkyWay transporto modelis. Jei junibusą būtų galima palyginti su metro, tai junibaikas labiau atitiktų lengvojo automobilio kategoriją. Tai pramoginės, turistinės ir sportinės paskirties transporto priemonė, kurioje įrengtas velogeneratorius ir jo pedalus gali minti pats keleivis. Keleivis sportuodamas kuria papildomą energiją ir atitinkamai taupo važiavimo kaštus. Junibaikas U4-621 jau sertifikuotas, juo gali saugiai važiuoti žmonės.
Junikaras (angl. unicar) – mažos talpos vienbėgė transporto priemonė yra kažkas per vidurį tarp junibaiko ir junibuso. Šiuo metu yra sertifikuotas 18 vietų junikaras U4-430-T3. Taip pat jau pagamintas ypatingoms tropinėms sąlygoms pritaikytas junikaras U4-431-01 arba tropinis junikaras, kuris artimiausiu metu bus pademonstruotas Jungtiniuose Arabų Emyratuose. Šio junikaro maksimali darbinė temperatūra padidės nuo +40 iki +60°C, salono viduje temperatūra bus palaikoma + 20-23°C, numatytas sistemų dubliavimas ir realizuota daugelis kitų svarbių patobulinimų.
Junivindas (angl. uniwind) – superlengvos klasės SkyWay šeimos elektromobilis, turintis ypač plačias panaudojimo galimybes. Tai vienbėgis, lengviausias ir pigiausias iš SkyWay modelių, kurio kelio struktūra yra pati paprasčiausia ir greičiausiai nutiesiama. Junivindai skirti pasiekti nutolusias nuo miestų ir mažai apgyvendintas vietoves, kuriose prastai išvystyta transporto infrastruktūra, nėra tiltų ir kelių. Junivindas yra sukurtas keičiamų modulių principu ir gali tapti personaline, nesunkiai įsigyjama bei lengvai pritaikoma universalia transporto priemone. Junivindas U4-651 jau yra bandomas trasoje.
Didžiausioje bėginio transporto technologijų parodoje „InnoTrans 2018“ Berlyne pirmą kartą buvo pristatytas greitaeigis Junibusas U4-362. Šio išskirtinės formos junibuso techninės charakteristikos: greitis yra iki 500 km/val., pasipriešinimo koeficientas Cx = 0,06, energijos sąnaudos važiuojant 100 km/val. greičiu siekia tik 0,1 kg kuro ekvivalento 100 keleivių ir vienam kilometrui. Pralaidumas – daugiau kaip 500 tūkst. keleivių per parą viena kryptimi, maksimalus kelio struktūros nuolydis – iki 20%.
Krovininis SkyWay transportas skirtas gabenti pačius įvairiausius krovinius: birius (geležies rūda, statybinės medžiagos, anglis ir kt.), skystus (nafta, vanduo ir kt.), vienetinius ir specialiuosius (suskystintas dujas, radioaktyvias ir sprogstamąsias medžiagas ir kt.), konteinerius ir europaletes. Šiuo metu sertifikuojamas vienas pirmųjų krovininių elektromobilių junitrakas U4-131 (angl. unitruck), kuris gali važiuoti iki 150 km/val. greičiu bei per metus pergabenti daugiau kaip 200 mln. tonų krovinių. Jau gamybos procese junitrakas, gabenantis iki 25 tonų krovinio ir junikontas (angl. unicont) – krovininė transporto priemonė ISO standartų konteineriams gabenti, kuri pakels krovinį iki 35 tonų. SkyWay krovininis kompleksas junitransas (angl. unitrans), yra unikalus, iš trijų dalių sudarytas estakadinis statinys, ant kurio išdėstytas juostinis konvejeris. Junitransas yra savotiškas begalinis traukinys: pakrovimo juosta jame juda plieniniu bėgiu ratų poromis, dėl to padidėja krovinio stabilumas ir saugumas bei sumažėja energijos nuostoliai. Šis ir kiti nestandartiniai sprendimai SkyWay krovininį kompleksą išskiria alternatyvų fone.
Pernai buvo pristatytas ir dar vienas naujas aparatas – didžiausio pasaulyje drono prototipas, kuris galės gabenti 1,5 tonos krovinį kelių kilometrų aukštyje. Naujovė, pavadinta „Kombo“, yra suprojektuota ir sukonstruota sraigtasparnio Ka-26 pagrindu bei jau sėkmingai bandoma. Dronas galės nuskristi 500 km atstumą 170 km/val. greičiu ir yra skirtas gabenti krovinius styginių kelių tiesimui sudėtingomis klimatinėmis sąlygomis: kalnuose, kertant upes, ežerus, pelkes, džiunglėse ir tundroje, padidintos radiacijos zonose. Dabar šis dronas tobulinamas ir ruošiamas rinkai.
