„Nesugeba nuvažiuoti 500 metrų, nesukėlęs avarinės situacijos.“ Kaip Uber „tuščiai iššvaistė“ $2,5 mlrd., kurdama bepiločius automobilius  (6)

Kompanijos padalinys pernai pritraukė $1 mlrd. investicijų, tačiau viltys blėsta


Visi šio ciklo įrašai

  • 2020-10-11 „Nesugeba nuvažiuoti 500 metrų, nesukėlęs avarinės situacijos.“ Kaip Uber „tuščiai iššvaistė“ $2,5 mlrd., kurdama bepiločius automobilius  (6)

Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Nuo 2015 metų bepiločiam automobiliui kurti Uber išleido jau beveik $2,5 mlrd. Remiantis The Information ataskaita, per tuos penkis metus kompanija prie tikslo praktiškai nepriartėjo. Bepiločio automobilio kūrimu užsiimančiame Uber padalinyje Advance Technologies Group (ATG), nuolat kilo vidiniai ginčai ir konfliktai, tad, galima pagrįstai spėti, kad konkurentai Alphabet ir Apple greitai aplenks Uber.

Nors bepiločio automobilio kūrimo darbus Uber pradėjo dar 2015 metais, jis „sunkiai susitvarko su įprastomis užduotimis ir paprastais manevrais“. Apie tai pranešė projektui vadovaujantis kompanijos CEO Dara Khosrowshahi (vadybininko laišką gavo turi The Information). „Talentingų žmonių šiam projektui užbaigti dar yra, tačiau viltis blėsta“, – pranešė vadybininkas. Jis skelbia pavojų, nes ATG „taip ir nepasiekė progreso“ – netgi taip, kad pasirodė būtina pasiekti kompanijos vadovą „kol dar neištiko katastrofa“.

Vadybininko laiške rašoma, kad šio padalinio komandos laikėsi skirtingų, kartais net priešingų filosofijų. Iš aerokosminės pramonės ar vyriausybės pasamdytiems žmonėms svarbiausias prioritetas saugumas, tuo tarpu inžinieriams atrodė, kad procesas vyksta pernelyg lėtai. Konfliktas paaštrėjo po 2018 metų avarijos, kai bepilotis Uber automobilis Arizonoje užmušė pėstįjį. Kaip leidiniui papasakojo vienas iš inžinierių, po incidento Uber projektas tapo „pernelyg reguliuojamas“. Komandai norėtųsi grįžti į laikus prieš avariją, kai inžinierių veikimo laisvė buvo didesnė.

 
 

 

Tačiau ir iki tragedijos Arizonoje Uber bepiločio automobilio projekto reikalai neblizgėjo. 2017 metų rudenį Waymo (pagrindinis konkurentas, priklausantis Alphabet) pateikė ieškinį prieš Uber į tesimą, kaltindama kompaniją bepiločių automobilių technologijų vagyste. Ieškinio dydis – $ 2,6 mlrd. 2018 metų vasarį byla nutrūko: į kompaniją 2017 metais atėjęs naujas CEO Dara Khosrowshahi atsiprašė, pažadėjęs kaip kompensaciją išmokėti vos $245 mln.

Kaip išsiaiškino The Information, 2019 metais Uber bepiločiai „blogą vairavimo praktiką“ – potencialiai pavojingus ar staigius judesius, galinčius sukelti avarijas – atliko vidutiniškai tris kartus per 1,6 km (iš esmės, kas 500 metrų). Vienas iš padalino darbuotojų leidiniui pranešė, kad prototipai elgėsi geriau, nei rodė duomenys.

Nepaisant visų pastangų, Uber padaliniui nepavyko priversti bepilotį automobilį pervežti darbuotojus tarp dviejų, 1,5 km atstumu esančių kompanijos biurų Pittsburghe. Padalinys pareiškė, kad atsisakė derinti maršrutą tarp biurų, nes jo automatizacija nepadės kurti programinę įrangą važiavimui tikru keliu. Tačiau kiti kompanijos vadybininkai tokį atsisakymą įvertino kaip signalą, kad ATG tai „paprasčiausiai nepavyksta“.

 
 

 

Oficiali Uber pozicija tokia: kompanija nenutrūkstamai siekia įvykdyti viešą pažadą gaminti saugiu bepiločius automobilius. „Mes ne tik kuriame programinę įrangą, išmetam ją į kelią ir žiūrim, kaip ji elgiasi. Visko, ką kuriame, saugumas turi būti kuo kruopščiausiai patikrintas. Tai gali kelti nusivylimą, ir aš jį taip pat pastebiu“, – The Information prisipažino bepiločių automobilių padalinio vadovas Eric Meyhofer.

