Verslus sužlugdę išradimai  (13)

Milžiniškais žingsniais į priekį šuoliuojančios technologijos yra nesustabdomos. Kai naujos technologijos keičia senąsias, dėl naujų produktų atsiradimo ankstesnieji tampa mažiau patrauklūs ir vartojami, o kai kurie – visiškai nereikalingi, rašo CNBC.

Ir taip buvo visuomet. Kažkada svarbiausia transporto priemonė buvo arklio tempiama karieta, tačiau išradus automobilius karietų gamintojai buvo priversti susirasti kitą darbą.

Dinamika kartojasi kaskart atsiradus naujiems produktams, kai šie perima senųjų funkcijas. Ypač, jei naujuosius patogiau ir maloniau naudoti.

Štai išradimai, kurie sužlugdė senuosius populiarius verslus.

„Apple iPod“

„iPodas“ – nešiojamas grotuvas, kurį 2001 metais pristatė „Apple“. Iki jo pasirodymo pats geidžiamiausias grotuvas buvo „Sonny Walkman“.

Pasirodę „iPod“ grotuvai sumažino muzikinį formatą ir grotuvus iki kreditinės kortelės dydžio prietaiso. Kai kurie grotuvai, kaip 160 gigabaitų „iPod“ Classic, talpina tiek muzikos, kad jos galima klausyti 50 dienų iš eilės. Tai – neabejotinai patogiau nei 90 minučių muzikos talpinantys „Walkman“ grotuvai. 2010 metais juos visiškai nustota gaminti.

„Amazon Kindle“

2010 metais „Amazon“ pranešė, kad 2010 paskutinį metų ketvirtį pardavė daugiau elektroninių knygų negu popierinių. Tiesa, gal dar kiek ankstoka kalbėti, kad elektroninės knygos pakeitė popierines, tačiau „Amazon Kindle“ elektroninis skaitytuvas gali prisidėti prie šio perversmo.

Ir visiškai nesunku suprasti, dėl ko vartotojai taip mėgsta šį įrenginį. Įrenginys yra lengvas, patogus ir talpina daugiau nei 3 tūkst. knygų kopijų, kurios, lyginant su popierinėmis, neužima vietos.

Elektroninis paštas

Elektroninis paštas dabar yra tapęs kasdienine mūsų gyvenimo dalimi. Praeityje norint išsiųsti laišką reikėdavo voko, antspaudo, ženkliuko, nueiti į paštą, atstovėti eilėje kol jį išsiųsi ir dar kurį laiką palaukti, kol laiškas bus pristatytas adresatui.

Dabar elektroninis paštas leidžia akimirksniu gavėjui gauti jūsų laišką, be to, tą patį laišką akimirksniu galite išsiųsti dešimčiai ar daugiau žmonių. Todėl nenuostabu, kad JAV pašto serviso pajamos kasmet drastiškai mažėja nuo 2007 metų.

„Apple iPhone“

Mobilusis telefonas buvo pasaulį pakeitęs išradimas. Jis leido žmonėms bendrauti nebūnant susaistytiems su telefonų laidais.

Dabar tradicinius mobiliuosius daug kur jau baigia pakeisti išmanieji telefonai, paskatinti milžiniškos „Apple iPhone“ sėkmės. Šie įrenginiai leidžia ne tik skambinti, bet ir siųsti el. laiškus, fotografuoti, žaisti, klausytis muzikos ir atlieka daugybę kitų funkcijų. Nuo tada, kai atsirado „iPhone“ bei jo konkurentai, įprastinių mobiliųjų telefonų pardavimai reikšmingai mažėja kasmet.

Kompiuterių generuojami vaizdai (CGI)

Dešimtmečius filmuose rodomi vaizdai buvo kuriami rankiniu būdu. Smurtinių vaizdų scenos būdavo daromos naudojant fejerverkus ir kaskadininkus, kurie atlikdami pavojingus triukus neretai rizikuodavo gyvybe ir sveikata.

Visa tai pasikeitė atsiradus galimybei vaizdus ir specialiuosius efektus generuoti naudojant kompiuterius dar 1991 metais. Antrojoje filmo „Terminatorius“ dalyje panaudojus specialiuosius efektus daugelis filmų kūrėjų vėliau juos pradėjo naudoti masiškai. Tiesa, dalis jų vis dar renkasi kurti filmus senuoju būdu, tačiau CGI technologija tampa vis populiaresnė. Filmas „Avataras“ yra puikus įrodymas, kad nenaudojant šių CGI technologijų tokių kūrybos rezultatų pasiekti nebūtų pasisekę.

Elektroninė prekyba

Praeityje norint apsipirkti reikėdavo nusiteikti, kad visą dieną teks trintis su kitais pirkėjais, o ypač prieš didžiuosius šventinius išpardavimus.

Internetui vis populiarėjant, norint apsipirkti prekybos centre pirkėjams visiškai nėra būtina stumdytis eilėse, o tradicinę išpardavimų dieną – „Juodąjį penktadienį“ JAV keičia „Kiber pirmadienis“.

„Apple iTunes“

„iTunes“ yra programa, kuria galima klausytis muzikos, o svarbiausia, ji leidžia akimirksniu nusipirkti, parsisiųsti muziką, žaidimus ar telefono melodijas. 2008 metais „iTunes“ pardavė daugiausiai muzikos visose JAV.

Internetinės kelionių agentūros

Vargu ar kada nors internetinės kelionių agentūros visiškai pakeis įprastas, tačiau jų verslai patyrė didelį nuosmukį dėl tokių internetinių tinklalapių kaip „Expedia“, „Kayak“ ar „Orbitz“ atsiradimo. Šie tinklalapiai leidžia rezervuoti skrydžius, sužinoti kitų vartotojų atsiliepimus ir teikią daug kitų paslaugų.

Dar 2006 metų liepos mėnesį internetinės kelionių agentūros paslaugomis bent kartą buvo naudojęsi 70 mln. gyventojų, o jau 2008, „Expedia“ teigimu, 3 mlrd.

Aut. teisės: Ekonomika.lt
Ekonomika.lt

(29)
(0)
(9)

Komentarai (13)