Paprastas būdas sumažinti degalų sąnaudas  (7)

Automobilio padangų oro slėgis yra labai svarbus: jis sumažina ne tik padangos perkaitimo, sprogimo riziką, bet ir degalų sąnaudas, pagerina sukibimą su kelio danga.


Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Geriau daugiau nei mažiau

Slėgis yra esminis saugumo ir padangų ilgaamžiškumo veiksnys. Jeigu jis nepakankamas arba per didelis, tai gali turėti neigiamos įtakos padangų našumui.

Suprantama, veikiamos įvairių faktorių padangos laikui bėgant praranda šiek tiek oro. Todėl rekomenduojama jų slėgį tikrinti kartą per mėnesį. Šis veiksmas labai svarbus, kad važiuotumėte saugiai ir išvengtumėte pirmalaikio padangų susidėvėjimo.

Kita vertus, jeigu slėgis per didelis, padangos išsipučia ir sumažėja sąlyčio su keliu plotas. Ši deformacija turi kelias pasekmes. Pirmiausia, greičiau dėvisi centrinė padangos dalis, pablogėja sukibimas su kelio danga bei sumažėja amortizacija važiuojant nelygiu keliu. Priešingai nei tuo atveju, jei slėgis per mažas: tuomet didesnė jėga tenka padangų pečiams. Tai gali turėti neigiamų pasekmių – anksčiau susidėvi padangos, pasikeičia stabilumas kelyje (ypač važiuojant šlapia kelio danga), o svarbiausia – padidėja degalų sąnaudos.

Be to, kaip minėta, jei padangos slėgis per žemas, ji pradeda kaisti. Kylant temperatūrai, tarp padangos komponentų įvyksta tam tikri procesai, dėl kurių prarandamas padangos konstrukcijos vientisumas ir padanga sprogsta.

Kai padanga pripučiama per daug, tai šiek tiek mažesnė blogybė, nei kai ji nepripučiama iki galo. Mat tuomet ji subliūkšta, greičiau ir netolygiai dėvisi. Tai mitas, kad kuo padangoje mažiau oro, tuo ji geriau sukimba su ledu – tuomet kaip tik sunkiau manevruoti posūkiuose.

Taip pat šaltuoju metu reikia atlikti nedidelę korekciją pučiant padangas: mažėjant oro temperatūrai slėgis krinta (šiltos dujos plečiasi ir atvirkščiai), todėl rekomenduojama pridėti 0,2 baro prie gamintojo nurodyto skaičiaus.

Kaip tikrinti

Padangų slėgį reikėtų tikrinti kartą per mėnesį ir prieš ilgesnę kelionę – ypač jei planuojate važiuoti autostrada. Ir daryti tai esant šaltoms padangoms – praėjus bent dviem valandoms po pastarojo važiavimo, nebent nedideliu greičiu nuvažiavote mažiau nei 3 kilometrus. Jei neturite laiko laukti, kol padangos atvės, matuokite, bet prie rekomenduojamo slėgio pridėkite 0,3 baro. Ir niekada neišleiskite oro iš įkaitusių padangų.

Tinkamas slėgis yra toks, kokį nurodė automobilio gamintojas. Rekomenduojamas slėgis (priekinėje ašyje ir užpakalinėje ašyje) nurodytas naudojimo vadove ir lipduke, priklijuotame ant vairuotojo durelių, degalų rezervuaro durelių arba ant daiktinės. Laikykitės šių rekomendacijų – jos sudarytos atlikus išsamius padangų ir automobilių gamintojų testus. Jeigu slėgis neatitinka gamintojo rekomendacijų, jį reikėtų pakoreguoti.

Kiekvienas automobilių gamintojas išrenka, testuoja ir patvirtina įvairius padangų tipus skirtingiems savo gaminamiems automobilių modeliams. Tai atliekama remiantis automobilio modelio svoriu, dydžiu, kitais kriterijais. Apkrovos ir greičio indeksai yra labai svarbūs renkantis padangas ir jie nurodo tinkamą padangų oro slėgį.

Nepamirškite, jog visada yra du rekomenduojami oro slėgio rodikliai automobiliui: vienas skirtas transporto priemonei esant maksimaliai apkrovai (visu kiekiu keleivių ir visu kitu transportuojamu svoriu), o kitas – vidutinei transporto priemonės apkrovai.

Specialūs davikliai

Matydami vairuotojų abejingumą prižiūrint padangų slėgį, automobilių gamintojai sukūrė sistemas, kurios naujesniuose automobiliuose prižiūri padangų oro slėgį pačios. Sistemos paskirtis – automatiškai sekti padangų oro slėgio pokyčius ir informuoti vairuotoją apie pavojingą slėgio kritimą arba jo padidėjimą, taip pat apie nesandarų vožtuvą ar daviklio gedimą.

Svarbiausia šios sistemos dalis – individualūs ant kiekvienos padangos oro vožtuvo sumontuoti davikliai, siunčiantys signalus į sistemos bloką. Šis integruotas į bendrą automobilio funkcijas ir atskirų agregatų darbą kontroliuojančią elektroninę sistemą. Valdymo blokas gali kontroliuoti iki 12 padangų, taigi tinkamas ne tik tradicinėms dviašėms važiuoklėms, bet ir keturašėms.

Kiekvienos padangos daviklis turi miniatiūrinį radijo siųstuvėlį, maitinamą net penkerius metus tarnaujančios elektros baterijos. Signalai siunčiami ne nuolatos, o tam tikrais laiko periodais. Pagrindinis blokas gautus signalus transformuoja į prietaisų skydelyje esančiame ekrane matomus įspėjimus. Nukrypimai nuo nustatyto slėgio gali būti dvejopi – menki ir pavojingi.

Pirmuoju atveju sistema tik informuoja vairuotoją, kad vienoje iš padangų slėgis pakito, ir siūlo patikrinti, kas atsitiko. Jei slėgio pokyčiai dideli, užsidega užrašas, rekomenduojantis kuo greičiau sustoti. Kai automobilis sustoja, ekrane nurodoma, kurios padangos ir kaip pasikeitė oro slėgis.

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: Panevėžio balsas
Panevėžio balsas
Autoriai: Donatas Brazdeikis
(40)
(6)
(34)

Komentarai (7)