Kai susiduria senovinės tradicijos ir modernumas - kodėl Honkongo gyventojai yra tokie prietaringi? Net pasaulinės kompanijos išskirtiniams meistrams išleidžia milijonus (Foto, Video) ()
Nepaisant to, kad Honkongas atrodo, kaip ultra modernus miestas, senovinės tradicijos ir prietarai vis dar vaidina labai svarbų vaidmenį kasdieniame šio miesto žmonių gyvenime.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Karštą ir drėgną dieną vietinė finansų sektoriaus darbuotoja Wai Li keliauja į Wong Tai Sin. Gausiausiai žmonių lankomą Honkongo šventyklą.
Ir Wai Li, bei kiti žmonės, čia ateina pasinaudoti ateities spėjimo praktika, žinomą kaip kau cim.
„Manau, kad daugelis Honkongo žmonių tam tikra prasme yra prietaringi. Dauguma žmonių čia padarys ką nors, kad padidintų savo sėkmę arba išvengtų nelaimių“, - sako Wai Li.
Kau cim yra labai populiari praktika, apimanti tuščiavidurį bambukinį vamzdelį, pripildytą „likimo lazdelėmis“. Pastarosios sunumeruotos nuo 1 iki 100. Vamzdelis purtomas tol, kol viena iš lazdelių nukrenta ant žemės.
Kiekviena „likimo lazdelė“ turi atitinkamą istoriją, kurią interpretuoti padeda šventykloje esantys būrėjai. Jie norintiems suteikia galimybę pažvelgti į savo ateitį.
Wai Li atsiklaupia ant maldos pagalvėlės, priešais pagrindinį šventyklos altorių, užsimerkia ir pradeda purtyti „laimės lazdelėmis“ pripildytą vamzdelį, sutelkdama dėmesį į jai rūpimą klausimą, į kurį nori gauti atsakymą. Po kelių minučių 24 numeriu pažymėta lazdelė nukrenta ant žemės.
Eidama į šventyklos būrimo pasažą – ilgą koridorių, kuriame yra 161 kabina – Wai Li susitinka su meistru Džozefu. 20-ies metų patirtį turinčiu būrimo veteranu, kuris vertina „laimės lazdelių“ pasakojamą ateitį, atsižvelgdamas į žmogaus profesiją ir jo tikslus.
Sėdėdamas priešais ją savo kabinoje, meistras Džozefas informuoja Li šiais metais nesitikėti jokio paaukštinimo ir kad ji, greičiausiai, darbe patirs šiek tiek nusivylimo. Apskritai, pasak jo, Wai Li sėkmė bus vidutiniška.
Li, kuri praeityje lankėsi šventykloje daugybę kartų, mano, kad toks ateities numatymas yra tikslus. „Wong Tai Sin dar niekada manęs nenuvylė“, – sakė ji. „Visada ateinu čia, kai turiu klausimų ir tada priimu sprendimus dėl savo ateities. Manau, kad tai tikslu; taip jau buvo ir ankstesniais kartais“.
Li nėra religinga, tačiau, kaip ir daugelis iš 10 000 kasdien lankančių šventyklą lankytojų, ji yra atvira, kai kalbama apie vietinius prietaringus įpročius.
„Jei atvirai, manau, kad daugelis Honkongo žmonių tam tikra prasme yra prietaringi. Dauguma žmonių čia padarys ką nors, kad padidintų savo sėkmę arba išvengtų nesėkmės.“
Li sakė, kad prietarai neseniai jai sutrukdė išsinuomoti naują butą. „Pastato administracija man pasiūlė 1404 kambarį“, – sakė Li. „Aš net nežiūrėjau į butą, nes šis skaičius kantoniečių kalba skamba kaip „tikrai mirs“. Nenoriu rizikuoti ten gyventi, nors man ir pasiūlė didelę nuolaidą nuomai“.
Li yra ne vienintelė aktyviai vengianti arba bijanti to, kas susiję su skaičiumi keturi, kas dar žinoma kaip „tetrafobija“.
Kantono kalboje žodžio „keturi“ sąskambis panašus į žodį, reiškiantį mirtį. Keturiolika ir 24 laikomi dar didesnes nelaimes nešančiais skaičiais, nes 14 skamba kaip „tikrai mirsiu“, o 24 – kaip „lengva numirti“.
Honkongo daugiabučiuose, viešbučiuose, biuruose ir net ligoninėse dažnai praleidžiami aukštai, kuriuose turėtų būti nurodyti būtent šie skaičiai.
