Naujosios techninės apžiūros: po kovo 1 d. kris ne vienas vairuotojas?  (13)

Jeigu automobilių techninių apžiūrų (TA) kontrolieriai bus principingi, nemažai daliai visos Lietuvos vairuotojų gyvenimas nuo kovo pasižymės didesniais rūpesčiais nei iki šiol. Patys TA centrų vadovai nesiima atsakomybės prognozuoti, kiek automobilių nuo kovo sugriežtėjusius apžiūros reikalavimams bus pripažinti netinkamais naudoti, tačiau aišku, juos teks skaičiuoti ne vienetais.


Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Būtent kovo 1-ąją įsigalioja nauji Techniniai motorinių transporto priemonių ir jų priekabų reikalavimai, koreguojantys ir privalomosios automobilių TA tvarką.

Formaliai palengvinimų yra tik du. Vienas jų - "popierinis": pagal naujus TA reikalavimus, iš transporto priemonių valdytojų nebus prašoma pateikti suskystintų naftos dujų įrangos montavimo pažymos, jei dujos, kaip patvirtinti degalai, nurodytos automobilio techniniame pase.

Be to, šiek tiek sušvelninti reikalavimai automobilio kėbului - pagaliau pripažinta, jog trūkumai, kurie daugiausia yra susiję su automobilio estetine išvaizda (paviršinė korozija, dažų dangos pažeidimai, nedideli įlenkimai ir pan.), nėra svarbūs eismo saugumo ir pėsčiųjų saugos požiūriu.

Tačiau žadama, jog tokie požymiai kaip korozijos poveikis, galintis turėti įtakos konstrukcijos stabilumui (tvirtumui) ar padidėjęs kitų eismo dalyvių sužalojimo pavojus bus vertinami griežtai - laikomi dideliu trūkumu arba net trūkumu, dėl kurio draudžiama eksploatuoti tokią transporto priemonę.

"Kitaip tariant, jeigu kėbulas nusėtas smulkiais rudais taškeliais, bet jie tik paviršiuje, ir paspaudus ranka neatsiveria aštrios briaunos, tai nėra trūkumas, nes nekelia pavojaus nei vairuotojui, nei aplinkiniams. Tačiau didesni korozijos židiniai, kai kėbulo dalys prarūdijusios kiaurai, o susidariusios skylės yra aštriais kraštais, bus fiksuojamos kaip didelis trūkumas", - teigia Paulius Pleskovas, TA paslaugas Klaipėdos regione teikiančios įmonės "Transkona" generalinis direktorius.

O štai visi kiti nauji TA reikalavimai vairuotojams gali tapti tikriausiu galvos skausmu, galų gale virsiančiu piniginės paplonėjimu ar net automobilio atsisakymu...

Be katalizatoriaus? Blogai!

Pavyzdžiui, griežčiau bus vertinama išmetamųjų dujų neutralizavimo sistema, vadinamieji katalizatoriai.

"Jeigu ši dujų išmetimo sistemos dalis buvo įmontuota į automobilį gamykloje, ji privalo ten ir būti, bet ne paslaptis, kad dauguma mūsų šalies keliais važinėjančių mašinų šios detalės neturi. Aišku, jeigu išmetamosios dujos atitiks normas, viskas bus gerai. O jei ne? Čia jau pats savininkas turi galvoti, ką daryti", - sako P. Pleskovas.

"Vairuotojai į TA atvažiuoti turėtų jau apšildę variklį, nes įprastai automobiliuose katalizatoriai pradeda veikti motorui įšilus iki 400 laipsnių", - pataria jis.

Tiesa, primenama, kad šis reikalavimas galios tik toms transporto priemonėms, kurios į Lietuvą įvežtos neseniai ir kurioms techninė apžiūra Lietuvoje pirmą kartą atliekama po šių reikalavimų įsigaliojimo, t. y. po šių metų kovo 1 dienos.

Žibintus teks kilnoti

Taip pat griežtėja reikalavimai priekiniams žibintams - nuo šiol privalomai bus tikrinamas žibintų aukščio lygio reguliatoriaus veikimas (anksčiau jie tikrinti tik būdami vienoje padėtyje), žibintų valymo ar apiplovimo įtaisai, jei jie privalomi.

Pasak P. Pleskovo, stiklo valytuvai privalės švariai valyti visą valomą plotą, tinkamai veikti stiklo valytuvų plovikliai. Be to, akcentuojami reikalavimai vairuotojo matymo laukui - jame neturi būti kliūčių, trukdančių stebėti vaizdą transporto priemonės priekyje ar šonuose (pvz., mobilaus telefono ar navigatoriaus laikiklio, pritvirtinto prie priekinio stiklo, pan.).

"Dažniausiai panaši įranga, kaip ir vaizdo registratoriai, prie stiklo tvirtinama "siurbtukais", tad ją nuimti prieš atvažiuojant į TA nebus sunku. O štai jei ji bus pritvirtinta stacionariai, tai vertinsime kaip trūkumą", - sako TA įmonės vadovas.

Ieškos intervencijos pėdsakų

Naujaisiais reikalavimais nustatyta prievolė išsamiau patikrinti elektronines stabdžių sistemas ABS ir EBS įvertinant ne tik įspėjamojo įtaiso rodmenis, tačiau patikrinant ir sistemos veikimą, ratų sukimosi greičio jutiklius, kitas sudedamąsias dalis, taip pat elektroninę vairo stiprintuvo sistemą, pasyviosios saugos įrenginius - SRS (saugos oro pagalvės, saugos diržų įtempikliai ir kt.).

"Aišku, šiuos dalykus tikrinsime vizualiai - juk nevažiuosime bandyti automobilio gatvėje. Kreipsime dėmesį į skydelio rodmenis, žiūrėsime, ar nėra ardymo, klijavimo požymių", - rimtai nuteikia P. Pleskovas.

