Chukudu – savadarbiai Kongo mediniai paspirtukai, galintys gabenti šimtus kilogramų: Kongo prezidentas jam net pastatė paminklą (Foto, Video) (1)
Rytų Kongo Demokratinėje Respublikoje rankomis gaminti, labai paprastų technologijų paspirtukai, vadinami chukudu, naudojami dideliais atstumais gabenti krūvas krovinių – nuo maisto ir degalų iki plytų.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Gomoje, rytinėje Kongo DR dalyje, mediniai paspirtukai yra vietinės transporto sistemos pagrindas. Kongo gyventojai važiuoja ir stumia rankomis gamintus paspirtukus per kalvas, veždami didžiulius anglies, bananų, bulvių ir kitų produktų bei produkcijos krovinius.
Chukudu yra dideli, mediniai paspirtukai su vairu ir kampuotu rėmu, kurie naudojami vežti sunkius krovinius. Kai paspirtukas tuščias, vairuotojas vienu keliu atsiremia į pagrindą ir stumia transporto priemonę kartu su kita koja. Kai pakrautas, vairuotojas atsistoja už krovinio ir vieną koją naudoja kaip stabdį ant galinės padangos.
Paprastų technologijų paspirtukai yra stabili ir greita alternatyva vežti pasėlius ir prekes mieste ir ūkiuose. Jie be variklio ir juda greitai.
Chukudu yra Kongo gyvenimo ir kultūros atspindys. Vietiniai Gomos gyventojai skaičiuoja, kad chukudu kilo aštuntajame dešimtmetyje, kai valdant Mobutu Sese Seko Kongo (tuomet vadinto Zairu) ekonomika ir vyriausybė pradėjo smukti, o žmonės turėjo improvizuoti viešųjų paslaugų, tokių kaip švietimas ir transportas, srityse.
Šiandien Sese Seko seniai nebėra, bet chukudu iki šiol yra būtini transportuojant krovinius Gomoje. Chukudu kūrimas yra kvalifikuotas ir gerbiamas pašaukimas. Meistrai naudoja mačetes ir „pasidaryk pats“ kaltus, kad medieną paverstų transporto priemone.
„Chukudu yra mums būtinas“, – sako Moise Kaduha, vienas garsiausių Gomos chukudu vairuotojų. „Tačiau labiausiai didžiuojuosi tuo, kad tai mūsų pačių sukurtas produktas“.
Kaduha laimėjo pirmąsias chukudu lenktynes, kurias čia organizavo Jungtinių Tautų misija 2006 m. Dabar jis dirba JT komplekso priežiūros skyriuje ir vairuoja chukudu, nudažytą mėlyna ir balta, JT spalvomis.
Chukudu korpusas pagamintas iš eukalipto medienos, kurios apylinkėse gausu, o ratai – iš kietesnės medienos, kurią vietiniai vadina mumba.
Ratai apvynioti protektoriumi, nupjautu iš senų padangų. Didžiausi paspirtukai gali atlaikyti ir iki 800 kilogramų svorį ir tarnauja dvejus ar trejus metus.
Transporto priemonė taip pat pritaikoma įvairių tipų kroviniams. Norėdami vežti malkas, kūrėjai išgręžia skylę sėdimos vietos viduryje ir įsmeigia pagalį, kad malkos neišbyrėtų.
Kituose paspirtukuose montuojami dideli krepšiai įvairiems kroviniams. Be to, jų tvirta konstrukcija gerai veikia Gomos keliuose, kurie yra padengti sukietėjusia lava, kilusia iš netoliese esančių ugnikalnių išsiveržimų.
Chukudu gamyba užtrunka maždaug tris dienas, sako 30 metų Samsonas Mbabazi, paspirtukų gamintojas. Jis naudoja kietą medieną iš netoliese esančio Kibačio miško miškingo ploto netoli Nyiragongo kalno. Labiausiai paplitęs dydis yra maždaug 2 m ilgio, kurie vienu kartu gali pervežti 450 kg, sako Mbabazi.
Asociacijos de Chukudeurs de Goma duomenimis, Gomoje naudojami daugiau nei 1300 chukudu. Jie atlieka pagrindinį vaidmenį skatinant pavojingo regiono ekonomiką.
Tačiau transporto priemonės taip pat sukuria pavojingas situacijas kelyje. Gomoje didėjant paspirtukų skaičiui, pareigūnai teigia, kad medinės transporto priemonės sukelia vis daugiau eismo įvykių.
Nepaisant to, kad chukudu pašaliniam žmogui atrodo mažai techniškai pažengusi ir grubiai pagaminta transporto prieminė, chukudu yra įdomi Kongo gyvenimo ir kultūros dalis ir yra Gomos pasididžiavimo šaltinis, nes jie yra vietinės ekonomikos dalis. 2009 m. prezidentas Jospehas Kabila Gomos centre pastatė chukudu paminklą. Statula simbolizuoja sunkų rajono žmonių darbą.