2020 metų liepą Meyhoferis ir jo komanda surengė prezentaciją, kurioje išdėstė savo planus: jie pasirinko 5–20 km visuomeninių kelių Pittsburghe ir Vašingtone, kuriuose rengėsi bandyti bepiločius, ir paskelbė ketinimus tą patį atlikti San Francisko, Toronto ir Dallaso keliuose. Nauja rNA programinė įranga rugsėjo gale turėjo būti įdiegta į prototipą (Volvo miesto visureigį) bandymams. ATG darbuotojai patvirtino, kad bandymai turi prasidėti spalį.

Tačiau leidinys pažymi, kad iki liepos pristatymo Uber sugebėjo patikrinti vos 3,9% kelių situacijų, į kurias idealu atveju turėtų sureaguoti automobilis. Pavyzdžiui, sustojus prie keturkryptės sankryžos, mašina turėtų savarankiškai „pastebėti“ (ir, savaime suprantama, praleisti) pėsčiuosius, paklusti stop ženklui ir taip toliau. Tuo pačiu tikimasi, kad iki 2021 metų galo automobilio prototipas turėtų sėkmingai įveikti 28 778 įvairiausių kelių scenarijų, kad mašina be vairuotojo galėtų išvažiuoti į Pittsburgho gatves.

Jon Thomason, neseniai paskelbęs apie pasitraukimą iš Uber po trijų metų darbo programavimo padalinio vadovu, atsisveikinimo laiške pažymėjo, kad jo komanda vis labiau „klimpo dalykuose, kuriuos sunku buvo pavadinti tikru darbu, ir kurie, kas baisiausia, net nevedė link realaus rezultato“. Buvęs padalinio techninis direktorius Thuan Pham (iš kompanijos pasitraukęs balandžio mėnesį) pranešė, kad jis periodiškai kėlė progreso nebuvimo klausimą. „Atsižvelgiant į atliktas priemones, paprasčiausiai nesuprantu, kodėl nejudėjome pirmyn. Kaip nutiko, kad nebuvo nei atskaitomybės, nei skaidrumo?“ – prisimena jis.

 
 

 

The Information duomenimis, Khosrowshahio vadybinius gebėjimus padalinio darbuotojai vertino skeptiškai; pats Khosrowshahi situaciją leidiniui komentuoti atsisakė. Meyhoferis kompanijos vadovą gynė, pavadinęs jį Uber tikslų kurti bepiločius automobilius „labiau nei patyrusiu ekspertu“. Pasak jo, Khosrowshahi „tikrai išmano savo savo reikalą, jis kompetentingai vertina mūsų progresą ir iškelia tikslų orientyrus“.

ATG, pernai iš Japonijos investuotojų konsorciumo (SoftBank, Toyota ir Denso) gavusi $1 mlrd. finansavimą, ketina pritraukti ir kitas investicijas – kol visas sumanymas ims nešti pelną, praeis dar nemažai metų, mano Meyhoferis. Tačiau gali būti, kad būtent kompanijai pritrūks būtent laiko. 2021 metais pinigai, nepaisant tokių dosnių investicijų, gali baigtis. Tada Dara Khosrowshahi kils nelengvas pasirinkimas: parduoti kontrolinį ATG akcijų paketą minėtam konsorciumui, apjungti jėgas su kitu tą pačią nišą vystančiu žaidėju, ar ir visai atsisakyti projekto.

Leidinio duomenimis, Uber akcininkai (SoftBank, BenchMark ir kiti) lenkia vadovybę rinktis pirmąjį variantą. Šios pozicijos jie nuosekliai laikosi bent jau nuo 2018 metų (remiantis to paties The Information žiniomis): kiekvieną ketvirtį ATG išleidžiama nuo $125 iki $200 mln. – tai yra nuo 15 iki 30% kompanijos nuostolių per ketvirtį (2018 metų skaičiai). Nors yra ir dar viena alternatyva – atskirti ATG į atskirą kompaniją, o paskui sudaryti jos technologijų bandymo Uber automobiliais sutartį.

 
 

 

O ir šiaip, kaip pažymi leidinio Jalopnik žurnalistas, teigti, kad Uber milijardus dolerių bepiločių automobilių kūrimui „išmetė“, kaip skelbia pagarsėjusio The Information straipsnio antraštė, ne visai teisinga. Leisti pinigus naujų technologijų kūrimui ir susidurti su problemomis – normalu, mano jis. Progresas statomas ne viena ant pasiekimų, tačiau ir, kaip šiuo atveju, ant gana solidžiai kaštuojančių klaidų.


republic.ru

(11)
(2)
(9)

Komentarai (6)