Mobilumas visiems
SkyWay transporto kompleksų projektavimo ir gamybos kompanija „SkyWay Technologies Co“ pristatė dar vieną unikalų projektą – pasaulyje neturintį analogų elektromobilį neįgaliems ir ribotos judėsenos žmonėms. Naujovė pavadinta junimobiliu (angl. unimobile), kurio konstrukcija pagrįsta inžineriniais sprendimais, užtikrinančiais neįgalių žmonių individualų mobilumą ir nepriklausomumą. Pirmą kartą automobilį žmogus gali valdyti sėdėdamas savo vežimėlyje, su kuriuo į saloną patenka tiesiai per specialias galines duris. Junimobilyje įdiegta intelektuali valdymo sistema, pagal poreikį jis gali būti komplektuojamas su elektra varomu neįgaliojo vežimėliu, sava eiga nuvažiuojančiu net iki 40 kilometrų atstumą.
Junimobilis nepanašus į šiandienos standartinius automobilius, pritaikytus žmonėms su negalia. Šiuo atveju tiek dizainas, tiek techninės charakteristikos nuo pat pradžių buvo derinamos prie specifinių neįgaliųjų poreikių. Vieną toną sveriantis junimobilis gali pasiekti 100 km/val. greitį, yra pakraunamas per 10 valandų ir nesustodamas nuvažiuoja iki 150 kilometrų.
Serijinis junimobilis atitinka visus M1 klasės transporto priemonių saugos reikalavimus ir gali būti naudojamas viešuosiuose keliuose. Transporto priemonė sukurta iš dalies remiantis technologiniais sprendimais, naudojamais styginio transporto sistemose.
SkyWay pripažintas ir diegiamas vienoje iš inovatyviausių pasaulio šalių
SkyWay privalumus įvertino vienos iš inovatyviausių pasaulio šalių - Jungtinių Arabų Emyratų (JAE) valdantieji, styginio transporto projektus įtraukę į JAE transporto plėtros strategiją. Pagal šią strategiją antžeminis transportas taps naujos kartos autonominio transporto tinklo dalimi ir nepakeičiamu organizuojant susisiekimą tarp aukštų pastatų bei dykumų vietovėse. Jungtiniai Arabų Emyratai siejami su inovacijomis bei pažanga ir jau pradėti vadinti naujuoju Silicio slėniu.
Šiuo metu Šardžos (angl. Sharjah) emyrate, SkyWay inovacijų centre (SWIC) sparčiai vyksta pirmųjų SkyWay trasų ir ekologiškų namų statybos darbai. Styginio transporto kompleksai pritaikomi tropinio klimato sąlygoms – 60 laipsnių karščiui, smėlio audroms, ėsdinančioms jūros druskoms ore ir gruntiniuose vandenyse.
SkyWay inovacijų centras Šardžoje yra mokslo ir gamybos klasteris, kuriame palaipsniui bus pastatyti visų tipų krovininiai ir keleiviniai SkyWay transporto kompleksai: pakabinami ir montuojami ant bėgių, vieno bėgio ir dviejų, su lanksčia, pusiau standžia ir standžia kelio struktūromis, visa reikalinga infrastruktūra, linijinių miestų fragmentais, savomis laboratorijomis, moksline technine baze, sertifikavimo centru. Perspektyvoje SWIC turi tapti Šardžos mokslinių tyrimų, technologijų ir inovacijų parko, iš kurio veriasi vartai į pasaulinę transporto ir skaitmeninių technologijų rinką, dalimi.
Pirmajame etape jau baigiamas įrengti 400 metrų ilgio ruožas su lanksčia bėgine-stygine estakada, kuria važiuos tropinis junikaras. Tai pirmasis realios transporto infrastruktūros projektas, kurį užbaigti ir pirmiesiems keleiviams pademonstruoti planuojama jau šios vasaros pradžioje.
Tuo tarpu Dubajaus vadovas jau pritarė JAE transporto ministerijos (RTA) pasiūlytam projektui nutiesti 15 km ilgio miesto transporto SkyWay trasą, kuri sujungs Dubajaus tarptautinį finansų centrą su miesto centru. Skypod (tokiu pavadinimu SkyWay buvo pristatytas JAE ) pakabinamoje tranzito sistemoje bus pastatyta 21 stotelė ir bus galima gabenti 8 400 keleivių per valandą abiem kryptimis. Tai viena iš JAE iniciatyvų, skirtų patenkinti būsimus Dubajaus mobilumo poreikius.
