[Išsami tema] Per plauką nuo katastrofos – kaip JAV prezidento lėktuvas „Air Force One“ vos išvengė Sirijos naikintuvų MiG „atakos“ (Foto) ()
Keistas incidentas primena, kad „Air Force One“ buvo ir tebėra karinė mašina, kurią valdo viskam pasiruošusi įgula.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Niksono administracijos laikais, dar 1974 m., buvo nuspręsta, kad prezidentas bandys užmegzti geresnius santykius su Sirija. Niksonas pakilo į dangų lėktuvu „Air Force One“ – tuo metu „Boeing VC-137C“ (modifikuotas „Boeing 707“) – kelionei į Siriją, kur akis į akį turėjo susitikti su prezidentu Hafezu Al Assadu (Bašaro al-Asado tėvu) per kelių etapų kelionę Viduriuose Rytuose.
Keletas geopolitinių įvykių paskatino šį istorinį diplomatinį susitikimą. 1967 m. JAV ir Sirijos santykiai užgeso po Šešių dienų karo, tačiau 1974 m. gegužę pasirašytas Atsisakymo susitarimas (oficialiai užbaigęs 1973 m. Jom Kipuro karą) tarp Izraelio ir Sirijos leido atkurti aukšto lygio diplomatinius Vašingtono ir Damasko ryšius.
Niksono administracija dėjo daug vilčių, kad stipresni santykiai tarp dviejų dažnai prieštaringų šalių gali drastiškai atvėsinti įtampą regione ir lemti ilgalaikę taiką tarp Izraelio ir Sirijos, taip pat kai kurių kitų jo arabų kaimynų.
1974 m. birželio 15 d., „Air Force One“ priartėjo prie Sirijos sienų, pakeliui į Damaską, kur turėjo įvykti labai lauktas vizitas. Tačiau kai VC-137 pateko į Sirijos oro erdvę, keturi Sirijos MiG pasirodė tarsi iš niekur ir pradėjo užimti padėtį prie „Air Force One“ sparno. „Air Force One“ kapitonas nedelsdamas ėmėsi veiksmų, kad apgintų ikoninį orlaivį ir jo aukšto lygio keleivius.
Žurnalas „Air And Space Magazine“ keistą susitikimą aprašo taip:
„Air Force One“ pilotas pulkininkas Ralphas D. Albertazzie, bijodamas užpuolimo, smarkiai manevravo lėktuvą. Kitas septynias minutes Albertazzie atliko daugybę išsisukimo manevrų, įskaitant staigų nėrimą“.
Visas incidentas buvo didelis ir pavojingas nesusipratimas. Baltųjų rūmų pareigūnams, jau buvusiems Damaske, buvo pranešta, kad Sirijos oro pajėgos planavo duoti „Air Force One“ garbingą palydą, kai jis įskris į jos teritoriją, tačiau niekas nepranešė „Air Force One“ įgulai apie pasitinkančią palydą.
Septynias ilgas minutes mėginę išvengti MiG numušimo ,„Boeing 707“ pilotai galiausiai iš skrydžių vadovų gavo informaciją, kad MiG nebuvo priešiški ir buvo tik „draugiška palyda“.
Lėktuvas saugiai nusileido Damaske, kur Niksonas buvo pagarbiai sutiktas. Kitą dieną paskelbtame „New York Times“ straipsnyje aprašomas priėmimas:
„Kai vėlyvą popietę čia nusileido Niksono lėktuvas, jam buvo suteiktas 21 ginklo saliuto pasveikinimas. Kelyje, vedančiame į Damaską, stovėjo kamufliažinėmis kovinėmis uniformomis ir durtuvais vilkinčių kareivių kolona. Golano aukštumos (okupuotos Izraelio) buvo matyti auksinėje migloje dešinėje, kai limuzinas išvažiavo iš oro uosto“.
Niksonas niekada viešai nepasakojo siaubingų akimirkų danguje tą dieną, tačiau žurnalistui ir autoriui Kennethui Walshui privačiai pasakė, kad tai jį tikrai išgąsdino.
Kalbant apie diplomatinę misiją, abu lyderiai vizito metu oficialiai pareiškė apie didelius lūkesčius dėl naujos eros abiejų šalių santykiuose.
Deja, stabilūs, ilgalaikiai ir labai produktyvūs Sirijos ir JAV santykiai niekada nesusiklostė. Šaliai vadovaujant Hafezo Al Assado sūnui Basharui Al Assadui, Sirija įsivėlė į pilietinį karą, o dabar konflikte ir neaiškioje Sirijos ateityje kovoja ilgas grupuočių sąrašas.
Tačiau vienas dalykas yra aiškus: tie MiG pilotai tą viltingą birželio dieną prieš beveik pusę amžiaus netikėtai surengė keistą oro šou danguje virš Sirijos.