Legendiniai „B-52 Stratofortress“ gaus naujus variklius — skraidys net 100 metų? (Video)  (4)

Pirmieji „B-52“ padangėse pasirodė dar praeito amžiaus šeštame dešimtmetyje. Tuomet tai buvo vieni didžiausių bei galingiausių pasaulio bombonešių. Galėjo gabenti didžiausias to meto atomines bombas. Vien to todėl vos per dešimtmetį jų buvo pagaminta įspūdingai daug – net 744.


Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Laikui bėgant branduolinio karo tendencijos pakito. Daugelis bombų atsidūrė ant balistinių raketų galvučių. Pradurti priešų gynybai buvo sukurti kur kas greitesni „B-1 Lancer“, vėliau radarams nematomi „B-2 Spirit“ bombonešiai. Tačiau senolis sėkmingai rado pareigas besikeičiančiame pasaulyje. Net kai jo pasekėjau jau žino savo nurašymo datas, „B-52“ lieka reikalingu.

Didžpilviu pravardžiuojamas bombonešis gan lėtas, nėra geriausiai apsaugotas nuo priešlėktuvinės gynybos spąstų, tačiau jis gali veikti kaip antroji puolimo banga. Kai kiti lėktuvai užima oro erdvę. Be kuro papildymo daugiau nei 14 tūkstančių kilometrų įveikiantis lėktuvas gali atvykti į operacijos vietą praktiškai bet kuriame pasaulio kampelyje.

Didelė keliamoji galia, net 32 tonos krovinio, leido jo vidinius skyrius pritaikyti šių dienų technologijoms: elektroninei kovai, lazerinei amunicijai, GPS valdomos bombos, įprastoms bombos, ore paleidžiamoms sparnuotosioms raketoms JASSM ir kita. Be to, tik šis orlaivis gali gabenti didžiausią šiuo metu JAV arsenale esančią MOAB (visų bombų motiną) bombą.

Bene vienintelis trūkumas yra amžius. 68-eri metai kaip šie lėktuvai ore. Pagrindinėse sistemose pakeitimų nedaug, tad jis kone originalus reaktyvinės aviacijos aušros lėktuvas. Naudoja tuomet suprojektuotas dalis, kurių atsargos taip pat artėja link pabaigos. Esant vis mažiau originalių detalių, šio lėktuvo išlaikymo ore kaina kiekvienais metais drastiškai auga.

Iki šiol kiekvienas „B-52“ naudojo po aštuonis „Pratt & Whitney TF-33“ variklius. Tokius pačius, kokiais skraidė „Boeing 707“ ar „DC-8“ keleiviniai lėktuvų. Nuo tų laikų technologijos pažengė į priekį ne tik patikimumo, bet ir galios, efektyvumo, elektronikos srityse.

Todėl žinios, kad JAV pirks net 608 naujus variklius, reiškia pratęsiamą tarnybos laiką. Iki 2050 ar net ilgiau. Taip šis istorinis lėktuvas savo skraidymo šimtmetį paminės vis dar būdamas ore, vykdydamas nenutrūkstančią karinę tarnybą Jungtinių valstijų oro pajėgose.

Norą tiekti variklius jau pareiškė garsiausios šios srities įmonės: „Pratt & Whitney“, „GA Aviaton“, „Rolls-Royce“. Įmonės ketina siūlyti modifikuotus motorus, kuriuos gamina įvairiems verslo klasės privatiems lėktuvams.

Taip, aviacija pažengė į priekį. Šiuolaikinių keleivinių lėktuvų varikliai būtų per dideli, per sunkūs, netelpantys ant septintą dešimtį metų skaičiuojančio bombonešio sparnų.

Oro pajėgos nori, kad naujieji varikliai turėtų elektroninę valdymo sistemą, naudotų mažiau kuro, veiktų tyliau bei, žinoma, būtų prižiūrimi mažesnėmis sąnaudomis lyginant su dabar esančiais. Po atnaujinimo tikimasi 20-40% padidėsiančiu veikimo atstumu, kas leistų su šiuo lėktuvu pasiekti bet kurį pasaulio kraštą, nesirūpinant kur jam reiktų pasipildyti degalų.

Konkursą laimėjusi įmonė variklius turėtų pagaminti per 17 metų.

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: www.technologijos.lt
Autoriai: Arnas Mulokas
(35)
(3)
(32)

Komentarai (4)

Susijusios žymos: