Aiškėja situacija dėl dešiniavairių automobilių Lietuvoje: daugybė reikalavimų ir solidžios baudos  (4)

Nuo kitų metų lietuviams bus pagaliau leista registruoti eismui kaire kelio puse gamintus automobilius. Bet ne viskas taip paprasta.

Šie automobiliai galės išriedėti į kelius tik jei atitiks Susisiekimo ministerijos siūlomus saugumo reikalavimus – tai yra, juose bus sumontuoti periskopiniai veidrodėliai ir vaizdo kameros.

Kaip ši įranga turės atrodyti ir kokius reikalavimus atitikti dar nenuspręsta.

Bet baudos pažeidėjams jau parinktos ir stebina savo dydžiu.

Ilgai kovojo

Prieš Europos Sąjungos reikalavimą leisti Lietuvoje registruoti dešiniavairius automobilius kilo ir politikai, ir saugaus eismo specialistai.

Kaip pavojinga mūsų šalyje važiuoti su priešingos pusės eismui pritaikytais automobiliais dar kartą įrodė rugsėjo pabaigoje Kaune įvykusi avarija, kai “Renault Megane“ su Didžiojoje Britanijoje išduotais registracijos numeriais išvažiavo į priešpriešinio eismo juostą ir kaktomuša susidūrė su dviem atvažiuojančiais automobiliais – „Renault“ mikroautobusu ir „Fiat Punto“.

Avarijos metu nukentėjo „Fiat“ važiavusi nėščia moteris.

Kad tokių nelaimių neįvyktų, kai Lietuvoje jau bus leidžiama laisvai registruoti dešiniavaires transporto priemones, Susisiekimo ministerija paruošė pluoštą reikalavimų.

Privalomos saugumo priemonės

Susisiekimo ministerijos parengtame Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pakeitimų projekte daugiausia dėmesio skiriama saugumą užtikrinančioms priemonėms.

Todėl registruojami dešiniavairiai automobiliai dar privalės turėti eismui dešiniąja kelio puse pritaikytus šviesos prietaisus ir šoninius galinio vaizdo veidrodžius.

Įstatymo projekte taip pat įrašyta, kad įrengti periskopiniai veidrodėliai ir vaizdo kamera turi veikti ir tamsiu paros metu bei esant blogam matomumui.

Kaip pažymėjo Susisekimo ministerijos Saugaus eismo skyriaus specialistai, siūlomų priemonių pagrindinis tikslas – užtikrinti vairuotojo matomumą. Ypač lenkiant, atliekant posūkį į kairę ir apsisukant. Įdomu tai, kad abi minėtas priemones lietuviams pasiūlė Europos Komisija.

Ministerijos atstovai pripažino, kad ir kameros, ir veidrodžiai atlieka vienodą funkciją, tačiau skiriasi jų veikimas.

„Priklausomai nuo važiavimo, meteorologinių sąlygų, susidariusių aplinkybių vairuotojui gali prireikti naudoti skirtingas priemones. Pavyzdžiui, kai akina saulė ar priešpriešinio transporto žibintai, patogiau naudoti kamerą su monitoriumi.

Kitoje situacijoje, kai yra blogas matomumas (lyja, sninga ir pan.), patogiau naudoti periskopinius veidrodžius. Kadangi kameros ir monitoriaus vaizdo kokybė tuomet gali būti prasta“, – komentavo specialistai.

Gali vėluoti

Siekiant užtikrinti saugumą registruojamų keleivius vežančių autobusų bent vienos keleiviams laipinti skirtos durys privalės būti įrengtos dešinėje pusėje.

Tuo metu krovininiai automobiliai, kurių leidžiamoji masė didesnė kaip 7,5 t privalės turėti įrengtą papildomą įrangą, skirtą vairuotojo matomumui pagerinti – eismui dešiniąja kelio puse pritaikytus plataus stebėjimo kampo arba artimo vaizdo veidrodžius.

Nors numatoma, kad įstatymo pakeitimai turėtų įsigalioti nuo Naujųjų metų, gali nutikti taip, kad visų dokumentų rengimas vėluos. Šiuo metu laukiama, kol įstatymo projektą patvirtins Europos Komisija. Vėliau jis bus svarstomas Seime.

Apie periskopiniams veidrodžiams ir kameroms su monitoriais keliamus techninius reikalavimus informacijos kol kas nėra. Juos nustatyti bus įgaliota Valstybinė kelių transporto inspekcija, tačiau tik po to, kai Seimas priims įstatymo pakeitimų projektą.

Gresia didelės baudos

Ar minėtą įrangą bus galima montuoti bet kuriame garaže, ar visgi bus įvesti apribojimai Susisiekimo ministerija nutyli.

Kol kas aišku tik tiek, kad privalomosios techninės apžiūros metu bus tikrinama, ar transporto priemonė, kuri pritaikyta eismui kairiąja kelio puse, atitinka jai nustatytus reikalavimus. Taip pat žinoma ir tai, kad bus papildytas administracinių teisės pažeidimų kodeksas. Reikalavimų neatitinkančių šalyje registruotų dešiniavairių transporto priemonių vairuotojus ketinama bausti itin griežtai.

Už pirmąjį pažeidimą grės nuo 100 iki 200 eurų bauda, o už pakartotinį – nuo 200 iki 300 eurų bauda ir teisės vairuoti atėmimas nuo vieno iki trijų mėnesių.

Aut. teisės: Lrytas.lt
Lrytas.lt
Autoriai: Saulius Rinkevičius

(14)
(2)
(12)

Komentarai (4)