3 kartus brangesnis net už „Virginia“ atominį povandeninį laivą, bet problemų tiek, kad svaigsta galva: dabar teko keisti gigantišką „Zumwalt“ variklį ir ką tai turi bendro su „Boeing 777“ ()
„Zumwalt“ klasės kariniai laivai yra ginkluoti valdomomis raketomis ir yra sunkiai pastebimi radarams. Jie yra kuriami teikti paramą ugnimi kovojant prieš kitus karinius laivus, tačiau gali atakuoti ir taikinius sausumoje. Tiesa, dar tik galės, nes „Zumwalt“ klasės kūrimą lydi nesklandumai. Vienas iš jų neseniai pareikalavo ilgų ir sudėtingų darbų, kurie dar kartą priminė, kad „Zumwalt“ ir „Boeing 777“ turi šį tą bendro.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Apie „Zumwalt“ klasę lydinčias problemas galima būti rašyti labai ilgai. Idėja buvo sukurti eskadrinį minininką, kuris pasižymėtų universaliomis savybėmis ir galėtų pasitarnauti įvairiose misijose, bet kartu būti sunkiai pastebimas priešo radarų. Todėl „Zumwalt“ pjūvis turėjo būti kuo mažesnis, kad silpniau atspindėtų radarų signalus. Tai nulėmė ir keistai atrodančias korpuso formas - laivo šonai yra pasvirę į vidų, o ne į išorę, kaip būna įprastai. Tai nulėmė, kad „Zumwalt“ laivų ginkluotė nėra tokia gausi, kaip buvo norėta - laivas turi tik 80 vertikalių raketų paleidimo kamerų.
Kritikuojamos ir laivo panaudojimo jūros mūšiuose galimybės, nes „Zumwalt“ turi ribotas galimybes apsiginti nuo puolimo iš oro. Net ir numatyta ginkluotė, skirta kovai prieš kitus laivus, nebuvo tinkama. Laivui suteiktos dvi 155 mm „Advanced Gun Systems“ patrankos, tačiau joms amunicijos nėra. Todėl dabar „Zumwalt“ klasės laivai turės vienintelę paskirtį - pulti taikinius ant žemės. Tai, aišku, nėra blogai, nes „Tomahawk“ raketos tam ir yra skirtos. Tačiau „Zumwalt“ klasė kainavo tiek daug, kad sunku ją girti kaip vienos užduoties laivų grupę.
Iš pradžių buvo numatyta, kad už 9,6 milijardus dolerių pavyks pastatyti 32 „Zumwalt“ klasės laivus. Vėliau užsakymas buvo sumažintas iki 24, tada iki 7, o dabar - iki trijų. Vos vienas yra užbaigtas. Skaičiuojama, kad programa kainavo 22,5 milijardus dolerių, tačiau ir ta kaina nėra galutinė. „Zumwalt“ klasės laivas yra apie tris kartus brangesnis už „Virginia“ klasės atominį povandeninį laivą. Tačiau vis tiek susiduria su problemomis.
Dar tarnybos nepradėjęs „USS Michael Monsoor“ jau turi rimtų problemų. Neseniai variklių skyriuje buvo pastebėtos neįprastos vibracijos. „Zumwalt“ klasės laivai turi du didelius „Rolls-Royce MT30“ turboreaktyvinius variklius (po 35,4 MW), sukančius „Curtiss-Wright“ generatorius, ir porą mažesnių „Rolls-Royce RR4500“ generatorių (po 3,8 MW). Iš viso laivo galia siekia 78 MW, su nemažu rezervu ateities ginklams. Vibracijos sklido iš „Rolls-Royce MT30“ variklio, o patikrinimo metu paaiškėjo, kad jo ventiliatoriaus mentys yra apgadintos.
Niekas nežino kaip tai nutiko, o ir pats variklis dirbo toliau. Visgi buvo nuspręsta jį pakeisti, o tai savaime nėra lengva užduotis. „Rolls-Royce MT30“ sveria apie 13,6 tonas ir yra 8,5 metrų ilgio. Laivų statytojas „Bath Irons Works“ sukūrė specialią bėgių sistemą, kuri leido pašalinti apgadintą variklį ir jį pakeisti nauju. Vėlgi, papildomos išlaidos.
Tačiau įdomu tai, kad „Rolls-Royce MT30“ variklis turi giminaitį ore - aviaciniai „Rolls-Royce Trent 800“, naudojami naujos kartos „Boeing 777“ lėktuvuose, yra iš esmės tokie pat. Jūrinis ir aviacinis varikliai yra tokie panašūs, kad 80 % detalių yra identiškos - ardydamas lėktuvą gali paremontuoti laivą.
Ar tai pagaliau bus „Zumwalt“ klasės nelaimių pabaiga? Sunku pasakyti - dar nei vienas laivas nėra užbaigtas taip, kad galėtų dalyvauti pratybose. Tiesą sakant, vienas iš trijų dar net nėra pradėtas statyti. Visgi, karybos ekspertai viltingai žiūri į ateitį - „Zumwalt“ laivai gali tapti pirmaisiais sėkmingai naudojančiais magnetinius ir lazerinius ginklus.