Ekologiški automobiliai populiarėja vis sparčiau  (32)

Pastaruosius keletą metų lengvųjų automobilių gamintojai rinkai pristato vis naujus ekologiškesnius ir taupesnius automobilius: hibridinius, varomus etanoliu, elektromobilius, vandenilinius.

Dalis ateities technologijų jau rieda gatvėmis, valstybės, privačios bendrovės bei gamintojai moja gamtosaugos ir taupymo vėliava, kviečia keisti seną į naują. Pirmauja šiame žygyje į ekologiško transporto ateitį energetinių resursų taupymu ir suvartojamų degalų normų mažinimu susirūpinusios JAV (Jungtinės Amerikos Valstijos), nuo jų smarkiai atsilieka, tačiau vis ryžtingiau konkuruoti pradeda ir Europa.

Rinkos dalis auga

Tiek JAV, tiek ir visame pasaulyje hibridiniai automobiliai nepaisant ekonominio sunkmečio vis sparčiau populiarėja, tačiau Jungtinės Valstijos išlieka šių „varžybų“ lyderėmis. 2008 m. šioje šalyje buvo parduoti 315 761 hibridiniai automobiliai – 2,4 proc. visų parduotų automobilių. Nors tai 11 proc. mažiau nei 2007 m. (352 184 vnt.), vis dėlto finansų analitikai tokius rezultatus vertina kaip itin palankius ekologiškiems reikalavimams sunkiai besiadaptuojančiai JAV. Įprastų automobilių pardavimai smuko ženkliai daugiau. Per visus 2006 m. JAV buvo parduota 252 tūkst. hibridinių automobilių – 1,4 proc. visų šalies naujų lengvųjų automobilių. Tuo tarpu 2005 m. hibridų naujų lengvųjų automobilių rinkos dalis siekė tik 1 proc.

Kalifornijos valstijoje registruojama beveik ketvirtis visų JAV hibridų. Neveltui net valstijos gubernatorius veiksmo filmų žvaigždė A. Švarcnegeris atsisakė įvaizdžio dalimi tapusio galingo, bet daug degalų „ryjančio“ „Hummer“ – iškeitė jį į ekologiškesnį automobilį.

Populiariausia pasaulyje hibridinių automobilių gamintoja - „Toyota“. Visame pasaulyje japonai pardavė jau apie 1,2 mln. hibridų. Vien pernai daugiau nei 380 tūkst. vairuotojų visame pasaulyje sėdo už hibridinės „Toyota“ vairo, 181 tūkst. iš jų yra JAV gyventojai. Populiariausias „Toyota“ modelis – nė dešimtmečio neturintis, tačiau jau legenda tapęs „Toyota Prius“.

Europos lengvųjų hibridinių automobilių rinka smarkiai atsilieka nuo pirmaujančių Jungtinių Valstijų, kaip pagrindinę to priežastį, specialistai įvardina mažesnį nei JAV modelių pasirinkimą (kol kas Europoje iš populiariųjų galima įsigyti tik „Honda Civic“, „Toyota Prius“, „Lexus RX 400h“ bei „GS 450h“ modelius, o JAV galima rinktis iš pilnos „Ford“, „Honda“, „Lexus“ ir „Toyota“ automobilių gamos) bei žemesnį informuotumo lygį.

Praėjusiais metais Europoje hibridinių automobilių pardavimai siekė tik apie 70 tūkst. vienetų. Japonijos „Toyota“ ir „Lexus“ ir toliau užima beveik 90 proc. rinkos dalį. Tačiau kasmet senajame žemyne ekologiškų automobilių pardavimą auga vis sparčiau. Pavyzdžiui, 2006 m. bendra Europos hibridų rinka siekė apie 36 tūkst. hibridinių automobilių, o palyginus su 2005 m. rezultatais – 23 tūkst. automobilių, rinka didėjo 56 proc. iš jų daugiau nei 23 tūkst. buvo „Toyota Prius“. Pasak rinkos tyrėjų, Europa jau kelis metus „stebi“ hibridinius automobilius, tačiau dėl mažalitražių ir nedidelių automobilių populiarumo žemyne, hibridiniai modeliai nesulaukia tokio didelio populiarumo kaip JAV. Taip pat kai kuriose šalyse populiaresni biodegalais varomi modeliai. Ne mažiau sėkmingi lengviesiems hibridiniams automobiliais žada būti ir 2009 m. – rinkodaros specialistai prognozuoja, jog Europoje augs tiek parduotų naujų hibridų kiekis, tiek ir užimama lengvųjų automobilių rinkos dalis, JAV bendri pardavimai gali ir nežymiai sumažėti, tačiau rinkos dalis neabejotinai didės. Iki 2007 m. tik keturi gamintojai klientams siūlė hibridus: „Honda“ („Civic“, „Accord Hybrid“ ir „Insight“), „Ford“ („Escape“ bei „Mariner hybrid“), „Toyota“ („Prius“, Highlander“, „Camry“) ir „Lexus“ („RX 400h“ ir „GS 450h“). Tačiau pernai ir šiemet vis daugiau lengvųjų automobilių gamintojų seka sėkmingu „Toyota“ pavyzdžiu ir pradeda serijinę hibridų gamybą. JAV gamintoja „General Motors“ rinkai pristatė kelis hibridinius SUV (sportinius universalius visureigius): „Saturn Vue Green Line“, „Chevrolet Tahoe“ ir „GMC Yukon“. Neatsilieka ir kita amerikiečių gamintoja „Ford“, kuri rinkai pateikė naują „Ford Escape Hybrid“.

