Mokslas ir moterys prieš 200 metų buvo nesuderinami dalykai (0)
Prieš du amžius Lietuvoje išsilavinimas ir moteriškosios lyties atstovės buvo sunkiai suderinamos priešingybės tiek plačiojoje visuomenėje, tiek ir akademinėje erdvėje. Tačiau vyravę apribojimai bei sklandę stereotipai bei skirtingi standartai, XIX-ajame amžiuje pradėti keisti. Kas inicijavo pokyčius ir kodėl staiga susigriebta mokyti moteris?
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Pažiūros kisti pradėjo iš būtinybės
Vėliau, XIX amžiaus viduryje, kai dėl Vilniaus universiteto uždarymo vis daugiau studentų mokytis išvykdavo į užsienį, kur aukštojo išsilavinimo galėjo siekti ir moterys, sugrįžę jie ėmė kalbėti, kad vien tik pradinio švietimo joms nepakanka, reikalingas ir gilesnis, intelektinis išsilavinimas. Tačiau tokios pažiūros iškart susilaukė priešiškos reakcijos.
„Tos idėjos nėra iškart priimamos. Ir tam yra netgi labai keisti aiškinimai: kad mokslas tvirkina moters asmenybę, jis neva yra blogesnis už kūno paleistuvystę. Yra net skelbiami tokie apsakymai, kad viena iš išsimokslinusių merginų dėl to, kad skaitė Hėgelį, tiesiog išprotėjo. Arba aiškinama paprastai: jeigu moteris bus gydytoja arba advokatė, užims pareigas viešojoje erdvėje, tai ji negalės atlikti savo pareigų, kurios yra pačios svarbiausios privačioje erdvėje. Sarkastiškai buvo kalbama apie tai, kad tokiu atveju vyras turi užsirišti prijuostę“, – sako O. Mastianica.
Pažiūros visuomenėje kisti pradėjo iš būtinybės, kai po 1863–1864 m. sukilimo Lietuvoje daugybė moterų liko be vyrų ir turėjo verstis savarankiškai. Tam joms reikėjo specifinių žinių. Tuo metu Lietuvos visuomenę pasiekė ir lygių lyčių idėjos iš Vakarų, kur moterys jau kūrė savo partijas. Carinė Rusijos valdžia, pasak O. Mastianicos, kaip tik tada suskubo steigti vidurinę mergaičių švietimo grandį, tačiau pirmiausiai dėl siekio daryti įtaką merginų vertybėms.
„Valdžios politikoje mergaičių švietimo sistema buvo jos įrankis įgyvendinti tautinę politiką. Netgi po 1830–1831 metų sukilimo valdžia pamatė, kad egzistuoja mergaičių švietimas ir kad moteris šeimoje yra viena pagrindinių tautinių vertybių diegėjų. Ir suprato, kad jeigu mes pakeisime moterų vertybines nuostatas, tai iš vidaus bus galima pakeisti visuomenės mentalitetą. Ir būtent tuo metu gimsta tokios idėjos, kad reikia suvalstybinti mergaičių švietimą. Bet iki 1863-ųjų metų sukilimo tai buvo vykdoma labai atsargiai. Nes valdžia puikiai suvokė, kad tik nedidelė dalis visuomenės leidžia mergaites į mokyklas. Ir jeigu jos iš karto taps rusiškos, tai visuomenė mergaites mokys tik namuose. O tada pasiekti moteris ir per jas visuomenės tautinį pasikeitimą būtų itin sudėtinga“, – tvirtina istorikė.
Visgi po 1863-iųjų sukilimo visose mokyklose pradėta dėstyti tik rusų kalba ir tai iškart sulaukia visuomenės reakcijos – pradėjo aktyviai veikti slaptosios pradinės daraktorių mokyklos, kuriose gausu ir mergaičių. Surašymo duomenys rodė, kad jų raštingumas kai kuriose Lietuvos gubernijose viršijo berniukų. Tačiau požiūris apie poreikį merginoms siekti aukštesnių mokslų net ir XIX-tojo amžiaus visuomenėje vis dar sunkiai skynėsi kelią.
