[Išsami tema] Kaip sovietams į rankas pateko moderniausias to meto JAV naikintuvas F-86 „Sabre“ – ir štai kuo atsakė amerikiečiai (Foto, Video) ()
Po Antrojo pasaulinio karo prasidėjo ilgas nesutarimas tarp dviejų pasaulio galių – JAV ir SSRS.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Tarp dviejų šalių vyko daug netiesioginių konfliktų, žinomų kaip proxy war (karas per trečiąsias šalis). Šis terminas vartojamas apibūdinti dviem valstybėms, kovojančioms tarpusavyje, kai jas karine technika ir finansiškai remia dvi galingesnės konkuruojančios šalys. Pirmasis to pavyzdys buvo Korėjos karas.
Korėjos karas sukėlė priešpriešą tarp SSRS remiamos Šiaurės Korėjos ir JT remiamos Pietų Korėjos. Kaip ir šiandien, 38-oji lygiagretė buvo karo, kuris tęsiasi ir šiandien, fronto linija.
Abi šalys tiekė naujai sukurtus lėktuvus į savo remiamą šalį. Pietuose JAV tiekė savo moderniausią naikintuvą F-86 „Sabre“ – visiškai naujos konstrukcijos naikintuvą, galintį skristi viršgarsiniu greičiu, taip pat pilotus, kurie juos skraidina. Kitoje sienos pusėje SSRS aprūpino Šiaurę moderniausiais MiG-15 reaktyviniais lėktuvais ir pilotais, kurie juos pilotavo.
Tai buvo pirmasis tik reaktyvinių lėktuvų oro kovos atvejis istorijoje. Kova buvo įnirtinga, nė viena iš dviejų pusių neišsiskyrė kaip nugalėtoja. Tai paskatino abi puses bet kokia kaina gauti kitos pusės sveiką lėktuvą ir ištyrinėti jo technologijas.
F-86 „Sabre“ laikomas vienu geriausiu ir svarbiausiu Korėjos karo naikintuvų – jis taip pat puikiai įvertintas lyginant su kitų epochų naikintuvais.
Sovietai įsakė visiems savo pilotams pabandyti sugadinti F-86 virš Šiaurės Korėjos. Dėl to daugeliu atvejų šį žygdarbį pasiekęs pilotas būtų paaukštintas, o tai Sovietų Sąjungoje reiškė labai daug. Paaukštinimas reikštų visos jų šeimos gyvenimo lygio padidėjimą ir įvertinimą visoje šalyje.
Taip 1951 m. spalį buvo pamuštas reaktyvinis lėktuvas F-86, kai amerikiečių reaktyvinis pilotas per daug įskrido į Sovietų Sąjungos kontroliuojamą oro erdvę. Jis bandė grįžti į JT kontroliuojamą oro erdvę, nes žinojo, kad sovietai nori ištirti F-86 technologiją.
Bet po to, kai buvo apšaudytas jo oro valdymo paviršius, jis avariniu būdu nusileido purvo lygumoje į šiaurę nuo 38-osios lygiagretės, negalėdamas pereiti į JT kontroliuojamą šalies pusę.
Dėl sudužusio lėktuvo vyko įnirtingi mūšiai, kai JAV oro pajėgų pilotai bandė sunaikinti nuolaužas, o sovietų pilotai bandė juos sustabdyti.
Galiausiai laimėjus sovietams, buvo pasitelkti Kinijos darbininkai išardyti lėktuvą – jis buvo supakuotas į sunkvežimius ir naktį nugabentas link SSRS sienos bei tuneliais, siekiant apsaugoti vilkstinę nuo oro atakos, pergabentas per sieną.
SSRS pasiekęs apdaužytas lėktuvas buvo išsiųstas į Maskvą Transsibiro geležinkeliu, kur jį tyrinėjo geriausi Sovietų Sąjungos mokslininkai. Vėliau buvo sukurta lėktuvo kopija, kuri labai padėjo sovietams pasistumėti į priekį su savo reaktyvinėmis technologijomis.
Bandydami įsigyti MiG-15 amerikiečiai turėjo kitokią strategiją. Tam jie surengė operaciją „Moolah“. Tai apėmė skrajučių mėtymą virš Šiaurės naudojant B-29 „Superfortress“ bombonešius. Skrajutės buvo parašytos korėjiečių, kinų ir rusų kalbomis, taip pat pranešimas transliuotas per trumpojo nuotolio radijo ryšį, kad kiekvienas pilotas, skridęs MiG-15 jį išgirstų. Pranešime buvo pažadėtas 100 000 USD (1,3 mln. USD 2022 m. kainomis) atlygis bet kuriam, kuris perduos nepažeistą MiG-15.
Tai pasirodė esant vaisinga, nes 1953 m. rugsėjo 21 d. leitenantas No Kum-Sok savo MiG-15 perskrido į Pietų Korėją. Tai leido amerikiečiams ištyrinėti po varžtelį sovietų technologijas.