[Išsami tema] Kaip sovietų mergina, susidūrus dviems lėktuvams, išgyveno laisvą kritimą iš 5 km aukščio – KGB liepė apie nelaimę tylėti 20 metų (Foto, Video)  ()

Prieš keturiasdešimt metų ore susidūrė karinis ir civilinis lėktuvas – per katastrofą išgyvenusi 20-metė mergina nukrito iš 5 km ir laukė gelbėtojų giliai Rusijos taigoje.


Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Prieš keturiasdešimt metų Tolimųjų Rytų dangaus ramybę netoli Zavitinsko miesto (800 kilometrų į šiaurės vakarus nuo Vladivostoko) nutraukė dviejų lėktuvų susidūrimas.

Tai atsitiko 1981 metų rugpjūčio 24 dieną – strateginis bombonešis „Tu-16K“ ore, 5220 m aukštyje, susidūrė su keleiviniu lėktuvu „An-24RV“, skridusiu iš Komsomolsko prie Amūro į Blagoveščenską. Tuo metu karinis lėktuvas atlikinėjo žvalgybos ir oro žvalgybą.

Susidūrimas įvyko dėl kelių nelaimingų veiksnių. „Tu-16K“ buvo vienas iš daugelio karinių lėktuvų, kurie tą dieną turėjo skristi per šią teritoriją. Jo pilotai buvo blogai informuoti apie kitus lėktuvus, kurių jie turėjo saugotis danguje. Štai kodėl jie skrydžių vadovams pasakė, kad skrydžio aukštį jau pasiekė, bet iš tikrųjų planuoja tai padaryti kiek vėliau. Karinių skrydžių vadai tuo metu nenaudojo radijo detektorių – antraip būtų pamatę „An-24RV“. Be to, civilinė ir karinė avaicija savo veiksmuose neturėjo tarpusavio suderinanumo.

 

15.21 val. lėktuvai susidūrė 5220 metrų aukštyje. „An-24“ prarado viršutinę dalį ir sparnus, sraigtu perkirto „Tu-16K“ korpusą netoli kabinos. Lėktuvai subyrėjo ir nukrito į taigą.

Žuvo 37 žmonės: šeši karinės įgulos nariai, penki „An-24RV“ įgulos nariai ir 26 keleiviai (įskaitant vaiką). Tačiau bendras žmonių skaičius lėktuvuose buvo 38: 20-metė studentė Larisa Savitskaja stebuklingai sugebėjo išgyventi avariją.

Larisa Savitskaya su savo vyru Vladimiru grįždinėjo po vestuvio medaus mėnesio. Jie lankėsi pas jo gimines Komsomolske prie Amūro. Tuo tarpu Blagoveščenskas buvo miestas, kuriame gyveno ir mokėsi studentų pora.

Lėktuvas buvo pustuštis, stiuardesė porai pasiūlė sėdėti priekyje, tačiau jie nusprendė eiti į lėktuvo galą, kad justų mažiau turbulencijos. Tai buvo vienas iš Larisos gyvybę išgelbėjusių sprendimų: „Kai lėktuvas skilo, sėdynės, kuriose sėdėjome iš pradžių, nulūžo ir nuskrido su kita lėktuvo dalimi, niekas ten nebūtų išgyvenęs“.

Ji pabudo nuo stipraus smūgio. Nuplėšus lėktuvo viršų, salone 25°C temperatūra staiga nukrito iki -30°C. Larisa tai pajuto kaip nudegimą. Ji išgirdo aplink save verksmą ir oro švilpimą. Vladimiras žuvo akimirksniu nuo smūgio ir Larisai atrodė, kad jos gyvenimas taip pat baigėsi, nes ji net negalėjo rėkti iš sielvarto ar skausmo.

 

Laimei, „An-24RV“ uodegos gabalas su Larisos kėde sklandė lėtai ir be staigių posūkių. Po aštuonių laisvo kritimo minučių jos lėktuvo fragmentas nusileido ant lanksčių beržų, kurie sušvelnino kritimo smūgį.