Anot jo, taip pat vizualiai bus tikrinama bendra automobilio elektros laidų instaliacija, t. y. jei matomi elektros laidai bus nesaugūs, neapsaugoti nuo pažeidimų, pažeisti ar pan., bus fiksuojamas trūkumas.

Nuodugniau bus tikrinami saugos diržai, jų įtempikliai ir diržų užraktai.

Problemų bus...

Atkreiptinas dėmesys, kad TA metu bus patikrintas vairo padėties nustatymo (reguliavimo) įtaiso veikimas, vairaračio švytavimas sukant jį iš vienos pusės į kitą, taip pat vairuotojo sėdynės padėties reguliatoriaus veikimas išilgine kryptimi.

"Bene daugiausiai naujovių atsiranda tikrinant visos vairavimo sistemos veikimą. Patikrinimas bus atliekamas susukant vairuojamuosius ratus iki kraštinių padėčių į kairę ir į dešinę, kai ratai yra pakelti arba pastatyti ant specialių sukamųjų stovų, kartu bus patikrinta ratų guolių, ratų ir padangų būklė apžiūrint sukamą (besisukantį) ratą ir panašiai", - nieko malonaus nežada "Transkonos" gen. direktorius.

Dar viena naujovė ta, kad automobilio, kurio variklis pritaikytas benzinui ir dujoms, variklio išmetamųjų dujų kokybė bus tikrinama varikliui veikiant tik maitinamam dujomis, nors variklis privalės dirbti su abiem kuro rūšimis.

Be to, sugriežtinus dujų įrangos apžiūrą bus tikrinami apsauginiai vožtuvai ir dujų tiekimą nutraukiantys saugikliai. Jie turi būti lengvai prieinami ir aiškiai matomi, kad gaisro atveju ugniagesiai, atidarę variklio dangtį, iš karto galėtų išjungti dujas. Tad problemų neabejotinai kils tiems automobilininkams, kurių mašinose dujų įranga sumontuota neteisingai.

Pasirūpinti iš anksto

O ką daryti, jei jūs ne pats rūpinotės savo automobilio technine būkle, o jau nusipirkote tokį, kokiu ir važiuojate į TA stotį?

"Dažniausiai vairuotojai patys gerai žino, kas yra gerai, o kas blogai jų automobilyje. O prieš perkant naudotą automobilį būtų naudinga pasidomėti ir dėl oro saugos pagalvių, ir dėl katalizatorių bei kitos plika akimi nematomos įrangos", - pataria P. Pleskovas.

Jis nesiima prognozuoti, kiek vairuotojų bus nuliūdinti griežtesnių TA rezultatų.

"Klaipėdos regione iš pirmo karto TA praeina apie 55 proc. automobilių. Kaip kis šis skaičius nuo kovo, nespėliosiu. Gal daugiau atkris senesnių automobilių? Prognozuoti sunku - pavyzdžiui, vairo sistemas mes jau seniai tikriname itin kruopščiai, todėl kol kas sunku pasakyti, kaip viską pakeis griežtesnė apžiūra", - sako įmonės vadovas.

Naujiesiems TA reikalavimams reikės ir naujos tikrinimo įrangos (ją "Transkona" savo stotyse jau montuoja), ir naujų pajėgų. Klaipėdos regione į darbą papildomai priimti 9 kontrolieriai, vis dėlto, nepaisant to, TA procedūros pareikalaus daugiau laiko sąnaudų nei iki šiol.

"Preliminariai manome, kad lengvųjų automobilių TA procedūroms bus sugaištama maždaug 6, o krovininių - 10 minučių daugiau nei dabar", - vairuotojus būti kantresnius ir pakantesnius ragina P. Pleskovas, primenantis, kad į TA Klaipėdoje galima užsiregistruoti ir iš anksto - kad nereikėtų laiko gaišti eilėse.

Apie reikalavimus dujų įrangai

Kaip ankstesniuose, taip ir naujuose Techniniuose motorinių transporto priemonių ir jų priekabų reikalavimuose yra nustatyta, kad suskystintų naftos dujų (SND) įranga, jos įrengimas motorinėje transporto priemonėje ir veikimas turi atitikti Techninius reikalavimus suskystintų naftos dujų įrangai ir šios įrangos montavimui į motorines kelių transporto priemones, patvirtintus Valstybinės kelių transporto inspekcijos (VKTI) viršininko 2003 m. birželio 24 d. įsakymu Nr. 2B-227 (Žin., 2003, Nr. 68-3104). SND įranga, kuri įrengiama motorinėje transporto priemonėje, turi atitikti Jungtinių Tautų Europos ekonominės komisijos taisyklių Nr. 67 ir Nr. 10 nustatytus reikalavimus ir turi būti pagal juos sertifikuota bei paženklinta.

Pažymos apie dujų įrangos montavimą nereikės pateikti TA metu, tačiau šią pažymą reikės pateikti valstybės įmonei "Regitra" norint pakeisti duomenis transporto priemonės registracijos liudijime, kai transporto priemonėje bus papildomai sumontuota SND įranga. Ši pažyma bus reikalinga tam, kad būtų nustatyta, ar SND įrangą sumontavo įmonė, turinti su VKTI suderintą įmonės standartą. Įmonė, montuojanti SND įrangą pagal suderintą įmonės standartą, užtikrina, kad visa SND įranga yra sertifikuota ir atitinka jai nustatytus reikalavimus. O pati SND įranga ir toliau bus tikrinama TA metu.
Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: Vakarų ekspresas
Vakarų ekspresas
Autoriai: Tomas Gukauskas
(22)
(3)
(2)

Komentarai (13)