Medicininės veido kaukės – tiksinti bomba: kas minutę jų išmetama po 3 milijonus – siūlo sprendimo būdus  ()

Kas minutę per dieną išmetama 3 milijonai veido kaukių. Mokslininkai įspėja, kad daugelis jų galiausiai patenka į aplinką kaip potencialiai toksiški mikro- ir nanoplastikai.

Didesnė problema nei plastikiniai maišeliai

Naujausiais tyrimais apskaičiuota, kad kiekvieną mėnesį pasaulyje sunaudojame 129 mlrd. veido kaukių – tai yra 3 mln. kaukių per minutę. Dauguma jų yra vienkartinės veido kaukės, pagamintos iš plastikinių mikropluoštų.

„Būtina skubiai pripažinti šią potencialią grėsmę aplinkai ir neleisti, kad ji taptų kita plastiko problema“, – įspėja mokslininkai žurnale „Frontiers of Environmental Science & Engineering“.

Vienkartinės kaukės yra plastikiniai gaminiai, kurie negali būti lengvai biologiškai skaidomi, tačiau gali suskilti į mažesnes plastiko daleles, t. y. mikro – ir nanoplastikus, kurie plačiai paplitę ekosistemose.

Didžiulė vienkartinių kaukių gamyba yra panašaus masto kaip ir plastikinių butelių, kurių per mėnesį pagaminama apie 43 mlrd.

Tačiau, skirtingai nei plastikinių butelių atveju (iš kurių perdirbama apie 25 proc.), nėra oficialių rekomendacijų dėl kaukių perdirbimo, todėl labiau tikėtina, kad jos bus šalinamos kaip kietosios atliekos, rašo „Science daily“.

Jei vienkartinės kaukės, kaip ir kitos plastiko atliekos, nebus atiduotos perdirbti, jos gali patekti į aplinką, gėlo vandens sistemas ir vandenynus, kur dėl atmosferos poveikio per palyginti trumpą laiką (kelias savaites) mikroskopinės dalelės skaidysis į nanoplastikus.

„Naujesnį ir didesnį susirūpinimą kelia tai, kad kaukės yra tiesiogiai pagamintos iš mikroskopinio dydžio plastiko pluoštų (storis ~1-10 mikrometrų). Aplinkoje kaukės daug lengviau išskiria mikro dydžio plastiką nei plastikiniai maišeliai“, – rašo tyrėjai.

Tyrėjai pabrėžia, kad jie nežino, kaip kaukės prisideda prie didelio kiekio aplinkoje aptiktų plastiko dalelių – paprasčiausiai todėl, kad nėra duomenų apie kaukės irimą gamtoje.

Tačiau žinome, kad vienkartinės kaukės, kaip ir kitos plastikinės šiukšlės, taip pat gali kaupti ir išskirti kenksmingas chemines ir biologines medžiagas, pavyzdžiui, bisfenolį A, sunkiuosius metalus, taip pat patogeninius mikroorganizmus. Jos gali daryti netiesioginį neigiamą poveikį augalams, gyvūnams ir žmonėms, rašoma „Science daily“.

Tyrėjai susidariusią problemą siūlo spręsti specialiomis, tik kaukėms skirtomis šiukšliadėžėmis, kaukių atliekų tvarkymo gairėmis ir biologiškai skaidžių kaukių kūrimu.