Kaip Lietuvoje paskatinti elektromobilių plėtrą? (56)
Praėjusią savaitę Vilniuje buvo atidaryta pirmoji elektromobilių baterijų įkrovimo stotelė. Kiek anksčiau susitikęs su Lietuvos pramonininkų konfederacijos (LPK) atstovais sostinės meras Artūras Zuokas žadėjo, kad tokių stotelių neilgai trukus atsiras ir daugiau, nes, tikėtina, pamažu gausės ir elektra varomų transporto priemonių.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
„Elektromobiliai po 10–20 metų bus itin plačiai naudojamas dalykas ir nors jų yra visokių, mano nuomone, tai labiausiai miestui skirta transporto priemonė, todėl miestai turėtų daryti didžiausią postūmį“, – kalbėjo LPK prezidentas Bronislovas Lubys.
Verslininkas kadaise pats mėgino nusipirkti Prancūzijoje gamintą elektromobilį ir atsivežti jį į Lietuvą, tačiau planus tuomet sugriovė patys prancūzai: B. Lubiui pasiūlė pirkti arba kelias dešimtis elektromobilių, arba vieną, tačiau be garantinės priežiūros. Prancūziškų elektromobilių gamintojai tikino, kad dėl vienos transporto priemonės jiems į Lietuvą važiuoti neapsimokės.
„Mes norėtume, kad miestai leistų elektromobiliams ne tik nemokamai stovėti, įvažiuoti į senamiesčius, bet ir tam tikrą laiką mieste krauti akumuliatorius savivaldybės sąskaita“, – sakė B. Lubys. Anot jo, tokius metodus spėjo išmėginti Anglija ir Švedija, o Lietuvoje visa tai taptų paskata rinktis ekologišką transporto priemonę, nors šiandien elektromobiliai vis dar gerokai brangesni nei įprastos transporto priemonės.
Reikia skatinti
Anot LPK Ekonomikos ir finansų departamento direktoriaus Sauliaus Besagirsko, ne vienas šalies verslininkas norėtų įsigyti elektromobilį arba dalį turimo automobilių parko pakeisti į ekologiškas transporto priemones, tačiau stabdžiu tampa viešosios infrastruktūros trūkumas. „Jeigu žmogus įsigis elektromobilį ir juo važinės, problema taps automobilio pakrovimas mieste, be to, nėra jokių lengvatų“, – sakė S. Besagirskas.
Plėtoti elektromobilių pramonę Lietuvoje, pasako jo, padėtų paprasti žingsniai, kurie miestų savivaldybėms beveik nieko nekainuotų. „Mes norėtume, kad elektromobiliams Vilniuje būtų leista stovėti nemokamai, taip pat kad jiems būtų leista važiuoti viešojo transporto juostomis, – vardijo S. Besagirskas. – Ir prašytume įrengti elektros stoteles viešose vietose, kuriose, pavyzdžiui, penkerius metus elektromobilių savininkai automobilius krautų savivaldybės sąskaita. Šios priemonės kainuoja nedaug, o postūmis būtų didelis.
Nori važinėti ekologiškai
Pasak sostinės mero A. Zuoko, Vilniaus savivaldybėje taip pat buvo kalbama, kad reikėtų įsigyti elektromobilių. „Norėjome tam tikroms tarnyboms nupirkti naujų automobilių ir buvo sumanymas orientuotis į elektrinius. Tačiau ne taip paprasta rasti, kad kaina atitiktų norus“, – aiškino A. Zuokas. Anot jo, kadangi Lietuvoje yra stiprūs, pasaulyje vertinami vietiniai elektromobilių konstruktoriai, tokie kaip UAB „Elinta“, reikėtų galvoti apie vietos gamintojų palaikymą užsakant elektromobilių iš jų.
B. Lubio nuomone, net ir didelė elektromobilių kaina netrukdo valstybei ir savivaldybėms įsigyti ekologiškų transporto priemonių. „Estai elektromobiliams pinigų rado paprastai ir nusipirko ne dešimt, o net penkis šimtus tokių transporto priemonių“, – sakė jis. Estijoje lėšų elektromobiliams gauta pardavus atliekamus aplinkos taršos leidimus – tai, pasak B. Lubio, galėtų padaryti ir Lietuva. „Lietuva ir šiandien turi pakankamai daug šių leidimų – kalbama ne apie dešimtis, o šimtus milijonų litų. Dalį tu leidimų galima panaudoti ir nusipirkti elektromobilių, taip žengtume pirmąjį žingsnį“, – aiškino verslininkas.