„Tai prietaringas dalykas“, – sakė Johnas Choi, daugiau nei 10 metų dirbantis feng shui meistru Honkonge. „Net mano daugiabutyje nėra 40–49 aukštų. Jis baigiasi ties 39 ir vėl prasideda ties 50 aukštu. Tada nėra 4 aukšto, 14, 24 ar 54 aukštų.“
Be trūkstamų aukštų, kitas įprastas vaizdas prie pastatų ir namų visame mieste yra Tu Di Gong šventovės.
Šios mini šventovės, paprastai esančios prie pagrindinio pastatų įėjimo, yra skirtos kinų dievybei Tudi Gongui, dirvožemio ir žemės dievui, kuris, kaip manoma, sulaiko neigiamą energiją ar vaiduoklius ir laimina jo teritorijoje gyvenančius žmones.
„Daugelis žmonių čia tiki, kad dievai ir dvasios turi didelę galią pakeisti žmogaus sėkmę ar likimą“, – sakė Choi. „Jūs rasite daug parduotuvių, kuriose šalia pagrindinio įėjimo yra Tu Di Gong šventovė. Tai tarsi valdymo biuras, kuris apsaugo nuo įsibrovėlių į parduotuvę.“
Choi teigia, kad itin konkurencinga miesto prigimtis skatina daugelį žmonių perimti prietaringus įsitikinimus, kad bent jau pamėgintų padidinti savo sėkmę bei galimybes.
„Kaip tokioje konkurencinėje vietoje dar galite pranokti kitus? Vienintelis dalykas, kurį galite padaryti, tai naudoti feng shui, kad padidintumėte savo sėkmę“, - sako Choi.
Feng shui, pažodžiui „vėjas ir vanduo“, yra senovės kinų praktika, naudojanti energijos jėgas, siekiant suderinti asmenis su juos supančia aplinka ir prisišaukti didesnę sėkmę ir sveikatą.
Geriausiai visiems žinoma yra geomantijos forma – teisingo pastatų ar kitų vietų išdėstymo praktika. Ją šiandien žemyninėje Kinijoje uždraudė komunistų partija kaip „feodalinį prietarą“, nes tai prieštarauja pagrindiniam partijos marksistiniam įsitikinimui.
„Kai jie pirmą kartą uždraudė feng shui Kinijoje, daugelis feng shui meistrų pabėgo į Honkongą", - sakė Choi. „Kai kurie iš jų taip pat išvyko į Taivaną dėl tų pačių priežasčių."
Šiandien feng shui tebėra populiarus Honkonge ir Choi teigimu maždaug 40% pastatų vystytojų vis dar konsultuojasi su feng shui meistru, kad pasitartų, koks jų projektų dizainas būtų palankiausias.
Konsultacijų kainos paprastai svyruoja nuo 8 Honkongo dolerių už kvadratinę pėdą pas įprastą meistrą iki 30 HK$/kv. pėd. kreipiantis į aukščiausios klasės meistrą. Jei tai naujo pastato projektas, tokių konsultacijų kainuos gali svyruoti nuo 1 mln. HK$ iki kelių milijonų HK$ vienam projektui (nuo 120 000 eurų aut. past.).
Dauguma centriniame miesto verslo rajone esančių dangoraižių yra laikomi feng shui pastatais. Tiesą sakant, daugeliui jų dizaino ypatybių didelę įtaką padarė senovės praktika.
Ekspertai teigia, kad miesto centre net vyksta feng shui mūšis. Teigiama, kad Kinijos banko dangoraižis (Bank of China Tower ) yra panašus į geležtę, kuri savo nepalankia energija pjauna aplinkinių pastatų turtą, vadinamą „sha qi“, o tai reiškia „žudanti energija“.
Įtariama, kad kaimyniniame HSBC pastate ant stogo buvo įrengti du į patranką panašūs objektai, naudojami kaip feng shui apsauga nuo tokios blogos energijos.
Netrukus po to, kai 1989 m. buvo baigtas statyti Bank of China Tower pastatas, HSBC akcijų kaina nukrito iki istorinių žemumų. Kad nukreiptų neigiamą energiją, HSBC tariamai nukreipė savo pabūklus primenančius objektus tiesiai į Kinijos banko dangoraižį. Nuo tada, pasak legendos, HSBC veiklos rezultatai pagerėjo.
Po ilgų konsultacijų su feng shui ekspertais, HSBC taip pat pastatė du bronzinius liūtus tiesiai priešais pagrindinį įėjimą.
Feng shui liūtai yra apsaugos, turto ir socialinės padėties simbolis. Atsižvelgiant į tai, kad HSBC yra šeštas pagal dydį bankas pasaulyje, kai kurie vietiniai mėgsta glostyti šiems liūtams nosis ir letenas, tikėdamiesi, kad dalis šios kompanijos gerosios feng shui sėkmės atiteks ir jiems.
