Pamokanti Talino istorija: nemokamas viešasis transportas nesumažino automobilių skaičiaus gatvėse  (8)

Nors jau nuo šių metų sausio 1-osios Talino gyventojai gali nemokamai važinėtis viešuoju transportu, besinaudojančiųjų šia paslauga nepadaugėjo. Kodėl šis socialinis ir ekologinis eksperimentas nepakeitė miesto, klausia estų dienraštis „Postimees“ ir atsako: miesto strategai pamiršo įvertinti tai, ko miestiečiams iš tikrųjų reikia.


Visi šio ciklo įrašai

  • 2013-11-14 Pamokanti Talino istorija: nemokamas viešasis transportas nesumažino automobilių skaičiaus gatvėse  (8)

Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Palyginus viešojo transporto sistemą Taline ir Tartu galima pasimokyti, kaip keisti miestiečių įpročius.

Pirmiausia akivaizdu, kad kaina nėra vienintelis kriterijus renkantis keliavimo mieste būdą. Antra, mūsų pasirinkimas labai priklauso nuo įsisenėjusių įpročių. Tiems, kurie jau leidosi į miestą pėsčiomis, autobuso bilieto kaina svarbi. O tiems, kurie sėdasi prie savo automobilio vairo, lemiamas veiksnys yra viešojo transporto kokybė.

Talino valdininkai suklydo, vertindami automobilių vairuotojų polinkius.

Vienas įtikinamiausių argumentų padaryti Talino viešąjį transportą nemokamą (atmetus populizmą) buvo siekis sukurti ekologiškesnį miestą – mažiau automobilių reikštų mažiau oro taršos ir triukšmo. Tačiau taip neįvyko.

Pasak Švedijos karališkojo technologijos instituto Eismo tyrimų centro, leidus Taline nemokamai važinėtis viešuoju transportu, juo besinaudojančiųjų padaugėjo tik 1,2 proc. – tikrai menkas pokytis.

Nuo kitų Europos miestų Talinas skiriasi tuo, kad čia ir iki reformos viešasis transportas buvo palyginti pigus, o juo naudojosi daugiau žmonių nei kitur.

Metų pradžioje Talino technologijos universiteto profesorius Dago Antovas nurodė tris veiksnius, lemiančius žmonių pasirinkimą. Pirmasis – tai laikas, kurio prireikia nukeliauti tam tikrą atstumą. Tik tada eina kaina ir visa kita, ką galima apibendrintai vadinti „kokybe“: grūstys autobusuose, kitų keleivių elgesys, ar vairuotojas mandagus ir t.t.

Be to, kaina yra lemiamas veiksnys tik mažesnes pajamas gaunantiems miestiečiams, o labiau pasiturinčius labiau domina kelionės laikas ir kokybė. Turint galvoje, kad automobilius paprastai vairuoja didesnes pajamas gaunantys gyventojai, lengviau suprasti, kodėl nemokamas viešasis transportas nesumažino automobilių eismo gatvėse.

Nemokamas ne visiems

Automobilių vairuotojų skaičiui sumažėti neleido ir kiti veiksniai. Vienas svarbiausių – tai, kad viešuoju transportu nemokamai naudotis gali ne visi, o tik registruoti Talino gyventojai.

Kaimyniniuose rajonuose gyvenantys ir į sostinę dirbti važinėjantys estai – kurie sudaro didelę dalį vairuotojų – neturi jokios papildomos priežasties palikti automobilio namie.

Akivaizdu, kad žmonės elgiasi ne taip, kaip nori savivaldybė, o taip, kaip jiems patogiau.

2012 pradžioje Hannesas Lutsas iš Miuncheno technologijos universiteto „Postimees“ tvirtino, kad jei viešasis transportas Taline bus lėtas ir nekokybiškas, žmonės jo vengs, net jei jis bus nemokamas. Panašu, kad taip ir nutiko.

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: 15min.lt
(13)
(0)
(0)

Komentarai (8)