Globalūs tikslai ir aukšti gamybos standartai
Šios unikalios technologijos autorius ir generalinis konstruktorius – Anatolijus Junitskis, mokslininkas, išradėjas, inžinierius, Jungtinių Tautų projektų vadovas, daugiau nei 150 išradimų ir 200 mokslinių straipsnių, 20 monografijų autorius. Planetos išlikimo perspektyvos ir aplinkos tausojimo klausimai paskatino išradėją ieškoti visiškai naujų efektyvios, saugios bei ekologiškos technologijos sprendimų, galinčių užtikrinti naują gyvenimo kokybę žemėje.
Nuo pirmųjų brėžinių iki pramoninių transporto pavyzdžių praėjo virš 40 metų, tačiau realūs projektavimo, gamybos ir statybos darbai prasidėjo vos prieš ketverius metus, kai buvo įkurta styginių technologijų kompanija „SkyWay Technologies Co“ su 15 konstravimo biurų ir nuolat plečiamomis nuosavomis gamybinėmis patalpomis. Šiandien čia darbuojasi beveik 800 konstruktorių, inžinierių, programuotojų ir kitų aukščiausios kvalifikacijos specialistų, kurie nuo nulio kuria viską – pradedant transporto priemonėmis bei baigiant sudėtingiausiais infrastruktūros elementais. Projektavimo ir gamybos procese laikomasi pačių griežčiausių standartų, naudojamos šiuolaikinės skaitmeninės projektavimo ir gamybos platformos, automatizuotos gamybos linijos, aukščiausios kokybės medžiagos. Kompanijoje naudojama skaitmeninė 3D Experience projektavimo, gamybos ir transporto komplekso eksploatacijos procesų platforma, kuri leidžia realiu laiku keisti projektą bet kuriose jo realizavimo stadijose. Pavyzdžiui, junikaras U-4-430-T3 jau sukurtas 3D Experience programinės įrangos pagalba. Ir pirmą kartą pasaulyje transporto technologijos realizuojamos susiejant jas su blokų grandinės technologijomis.
Kompanija sertifikuota pagal kokybės vadybos sistemos standarto ISO 9001 ir aplinkosaugos vadybos sistemos standarto ISO 14001 reikalavimus. Taip pat „SkyWay Technologies Co“ viena pirmųjų gavo dar visiškai naujo darbuotojų sveikatos ir saugos vadybos sistemos standarto ISO 45001-2018 sertifikatą.
Kompanijoje nuolat atliekami nepriklausomi finansiniai auditai, pasiekti rezultatai kasmet viešai pristatomi ataskaitiniuose plataus masto renginiuose EkoTechnoParke, kur suvažiuoja tūkstančiai projektą palaikančių žmonių iš kelių dešimčių pasaulio šalių.
Nuo SkyWay iki Sky World
Inovacinė SkyWay sistema iš pagrindų keičia šiuolaikinio žmogaus įsivaizdavimą apie mobilumą ir transporto paslaugas. Ši sistema apima ne tik transportavimą ir logistiką, bet ir švarios energijos, elektroninių ryšių ir informacijos perdavimą. Iš esmės, tai darnoje su gamta plėtojamas naujas ryšių tinklas, kuriame bus sujungti miesto, greitojo tarpmiestinio ir krovinių maršrutai su informaciniais ir energetikos tinklais. Be to, atsiras reali galimybė įsisavinti mažai išsivysčiusius ir sunkiai pasiekiamus regionus, tokius, kaip kalnai, džiunglės, taiga, dykumos. Ir tai skatins bet kurios šalies ekonomikos plėtrą. Greitaeigis transportas, pirmiausia, sujungs lokalius miesto tinklus į vieną didelę globalią sistemą. Didieji greitaeigio transporto mazgai bus išdėstyti už miesto ribų, o "paskutinę mylią" – atstumą iki namų slenksčio – keleiviai įveiks jau miesto modulių pagalba. Orientuojamasi į naujos ekonominės sistemos diegimą ir transporto procesų skaitmenizavimą, naują tarptautinių koridorių logistiką, žaliavų pramonės plėtrą, kitus kompleksinius projektus, skirtus optimizuoti transporto sistemas ir gerinti žmonių gyvenimą.
SkyWay kūrėjas Anatolijus Junitskis siūlo žvelgti dar plačiau. Jis pristato styginių transporto sistemų plėtros programą Sky World, kurioje unikalius greito keleivių ir krovinių gabenimo projektus papildo ekologinės žemdirbystės ir ekologiškų namų statybos, biotechnologijų bei linijinių autonominių miestų statybos, švarios energijos stočių, tiltų, išmanios apsaugos įrengimo ir kiti projektai.
Sėkminga Sky World projektų komplekso realizacija leis išvengti globalios ekologinės katastrofos, kuri būtinai nutiks, jei bus išlaikyti esami pasaulio pramonės augimo tempai. Be to, realizavus Sky World, žmonijai gali atsiverti naujos pažangių technologijų, transporto, ekonomikos, pramonės ir kosminės srities plėtros galimybės.