Iš kur atsirado ir kaip vystėsi „Z“ simbolis? ()
2022 m. vasario mėn. invazijos į Ukrainą išvakarėse Rusijos propagandistai ir prokremliški tinklaraštininkai ėmė skelbti prie sienos su Ukraina esančios karinės technikos nuotraukas, ant kurios pavaizduotos lotyniškos raidės „Z“ ir „V“.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Ypač raidė Z netrukus tapo pagrindiniu propagandinės kampanijos elementu, pateisinančiu Kremliaus agresijos karą.
Per 13 mėnesių nuo karo pradžios raidės populiarumas ir matomumas nesumažėjo. Šiandien Z yra išskirtinis radikaliausiai nusiteikusios „karo partijos“ frakcijos, remiančios pačius žiauriausius kovos metodus, įskaitant terorizmą, simbolis. Šios ideologijos šalininkai šiuo metu palaiko silpną sąjungą su Kremliumi. Nors vadinamųjų Z-galvų tikslai vargu ar sutampa su V. Putino artimiausios aplinkos tikslais, daugelis mažiau įtakingų politikų noriai pasisavina Z savo naudai. „Meduza“ paaiškina Z ideologiją ir subkultūrą, labiausiai susijusią su šiuo keistu simboliu.
Iš kur atsirado Z?
Pagrindinė teorija teigia, kad tuo laikotarpiu, kai Rusijos kariuomenė telkėsi prie Ukrainos sienos, raidėmis Z ir V buvo žymima karinė technika, priklausanti Vakarų (rus. zapadnyj) ir Rytų (rus. vostočnyj) karinėms apygardoms. Dar 2022 m. pavasarį „Meduza“ šaltiniai teigė, kad Rusijos gynybos ministerijos ryšių su leidiniais grupė, vadovaujama gynybos ministro Sergejaus Šoigu patarėjo Andrejaus Ilnickio, atliko svarbų vaidmenį reklamuojant šias raides kaip solidarumo su Rusijos kariuomene simbolius. Ministerija galėjo dirbti kartu su valstybiniu propagandiniu televizijos tinklu „RT“. Kovo pradžioje kanalas pradėjo pardavinėti „specialiąją operaciją“ palaikančius marškinėlius, papuoštus Z raide.
2022 m. pavasarį per Rusiją nuvilnijo Rusijos karinę agresiją remiančių flashmobų banga – jie vyko įmonėse, mokyklose, kolegijose, universitetuose, vaikų darželiuose, slaugos namuose ir net stacionariose psichiatrijos įstaigose, o jų dalyviai puikavosi raide Z. Valstybės finansuojamų įmonių parama leido šioms akcijoms įgauti masinį pobūdį.
Tuomet įvairaus lygio Rusijos pareigūnai ėmė nuosekliai vartoti Z, kartu su propagandiniu šūkiu „Mes nepaliekame savų“. Pavyzdžiui, aneksuoto Sevastopolio gubernatorius Michailas Razvožajevas savo „Telegram“ kanalą pavadino RaZVožajevas, o Rusijos Kemerovo-Kuzbaso srities gubernatorius Sergejus Civilevas teigė, kad Kuzbasas oficialiuose dokumentuose bus rašomas kaip KuZbasas (pasirodė, kad tai netiesa).
Socialiniuose tinkluose Z uoliai reklamavo įvairaus kalibro Rusijos įžymybės – nuo aktoriaus ir režisieriaus Vladimiro Maškovo ir dainų autoriaus Grigorijaus Lepso iki „Instagram“ influencerių ir „TikTok“ žvaigždžių. 2022 m. kovo 18 d. Lužnikų stadione vykęs koncertas, sutapęs su aštuntosiomis Krymo aneksijos metinėmis, vadinosi „Za mir bez nacizma“ („Už pasaulį be nacizmo“), o Z buvo visur: ant plakatų, ženkliukų, vėliavų, dekoracijų ir net ant tokių Valstybės Dūmos deputatų, kaip Dmitrijus Pevcovas ir jame dalyvavusių menininkų, kaip Polina Gagarina, drabužių.
Nuo pat pradžių šis simbolis buvo naudojamas ir kitu, labiau gąsdinančiu būdu: anoniminiai vandalai piešė Z ant aktyvistų ir žurnalistų, smerkiančių invaziją į Ukrainą, butų durų. Rusų kareiviai paliko šią raidę ant ukrainiečių apiplėštų namų, kai traukėsi iš okupuotos teritorijos.
Z raidės, kaip Rusijos karinės agresijos Ukrainoje simbolio, likimas tiesiogiai susijęs su Rusijos kariuomenės sėkmėmis ir nesėkmėmis.
Z buvo aiškiai sumanytas kaip solidarumo simbolis, tarsi sakantis: „Mes vieningai palaikome valdžią ir kariuomenę „Ukrainos denacifikacijos ir demilitarizacijos“, „Donbaso vaikų apsaugos“, „desatanizacijos“, taip pat, žinoma, kovos su „kolektyviniais Vakarais“.
Z populiarumas mažėjo kartu su Rusijos karių iniciatyvos fronte praradimu. Atrodo, kad Rusijos paramos karui pikas buvo pasiektas 2022 m. birželį ir liepą, mano sociologė Jelena Koneva.
Praėjus šešiems mėnesiams nuo visaverčio karo pradžios, parama „specialiajai karinei operacijai“ ėmė mažėti, net ir remiantis Rusijos valstybinės visuomenės apklausų institucijos duomenimis. Tuo metu Z vis rečiau pasirodydavo Rusijos propagandistų, karo tinklaraštininkų ir prokremliškų influencerių socialinių tinklų paskyrose.
Raidė taip pat tapo pilietinės nesantaikos šaltiniu. Žmonės nuolat gadina gatvių instaliacijas, kuriose pavaizduota Z raidė, o kai valdžios institucijoms pavyksta sugauti kaltininkus, jie kaltinami ne vandalizmu, o „ginkluotųjų pajėgų diskreditavimu“. Jei Z kada nors ir simbolizavo tikrai masinio pobūdžio patriotinį užsidegimą, o ne viešųjų ryšių triuką, šis užsidegimas greitai išsisklaidė.