„Manome, kad kai kurių palankių feng shui objektų palietimas gali atnešti sėkmės mums patiems“, – sakė Choi. Pasak jo, tai panašu į pasibuvimą su laimingais žmonėmis – atsiras daugiau gerų galimybių, tačiau garantijų niekada nėra. „Siekiant sėkmės, yra senas kinų posakis, kuris sako, kad 70% priklauso nuo jūsų sunkaus darbo, o 30% nuo jūsų sėkmės.“
Choi dažniausiai konsultuoja kurdamas interjero erdves, siekdamas užtikrinti geriausią feng shui savo klientams. Jei pastatas buvo pastatytas neseniai, jis įeis į pastatą ir apskaičiuos, kur įrengti duris, kad tai atneštų didžiausią sėkmę.
„Bet kuriam objektui durys yra labai svarbus dalykas“, – sakė jis. „Durys – tai sėkmės ir gerovės atnešimas. Galime įrengti duris labai palankiu kampu ir palankiu metu, naudodami feng shui kompasą skaičiavimams atlikti.“
Jis taip pat pataria klientams dėl optimalių feng shui pasirinkimų jų namuose, atsižvelgiant į jų gimimo datą, kad nustatytų geriausią dalykų kryptį.
Choi teigimu, feng shui nebūtinai turi būti brangus. Ekonomiškiausias būdas – tam tikrose vietose išdėlioti feng shui ornamentus. Dažniausiai pamatysite wu lou – tai reiškia „gyvybės davėjas“.
Šie maži daiktai, dažnai pagaminti iš žalvario ir yra moliūgo formos, gali būti specialiai išdėstyti taip, kad sugertų neigiamą energiją ir sumažintų ligos bei nesėkmės padarinius.
Prietaringi įsitikinimai Honkonge taip pat apima ir mirusiuosius. Per šventes, skirtas mirusiems protėviams pagerbti, įskaitant kapų šlavimo dieną, vadinamą Čingmingo festivaliu, kuris vyksta balandžio mėnesį, gedintieji tvarko kapus, atneša įvairių aukų (maisto ir net naujausių išmaniųjų telefonų ir kitų prietaisų), degina popierinius pinigus, drabužius ir kt. Manoma, kad šios aukos leis mirusiajam turėti laimingą ir klestintį pomirtinį gyvenimą.
„Mes tikime, kad jei rūpinsitės protėviais, jie jus palaimins“, – sakė Choi. „Kai mirė mano tėvas, tuo metu jis buvo gana neturtingas. Todėl daug ką jam sudeginome, kad pomirtiniame gyvenime jis būtų turtingas. Net aš tai padariau. Juk visgi, tai prietaringa visuomenė“.
Sunku nustatyti priežastis, kodėl Honkonge yra tokia gausa prietaringų įsitikinimų. Daugiau nei 150 metų buvę britų kolonija bei perėmę Rytų ir Vakarų įsitikinimus, šiandien daugelis gyventojų tiki populiariais abiejų kultūrų prietarais.
Pavyzdžiui, Honkongo gyventojai vengs vaikščioti po pastatytomis kopėčiomis (Vakaruose laikoma nesėkme), taip pat vengs dovanoti laikrodį (kinų kultūroje, tai laikoma nesėkme, nes žodis, reiškiantis laikrodį, skamba panašiai kaip dalyvauti ir pareikšti pagarbą laidotuvėse).
Singapūro nacionalinio universiteto profesorius Yan Zhang, parašęs tyrimus apie prietaringų ritualų vaidmenį apsisaugant nuo nesėkmės, sako, kad svarbiausia priežastis, kodėl žmonės tiki prietarais, yra įgauti savo aplinkos kontrolės jausmą.
„Atlikdami prietaringus veiksmus, žmonės jaučia kontrolės jausmą, todėl jie jaučiasi mažiau nerimaujantys ar nervingi“, - sakė Zhang. „Religija, mokslas ir prietarai gali padėti žmonėms jausti kontrolės ir komforto jausmą. Honkongas nėra itin religinga vieta, todėl norint jaustis geriau, reikia pasikliauti arba mokslu, arba prietarais.“
Tačiau, kad ir kokia būtų priežastis, vargu ar greitai išnyks šio unikalaus miesto prietaringi įsitikinimai.
„Prietaringi įsitikinimai laikui bėgant gali atsinaujinti, kai žmonės vis geriau sužino, kaip veikia tam tikri dalykai“, – sakė Zhang. „Tačiau nesitikiu, kad prietaringi įsitikinimai visiškai išnyks. Kadangi žmonės niekada negali visiškai kontroliuoti savo gyvenimo, prietaringi įsitikinimai išliks tiek, kiek galime įsivaizduoti.“