„Facebook“ mamyčių beprotybė: prie ko tai priveda?  (1)

Ohajo universiteto (JAV) psichologijos profesorė Sarah Schoppe-Sullivan pastebėjo, kad daugybė jos draugių po gimdymo savo „Facebook“ profilio nuotrauką pakeitė kūdikio nuotrauka. Netrukus jos lyg pasiutusios pradėjo dalintis naujienomis apie kiekvieną savo kūdikėlio vyptelėjimą ir džiugiais pakrykštavimais, kaip nuostabu būti mama. O po devynių mėnesių daugeliui jų prasidėjo depresija.

„Aš ir pati savo profilio nuotrauką buvau pakeitusi vaikelio veidu. Ir staiga susimąsčiau: „Ei, bet juk tai mano individualumas. Pakeisdama nuotrauką lyg ir pasakiau: „Štai, kas dabar esu aš“, – sakė leidiniui „Mashable“ psichologė.

Daugelis jaunų mamų naudoja „Facebook“ kaip priemonę dalintis savo motinystės džiaugsmais su artimaisiais. Tačiau S.Schoppe-Sullivan sako, kad ne viskas ten taip paprasta. Ypač kai jaunoms mamytėms tenka suderinti savo naują identitetą (išreikštą kūdikio nuotrauka) su senuoju (pačia savimi).

Profesorė nutarė išsiaiškinti, ką išties „Facebook“ daro jaunos mamos. Ji ištyrė 127 jaunų, išsilavinusių mamyčių, turinčių „Facebook“ paskyras, duomenis ir gautus rezultatus išspausdino leidinyje „Sex Roles“.

Paaiškėjo, kad dažniausiai savo vaiko nuotraukėlėmis ir žinutėmis apie kiekvieną jo mirktelėjimą dalijasi tos, kurios jaučia didžiausią socialinį spaudimą būti idealiomis motinomis ir motinystę vertina, kaip svarbiausią savo identiteto dalį.

Lyg ir nieko tokio – prieš akis matome gana tipišką lietuviškos supermamos portretą. Moterį, kuri savo vaikui neduos nieko, kas nėra geriausia įmanoma, net jei tai geriausia tik jos ir draugių vaizduotėje. Normalu, tad kokios bėdos?

Mamos, kurios nuolat dirba, kad būtų idealios ir nori būti įvertintos už pastangas siekiant tobulumo motinystėje, labai emocingai reaguoja į tai, ar dažnai „Facebook“ draugai po žinutėmis apie vaiką spaudžia „patinka“ ir kokius komentarus jie rašo. Emocijos būna tiek teigiamos, tiek neigiamos, tad galiausiai už tokį „romaną“ su „Facebook“ gali tekti susimokėti.

Praėjus devyniems mėnesiams po gimdymo tos pačios „idealiausios ir aktyviausios“ mamytės demonstravo augančios depresijos simptomus: joms dingo apetitas, kankino nemiga ir melancholija.

Nors S.Schoppe-Sullivan tyrimas nepateikė galutinio atsakymo apie tai, koks ryšys tarp jaunos mamos noro sulaukti pagyrų, jos aktyvumo „Facebook“ ir didesnės rizikos susirgti depresija, tačiau pati tyrėja neabejoja, kad šie trys dalykai susiję.

„Daugybė jaunų mamyčių jaučia aplinkos spaudimą nuolat spinduliuoti teigiamą motinystės įvaizdį, rodyti, kaip gera būti mamomis. Ir jei širdyje jos nesijaučia taip gerai, galiausiai tai gali pakenkti“, – sako tyrėja.

Tiems, kas remdamiesi šiuo tyrimu norėtų smerkti per dažnai savo vaiko nuotraukomis besidalinančias jaunas mamytes, S.Schoppe-Sullivan atkerta, kad tyrimas visai ne apie tai. Tiesiog jaunos mamytės susiduria su nusistovėjusiais stereotipais, kokio elgesio iš jų tikimasi. Ir „Facebook“ platforma tai dar labiau dramatizuoja.

„Todėl jos jaučia didžiulį spaudimą tapti aukščiausios prabos mamytėmis. Ir tuomet vėlgi grįžta į tą patį „Facebook“, kur ieško tiek pagalbos, kaip geriau pateisinti į jas dedamas viltis, tiek įvertinimo už tai, kad gerai atlieka stereotipinį motinystės vaidmenį“, – sako S.Schoppe-Sullivan.

Taip, dalis jaunų mamų „Facebook“ deda daugybę vaiko nuotraukų ir visai nesijaudina, ar bus įvertintos, todėl nejaučia jokių problemų. Tačiau toms, kurios pastebėjo, kad dažnas lindėjimas „Facebook“ sukelia pyktį ar depresiją, Sarah pataria padaryti pertrauką.

Išjungti pranešimus, rečiau atnaujinti savo statusą, vaikelio fotografijas norintiems jas pamatyti draugams ar giminaičiams perduoti be socialinio tinklo. Nes „Facebook“ paklaidina daugelį. Ne kažkas trečias turi teigiamai įvertinti jūsų pastangas socialiniame tinkle atstovauti savo vaikeliui.

Svarbiausia būti gera mama ne jiems, o savo vaikui ir sau. Paprasta.

Aut. teisės: Lrytas.lt
Lrytas.lt
Autoriai: Arnoldas Lukošius

(17)
(7)
(10)

Komentarai (1)