Ką daryti, jei laivas skęsta – šie praktiniai patarimai gali išgelbėti jūsų gyvybę: o kaip išsigelbėti iš povandeninio laivo? (Foto, Video) (1)
Didžiąją laivybos istorijos dalį mažai ką buvo galima nuveikti toms įguloms ir keleiviams, kuriems nepasisekė atsidurti netinkamoje vietoje netinkamu laiku. Tačiau maždaug nuo XIX amžiaus daug išteklių buvo skirta kuriant priemones, kurios išgelbėtų kuo daugiau žmonių, jei įvyktų blogiausia. Pažvelkime į keletą svarbiausių.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Kaip išgyventi laivo katastrofą?
Nors keliauti jūra šiandien dažniausiai labai saugu, netikėtumų gali nutikti ir nutiks. Tačiau neleiskite, kad tai atbaidytų jus nuo plaukimo laivais.
Remiantis kai kuriais statistiniais duomenimis, tikimybė žūti kruiziniame laive yra maždaug 1 iš 6,25 milijono – t. y. nykstamai maža. Tačiau. Skirtingai nuo kai kurių drąsių praeities teiginių, pavyzdžiui, apie „Titaniko“ nenuskandinamumą, joks laivas, kuris niekada nebuvo pastatytas ar bus pastatytas, nebus tikrai nenuskandinamas.
Taigi, ką daryti, jei laivas, kuriuo keliaujate, atsiduria labai rimtoje bėdoje? Panašiai kaip keliaujant orlaiviu, pasiruošimas turėtų prasidėti dar prieš kelionę.
Visų pirma, išmokite plaukti. Tai ne tik geras fizinis pratimas, bet ir vieną dieną gali išgelbėti jūsų gyvybę. Tačiau net ir tai nepadės, jei nepavyks pabėgti iš skęstančio laivo.
Sužinokite, kur laive viskas yra: nuo avarinių išėjimų, gelbėjimosi valčių iki kur laikomos gelbėjimosi liemenės, ir žinokite, kaip naudotis bet kokia gelbėjimosi įranga, kuri jums greičiausiai bus suteikta.
Kiekvienas laivas, plukdantis keleivius, visada turės saugos instruktažą, ir jūs tikrai turėtumėte į tai atkreipti dėmesį. Tačiau vien todėl, kad laivas turi problemų, nebūtinai reiškia, kad turėtumėte lenktyniauti, kad pats pirmas peršoktumėte už borto.
Jei laivas tikrai turi bėdų, greičiausiai iš laivo rago išgirsite 7 trumpų signalų seriją, po kurių pasigirs ilgesnis – tai yra „bendras pavojaus signalas“, reiškiantis, kad nutiko kažkas rimto – šiuo atveju laivas skęsta. Bet kokį įsakymą palikti laivą laivo įgula taip pat duos žodžiu, todėl nieko nedarykite, kol to nebus paprašyta.
Jei esate komerciniame laive, įgula yra gerai apmokyta šiam įvykiui ir kur reikia, padės, tačiau žmonių elgesys per gyvybei pavojingus įvykius yra mažų mažiausiai nenuspėjamas.
Svarbiausia įranga yra jūsų gelbėjimosi liemenė. Įsitikinkite, kad ją užsidėjote kuo greičiau. Atminkite, kad galite būti stiprus plaukikas baseine, tačiau vandenyne yra visiškai kitaip. Tikriausiai būsite šoko būsenos, įsitempę ir pavargę.
Dėl šios priežasties stenkitės išlikti ramūs ir kvėpuoti. Prieš padėdami kam nors kitam, apsaugokite save ir savo šeimą.
Kai laivas pradeda skęsti, pirmiausia pradės užsitvindyti žemiausios laivo dalys. Kuo greičiau pakilkite į denį. Jei esate dezorientuotas, skirkite šiek tiek laiko nusiraminti.
Taip pat niekada nenaudokite elektros įrangos, tokios kaip liftai! Jei dings elektros tiekimas, galite įstrigti.
Paprastai saugiausias būdas yra likti laive kuo ilgiau. Nebent jis dega arba yra sprogimo grėsmė. Likus laive taip pat lieka daugiau laiko susikaupti avarinėms situacijoms. Jei jums reikia palikti laivą, svarbu išlikti ramiems ir planuoti veiksmus į priekį.
Tarptautinės jūrų organizacijos gairėse reikalaujama, kad visi kruiziniai laivai turėtų susodinti visus keleivius į gelbėjimosi valtis per 30 minučių nuo keleivių susirinkimo ant denio.