Pirmas dalykas, kurį Larisa išgirdo nukritusi, buvo miško uodai. Dėl patirto šoko, ji iš pradžių nesuprato, kokius sužalojimus ji patyrė. Ji patyrė daugybinius stuburo sužalojimus (laimei, ji vis dar galėjo judėti), lūžusius šonkaulius, ranką ir koją, smegenų sukrėtimą ir išmuštus dantis, taip pat bendrą viso kūno skausmą.

Tęsinys kitame puslapyje:




Nepaisant visų sužalojimų, Larisa sugebėjo vaikščioti. Vakare pradėjo lyti ir ji rado nedidelį fiuzeliažo gabalą, po kuriuo galėjo pasislėpti. Jai buvo siaubingai šalta, todėl ji panaudojo sėdynių užvalkalus, kad sušiltų. Pirmą naktį ji kažkur miške išgirdo niurzgimą. Tai galėjo būti lokys, bet Larisa vis tiek buvo pernelyg sukrėsta, kad apie tai pagalvotų.

 

Miške ji išgyveno dvi dienas, gėrė vandenį iš netoliese esančių balų. Kadangi ji neteko daugumos dantų, ji net negalėjo valgyti uogų. Ji prisiminė: „Išgirdau sraigtasparnius ir siunčiau jiems signalus: radau raudoną sėdynės užvalkalą ir pradėjau juo mojuoti. Jie matė mane, bet manė, kad esu geologų grupės virėja. Jų stovykla buvo kažkur netoliese“.

Trečią dieną ji prisiminė, kad Vladimiras striukės kišenėje turėjo degtukų ir cigarečių.

Paieškos grupė rado Larisą sėdinčią kėdėje ir rūkančią. „Kai mane pastebėjo gelbėtojai, jie negalėjo ištarti nė žodžio. Aš juos suprantu – tris dienas jie rinko tik žuvusiųjų kūnų gabalus, o tada staiga pamatė gyvą žmogų. Niekas netikėjo, kad kas nors galėtų išgyventi per tokią avariją. Atrodžiau nepanaši į žmogų. Dėl sumušimų buvau visa slyvų spalvos. O mano plaukai nuo vėjo pavirto dideliu stiklo vatos gabalu“.

Gelbėtojams teko nupjauti kai kuriuos beržus, kad galėtų nusileisti sraigtasparnis, kuris išgabentų Lairisą. „Vėliau Zavitinske sužinojau, kad man buvo iškastas kapas“, - prisminė išgyvenusi mergina.

 

Larisos gydymas buvo labai sunkus, bet apskritai jos kūnas sugebėjo atsigauti po baisių sužalojimų. Dėl patirtų traumų ji ruošėsi gauti neįgalumo statusą, tačiau komisija nusprendė, kad jos nėra pakankamai sunkios. Larisa taip pat gavo tikrai nedidelę kompensaciją – vos 75 sovietinius rublius.

Vėliau Larisa persikėlė iš Blagoveščensko į Maskvą. Jai buvo per sunku gyventi mieste, kur viskas jai priminė žuvusį Vladimirą.

Tuo tarpu lėktuvų susidūrimas iš karto buvo įslaptintas. Sovietiniai laikraščiai nieko nerašė apie katastrofą. Vietoj to, buvo rašoma, kad Savitskaja sudužo skirsdama savadarbiu sklandytuvu. Remiantis oficialiais tyrimo rezultatais, pareigūnai paskelbė, kad dėl susidūrimo kalti pilotai ir skrydžių vadovai.

Savitskają KGB įspėjo neatskleisti nelaimės visuomenei; ji pirmą kartą atvirai prabilo apie avariją tik 2001 m. sausio 11 d.

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: MTPC
MTPC
(19)
(1)
(18)
MTPC parengtą informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško VšĮ „Mokslo ir technologijų populiarinimo centras“ sutikimo draudžiama.

Komentarai ()