Kam leisti mergaitę į mokyklą, jeigu ji nebus nei kunigas?
„Labai dažnai ir „Aušroje“, ir „Varpe“ buvo rašoma: o kam leisti mergaitę į mokyklą, jeigu ji nebus nei kunigas, nei gydytojas“, – pasakoja O. Mastianica.
Moterų su aukštuoju išsilavinimu Lietuvoje tuo metu jau buvo, tačiau tik viena kita – mokslų jos siekė iš privačių lėšų ir tik užsienio universitetuose. Lietuvoje, po sukilimo uždarius Vilniaus universitetą, aukštojo mokslo siekti negalėjo nei vyrai, nei moterys.
Lietuvių tautinio judėjimo mintis platesnio ir daugiapakopio moterų išsilavinimo būtinybę viešojoje erdvėje pradeda svarstyti tik paskutiniame XIX-ojo amžiaus dešimtmetyje.
„Pradedamos kurti tokios idėjos apie tautinę šeimą. Tada išsiskaldo du projektai. Vienas projektas – kad žmona turi būti vien tik lietuvė ir nesvarbu, koks yra jos išsilavinimas. Atsiranda ir kitas projektas – yra itin sudėtinga turėti neišsilavinusią moterį šalia inteligento, ir geriau lai ji būna ne lietuvė, bet jei ji yra intelektualiai išsilavinusi, tai ji galės perprasti visus tautinio judėjimo uždavinius ir galės veikti kartu su vyru. Kai atsiranda šitie du projektai, jie rodo, kad visuomenės sampratoje nėra vientisos linijos, kad moterims nereikia išsilavinimo“, – tvirtina moterų švietimo raidą nagrinėjanti istorikė.
Po 1905-tųjų lietuvių kalba grįžo į visų pakopų mokyklas, o mergaičių ir berniukų švietimas bendru tapo atkūrus nepriklausomybę – po 1918-tųjų. Tuomet visos išsilavinimo pakopos - nuo pradinės mokyklos iki universiteto - tapo vienodai prieinamos abiem lytims, tačiau mergaičių skaičius visose mokslo įstaigose pirmaisiais dešimtmečiais buvo gerokai mažesnis nei berniukų.
Vėliau, XIX amžiaus viduryje, kai dėl Vilniaus universiteto uždarymo vis daugiau studentų mokytis išvykdavo į užsienį, kur aukštojo išsilavinimo galėjo siekti ir moterys, sugrįžę jie ėmė kalbėti, kad vien tik pradinio švietimo joms nepakanka, reikalingas ir gilesnis, intelektinis išsilavinimas. Tačiau tokios pažiūros iškart susilaukė priešiškos reakcijos.
„Tos idėjos nėra iškart priimamos. Ir tam yra netgi labai keisti aiškinimai: kad mokslas tvirkina moters asmenybę, jis neva yra blogesnis už kūno paleistuvystę. Yra net skelbiami tokie apsakymai, kad viena iš išsimokslinusių merginų dėl to, kad skaitė Hėgelį, tiesiog išprotėjo. Arba aiškinama paprastai: jeigu moteris bus gydytoja arba advokatė, užims pareigas viešojoje erdvėje, tai ji negalės atlikti savo pareigų, kurios yra pačios svarbiausios privačioje erdvėje. Sarkastiškai buvo kalbama apie tai, kad tokiu atveju vyras turi užsirišti prijuostę“, – sako O. Mastianica.
Pažiūros visuomenėje kisti pradėjo iš būtinybės, kai po 1863–1864 m. sukilimo Lietuvoje daugybė moterų liko be vyrų ir turėjo verstis savarankiškai. Tam joms reikėjo specifinių žinių. Tuo metu Lietuvos visuomenę pasiekė ir lygių lyčių idėjos iš Vakarų, kur moterys jau kūrė savo partijas. Carinė Rusijos valdžia, pasak O. Mastianicos, kaip tik tada suskubo steigti vidurinę mergaičių švietimo grandį, tačiau pirmiausiai dėl siekio daryti įtaką merginų vertybėms.