„Lexus“ rinką sudrebino dideliu prabangiu sedanu apginkluotu hibridiniu V8 varikliu – „Lexus LS 600h L“. Japonų bendrovė iškelė ekologijos kartelę aukščiausiame segmente ir konkuruoja su įprastais V12 agregatais. Planuojama, jog netolimoje ateityje visos lengvųjų automobilių klasės turės „savo“ hibridinius atstovus.

Patraukliausi – hibridai

Specialistai atsižvelgdami į JAV, Vokietijoje, Prancūzijoje, Didžiojoje Britanijoje, Indijoje ir Kinijoje vyraujančias tendencijas, teigia, jog viso pasaulio lengvųjų automobilių gamintojai turės pasistengti gamindami hibridinius automobilius – didinti gamybos apimtis ir pateikti daugiau naujų modelių. Vokietijos apklausų ir rinkos tyrimų bendrovė PULS tyrė lengvųjų automobilių rinkos ateities tendencijas ir internetu atliko tarptautinę apklausą. Tyrėjai apklausė daugiau nei 3500 žmonių, kurie nesenai įsigijo ar planuoja įsigyti naują automobilį. Apklausoje klausimai buvo formuluojami stengiantis nustatyti, kam pirkėjai teikia pirmenybę, kas jiems svarbiausia bei ko jie tikisi iš ateinančių metų.

Hibridinis automobilis dominavo – net 42,7 proc. apklaustųjų hibridą paminėjo pirmiausia ir įvardino jį „ateities automobiliu“. Daugiausiai populiarumo hibridiniai automobiliai susilaukė JAV ir Prancūzijoje, atitinkamai 50,9 proc. ir 46,9 proc.

Besivydama hibridą antroje vietoje atsidūrė vandenilio kuro elementų technologija (automobilis varomas elektriniu varikliu, kuriam energiją tiekia vandenilio baterijos). 41,7 proc. apklaustųjų tiki, jog vandenilis yra tas kuras, kuris išspręs visas mažėjančių naftos atsargų keliamas problemas. Daugiau nei 50 proc. kinų ir beveik tiek pat Indijos gyventojų pasisakė už lengvuosius automobilius varomus vandenilio kuro elementais. Tokie apklausos rezultatai paneigia vyraujančius stereotipus, kad Kinijos ir Indijos vartotojai nenori technologinių naujovių ir yra patenkinti vien dyzeliniais bei benzininiais varikliais.

Trečioje ateities technologijų sąrašo vietoje atsidūrė biodegalai (etanolis ir biodyzelinas) – jie surinko 38,1 proc. balsų. Didžiausi biodegalų „advokatai“ yra Didžiosios Britanijos respondentai. Net 45,6 proc. apklaustų britų mano, jog ateities pasaulis į automobilių bakus pils iš augalų pagamintą kurą. Ir tik 11,5 proc. visų apklaustųjų mano, jog ateityje pagrindiniai žmonijos naudojami degalai bus benzinas ir dyzelinas.

Pasak apklausos analizę atlikusių PULS specialistų, akivaizdu, jog auga ekologiškesnių, gamtą tausojančių lengvųjų automobilių paklausa, o hibridiniai ir vandenilio kuro elementais varomi automobiliai ateityje turės didelį populiarumą. „Jei vartotojai suvoks, jog tam tikros technologijos ateityje bus rinkos pagrindas, tai jie jau dabar atsigręš į tuos lengvųjų automobilių gamintojus, kurie pirmauja populiariausiose srityse“, - rinkos tendencijas dėsto PULS vadovas daktaras Konradas Vesneris.

Skatina pirkti ekologiškus

Jungtinės Valstijos ne veltui pirmauja pasaulyje pagal įsigytų hibridinių automobilių skaičių. Prie šių ekologiškų mašinų populiarinimo prisideda ne tik gamintojai ir vyriausybė, bet vis dažniau ir kiti verslo sektoriaus atstovai.

Vienas didžiausių JAV bankų – „Bank of America“ savo darbuotojus dar pernai skatino ir motyvavo gan neįprastai – 3000 USD premija tuo atveju, jei darbuotojas pirkdamas naują automobilį renkasi hibridinį, o ne įprastu vidaus degimo varikliu.

Nuolaida perkant naują automobilį yra gan įprasta lengvųjų automobilių gamintojų rinkodaros strategija. Tačiau rinkoje pasirodžius hibridiniams automobiliams situacija šiek tiek pasikeitė. Gamintojai nepakeitė savo rinkodaros strategijų ir vartotojai neprarado nuolaidų, atvirkščiai, šis procesas net prasiplėtė, į jį įsitraukė kitos stambios bendrovės, kurios su lengvųjų automobilių gaminimu neturi nieko bendro. Daug stambių pasaulio bendrovių besirūpinančių gamtosauga savo iniciatyva pradėjo skatinti ekologiškesnių hibridų įsigijimą. Savo darbuotojams jos siūlo premijas, klientams nuolaidas, jei pastarieji vietoje daugiau degalų naudojančios ir labiau gamtą teršiančios įprastos mašinos įsigyja naują hibridą.

Per septynis mėnesius tarp banko darbuotojų hibridinių automobilių pardavimai išaugo daugiau nei keturis kartus. Tikslaus įsigytų automobilių skaičiaus bendrovė nenurodo.

Hibridai dažniausiai naudoja mažiau degalų ir yra ekologiškesni už įprastus automobilius. Tačiau yra ir kita pusė – hibridai už įprastus savo analogus – brangesni apie 10-15 tūkst. Lt (priklauso nuo modelio), todėl nesant specialios mokestinės nuolaidos ar kitų paskatinamųjų priemonių vis dar sunku masiškai įtikinti visuomenę pakeisti savo transporto priemonę į ekologiškesnę.

Aut. teisės: alfa.lt

(0)
(0)
(0)

Komentarai (32)