Gavę nurodymus, į gelbėjimosi valtį (su gelbėjimosi liemene) turėtumėte sėsti ramiai, nesistumdami. Moterys ir vaikai paprastai turi pirmenybę, todėl turėkite tai omenyje.
Nepaisant to, kai kurie tyrimai parodė, kad noras leisti moterims ir vaikams pirmiesiems įlipti į valtis visiškai priklauso nuo laivo skęndimo greičio.
Tačiau jei atsidursite vandenyje be gelbėjimo valties, turite rasti bet ką, kas plūduriuoja, bet nepraras plūdrumo, kai įsisunks vandens. Tai ypač aktualu, jei vanduo yra labai šaltas, nes jūsų kūnas greitai pateks į šoko būseną.
Taip pat būtinai kuo greičiau nuplaukite nuo skęstančio laivo. Nors vyksta diskusijos, ar skęstantis laivas gali jus įsiurbti, kai kurie išgyvenę žmonės patvirtina, kad kartais taip nutinka.
Viskas gerai, kai skęstantis laivas jau yra paviršiuje, bet kaip ištrūkti iš skęstančio povandeninio laivo?
Tęsinys kitame puslapyje:
Kaip povandenininkai ištrūksta iš skęstančių povandeninių laivų?
Karas povandeniniais laivais yra vienas pavojingiausių. Nesvarbu, ar jis buvo apgadintas per mūšį, ar dėl tragiškos avarijos, jo įgulos galimybės išgyventi yra labai ribotos, palyginti su antvandeniniais laivais. Taigi, kaip iš tikrųjų povandeninkai iškyla į paviršių nelaimės atveju?
Jie iš tikrųjų turi keletą galimybių.
Pirmas dalykas, kurį reikia išspręsti, yra tai, kaip ištrūkti iš povandeninio laivo, kai jis paniręs. Kadangi slėgis povandeninio laivo išorėje paprastai yra daug didesnis nei viduje, prireikus paprastai neįmanoma atidaryti jokių liukų. Dėl šios priežasties povandeniniuose laivuose yra specialios kameros, kurios veikia kaip oro užraktas.
Antrojo pasaulinio karo metais tai buvo tik gaubtas, sulaikantis oro burbulą. Šiuolaikiniuose povandeniniuose laivuose kamerose yra „pabėgimo kostiumai“, kurie užtikrina viso kūno apsaugą nuo skendimo, hipotermijos ir dekompresinės ligos.
Jei povandeninis laivas yra per giliai, kad būtų galima ištrūkti, tos pačios kameros dažnai yra specializuoto gelbėjimo laivo, vadinamo giluminio povandeninio gelbėjimo transporto priemonėmis (DSRV), dalimi.
Šie maži povandeniniai laivai yra specialiai sukurti, kaip rodo pavadinimas, gelbėti nukentėjusioms povandeninių laivų įguloms.
Jūreiviai ištrūkę iš povandeninio laivo turi turėti galimybę kvėpuoti. Čia labai praverčia specializuoti kvėpavimo aparatai.
Vienas iš seniausių variantų yra „Steinke Hood". Šis prietaisas, išrastas septintojo dešimtmečio pradžioje ir pavadintas išradėjo leitenanto Harriso Steinke garbei, yra pripučiama gelbėjimosi liemenė su specialiu gobtuvu, kuris visiškai apgaubia naudotojo galvą.
Ji suteikia taip reikalingo plūdrumo, o gaubtas sulaiko oro burbulą – bent trumpam. Sėkmingai išbandytas ištrūkstant iš povandeninio laivo „USS Balao“ 97 metrų gylyje, „Steinke Hood" tapo standartine JAV povandeninių laivų įranga Šaltojo karo metais.
Modernesnė avarinė įranga, skirta povandeniniams laivams, yra vadinama povandeninio pabėgimo panardinimo įranga, sutrumpintai SEIE. Visiškai uždaras kostiumas. Ši įranga yra specialiai sukurta tam, kad povandenininkai galėtų ištrūkti iš gana gilių vandenų.
Ankstyvosios jo versijos buvo sukurtos šeštajame dešimtmetyje, o modernesnėse versijose, tokiose kaip Mark 10 ir dabartinė Mark 11, yra apsauga nuo hipotermijos. Šie kostiumai daugiau ar mažiau pakeitė „Steinke Hood“ kaip standartinę povandeninių laivų įgulų evakuacijos įrangą.
Tačiau jei povandeninis laivas skęsta per giliai, toks pasirinkimas tikrai nėra perspektyvus ir įgulai reikia laukti gelbėtojų – jei tik jų kada nors sulauks.