Megaprojektas, pakeisiantis visą Juodosios jūros regioną – Stambulo kanalas: kontroversiškam objektui jau numatyta net 15 milijardų JAV dolerių – bet tam priešinasi Rusija (Foto, Video)  (2)

Stambulas yra Turkijos širdis, jame gyvena 15 milijonų žmonių, beveik penktadalis šalies gyventojų. Tai yra Turkijos ekonominė sostinė, kultūros centras ir svarbiausia šalies turistų lankomumo vieta. Šis reikšmingumas daugiausia yra dėl miesto strateginės padėties palei Bosforo sąsiaurį, kuis yra pagrindinis prekybos kelias, einantis tiesiai per miestą ir skiriantis Europą nuo Azijos.


Visi šio ciklo įrašai

  • 2021-06-16 Megaprojektas, pakeisiantis visą Juodosios jūros regioną – Stambulo kanalas: kontroversiškam objektui jau numatyta net 15 milijardų JAV dolerių – bet tam priešinasi Rusija (Foto, Video)  (2)

Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Kasmet per sąsiaurį perplaukia maždaug 48 000 laivų, todėl jis yra vienas iš judriausių jūrų maršrutų pasaulyje, nepaisant to, kad Turkija iš sąsiaurio gauna labai mažai naudos.

1936 m. Turkija ir kitos Europos valstybės pasirašė Montreux (Montro) konvenciją, pagal kurią Turkijai suteikta Bosforo ir Dardanelų sąsiaurių kontrolė, tačiau taikos metu taip pat garantavo laisvą praplaukimą civiliams laivams ir griežtai apribojo karinių laivų, nepriklausančių Juodosios jūros valstybėms, plaukimą. Dėl to šiais laikais Turkija renka nulines pajamas iš sąsiaurio.

Dėl šios priežasties kanalo per Stambulą, kuris uždirbtų rinkliavas ir apeitų Montro konvenciją, idėja egzistuoja jau 500 metų.

Pirmąjį pasiūlymą pateikė Osmanų sultonas Suleimanas Didingasis (valdė 1520–1566). Teigiama, kad jo architektas Mimaras Sinanas sukūrė projekto planus. Vis dėlto, projekto atsisakyta dėl nežinomų priežasčių.

Per ateinančius tris šimtmečius daugybė kitų sultonų bandė atnaujinti projektą nesėkmingai, kol XX amžiaus devintajame ir dešimtajame dešimtmetyje, idėją vėl bandyta nesėkmingai atgaivinti.

Per pastaruosius metus daugybė turkų politikų vėl pateikė pasiūlymą, pvz. tuometinis Turkijos ministras pirmininkas Erdoganas planavo didžiausią projektą Stambulo istorijoje 2009 m. balandžio mėn., tačiau netrukus idėja vėl buvo atmesta, nes laivybos srautas buvo nepakankamas.

 

Galiausiai 2011 m. Erdoganas viešai paskelbė apie Stambulo kanalo projektą, o 2012 m. pradėtos galimybių studijos. Per ateinančius kelerius metus projektas buvo ištirtas. Buvo pasirinktas kanalo maršrutas ir 2021 m. kovo mėn. projektas buvo patvirtintas aplinkosaugos klausimais.

Turkijos vyriausybė patvirtino kanalo plėtros planus, pagal kuriuos 30 kilometrų į vakarus nuo Bosforo sąsiaurio numatyta pradėti statyti Stambulo kanalą, kuris planuojamas 45 kilometrų ilgio (palyginimui Panamos kanalas yra 82 kilometrų ilgio).

Kanalas būtų 360 metrų pločio paviršiuje ir 275 metrų pločio dugne, o 21 metrų gylis būtų maždaug toks pat kaip Sueco kanale. Tai pakankamai giliai daugumai krovininių laivų, išskyrus didžiausius supertanklaivius ir superkonteinervežius. Turkija tikisi, kad kanalas per dieną priims nuo 130 iki 160 laivų pagal dabartinį Bosforo sąsiaurio laivų srautą.

Stambulo kanalas būtų dar didesnio, aplink kanalą einančio plėtros projekto, pagrindinis objektas – gyvenamieji ir komerciniai objektai, kuriuose būtų apgyvendinta maždaug 500 000 žmonių, kuriuos sujungtų trys požeminiai tuneliai kartu su šešiais kanalo tiltais.

Tęsinys kitame puslapyje:

Pasidalinkite su draugais
(56)
(3)
(53)

Komentarai (2)