„Valdžios politikoje mergaičių švietimo sistema buvo jos įrankis įgyvendinti tautinę politiką. Netgi po 1830–1831 metų sukilimo valdžia pamatė, kad egzistuoja mergaičių švietimas ir kad moteris šeimoje yra viena pagrindinių tautinių vertybių diegėjų. Ir suprato, kad jeigu mes pakeisime moterų vertybines nuostatas, tai iš vidaus bus galima pakeisti visuomenės mentalitetą. Ir būtent tuo metu gimsta tokios idėjos, kad reikia suvalstybinti mergaičių švietimą. Bet iki 1863-ųjų metų sukilimo tai buvo vykdoma labai atsargiai. Nes valdžia puikiai suvokė, kad tik nedidelė dalis visuomenės leidžia mergaites į mokyklas. Ir jeigu jos iš karto taps rusiškos, tai visuomenė mergaites mokys tik namuose. O tada pasiekti moteris ir per jas visuomenės tautinį pasikeitimą būtų itin sudėtinga“, – tvirtina istorikė.
Visgi po 1863-iųjų sukilimo visose mokyklose pradėta dėstyti tik rusų kalba ir tai iškart sulaukia visuomenės reakcijos – pradėjo aktyviai veikti slaptosios pradinės daraktorių mokyklos, kuriose gausu ir mergaičių. Surašymo duomenys rodė, kad jų raštingumas kai kuriose Lietuvos gubernijose viršijo berniukų. Tačiau požiūris apie poreikį merginoms siekti aukštesnių mokslų net ir XIX-tojo amžiaus visuomenėje vis dar sunkiai skynėsi kelią.
Kam leisti mergaitę į mokyklą, jeigu ji nebus nei kunigas?
„Labai dažnai ir „Aušroje“, ir „Varpe“ buvo rašoma: o kam leisti mergaitę į mokyklą, jeigu ji nebus nei kunigas, nei gydytojas“, – pasakoja O. Mastianica.
Moterų su aukštuoju išsilavinimu Lietuvoje tuo metu jau buvo, tačiau tik viena kita – mokslų jos siekė iš privačių lėšų ir tik užsienio universitetuose. Lietuvoje, po sukilimo uždarius Vilniaus universitetą, aukštojo mokslo siekti negalėjo nei vyrai, nei moterys.
Lietuvių tautinio judėjimo mintis platesnio ir daugiapakopio moterų išsilavinimo būtinybę viešojoje erdvėje pradeda svarstyti tik paskutiniame XIX-ojo amžiaus dešimtmetyje.
„Pradedamos kurti tokios idėjos apie tautinę šeimą. Tada išsiskaldo du projektai. Vienas projektas – kad žmona turi būti vien tik lietuvė ir nesvarbu, koks yra jos išsilavinimas. Atsiranda ir kitas projektas – yra itin sudėtinga turėti neišsilavinusią moterį šalia inteligento, ir geriau lai ji būna ne lietuvė, bet jei ji yra intelektualiai išsilavinusi, tai ji galės perprasti visus tautinio judėjimo uždavinius ir galės veikti kartu su vyru. Kai atsiranda šitie du projektai, jie rodo, kad visuomenės sampratoje nėra vientisos linijos, kad moterims nereikia išsilavinimo“, – tvirtina moterų švietimo raidą nagrinėjanti istorikė.
Po 1905-tųjų lietuvių kalba grįžo į visų pakopų mokyklas, o mergaičių ir berniukų švietimas bendru tapo atkūrus nepriklausomybę – po 1918-tųjų. Tuomet visos išsilavinimo pakopos - nuo pradinės mokyklos iki universiteto - tapo vienodai prieinamos abiem lytims, tačiau mergaičių skaičius visose mokslo įstaigose pirmaisiais dešimtmečiais buvo gerokai mažesnis nei berniukų.
(0)
(0)
(0)