Netradicinis startuolis: internetinė programavimo mokykla, kur dėstytojauja net ir penkiolikmečiai, o pas juos mokintis nori ir doktorantai (4)
„Per metus moksleivis, mokydamasis programavimo pas mus, sumoka apie 600 eurų. Jei jam patinka, tapęs programuotoju, ar atlikdamas programavimo praktiką, šią sumą jis lengvai gali atidirbti per mėnesį. Ir gana greitai“, – sako Paulius Paškevičius, Kauno technologijos universiteto (KTU) programavimo inžinerijos doktorantas, internetinės mokymo platformos „SolidEducation.lt“ įkūrėjas.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Pasak P. Paškevičiaus, startuolis „SolidEducation.lt“ siekia sutrumpinti programuotojo kelią – moksleiviai pradeda jo mokytis ne įstoję į universitetą, o ketvirtoje-penktoje klasėje. Jaunieji programuotojai pradeda nuo to, kas jiems patiems įdomiausia – žaidimų kūrimo. Jie ne tik susipažįsta su programavimo pagrindais, bei ir išmoksta bendradarbiauti, burtis į komandas ir kurti savarankiškus projektus.
Šios mokymo platformos išskirtinumas – visas mokymas organizuojamas tik internetu, todėl yra pasiekiamas bet kurioje Lietuvos ar pasaulio vietoje. Paskaitos lietuvių kalba vyksta moksleiviams patogiu metu – po pamokų ir savaitgaliais.
Galimybė anksti išbandyti savo kelią
„Europoje šiandien trūksta apie milijono programuotojų, antra tiek – Amerikoje. Vien Lietuvai jų reikėtų apie 5 tūkstančių, o per metus mūsų universitetus baigia vos tūkstantis,“, – skaičius beria 13 metų programuotoju dirbantis ir beveik tiek pat metų programavimo mokantis kitus P. Paškevičius.
Mokydamiesi programavimo, moksleiviai nušauna kelis zuikius iš karto – gali išsibandyti profesiją (kuri, Pauliaus teigimu, perspektyvi bus dar bent keletą dešimtmečių), susirasti draugų, bendraminčių ir komandos narių iš kitų Lietuvos, Europos ir net Amerikos miestų, pakeliauti ir įdomiai praleisti laisvalaikį.
Inovacija Nr. 1: programavimas – per žaidimus
Pats P. Paškevičius pradėjo mokytis programavimo būdamas 16 metų, o mokyti programavimo kitus – vos po metų.
„Pirmas mano studentas buvo magistrantas. Tada supratau – jeigu yra dalykų, kuriuos išmanau geriau nei 10 metų vyresnis žmogus, matyt programavimas yra taip sparčiai besivystanti sritis, kad joje tai įmanoma. Šiandien vienas iš mūsų dėstytojų asistentų yra penkiolikmetis Simas. Ir aš norėčiau pas jį pasimokyti – Simas kuria žaidimus“, – šypsosi KTU doktorantas ir programavimo verslo kūrėjas.
Inovacija Nr. 2: praktika dar nebaigus mokyklos
Mokymo platforma „SolidEducation.lt“ jau išmokė 300 moksleivių, tad tikslą – paruošti tūkstantį programuotojų Lietuvai – pasieks nesunkiai. Jauniesiems programuotojams, įgijusiems pakankamai praktinių įgūdžių (nuo žaidimų pereinama prie svetainių kūrimo, rinkodaros ir pardavimo pagrindų mokymo), „SolidEducation.lt“ suranda praktikos vietas programavimo įmonėse.
Praktiką moksleiviai atlieka vasarą – 3 mėnesius po visą darbo dieną. Praktikai pasibaigus, įmonė gali pasiūlyti dirbti nuotoliniu būdu po keletą valandų per savaitę. Pasak P. Paškevičiaus, kiekvienas gali atrasti dienoje porą valandų laisvo laiko ir jas praleisti dirbdamas įdomų darbą.
Inovacija Nr. 3: į komandas jungiasi gabūs moksleiviai iš viso pasaulio
„Kiek pasimokę moksleiviai jungiasi į grupes. Porą kartų per metus organizuojame programavimo konkursus – „hackatonus“ – kuriuose susiburia programuotojų komandos, kurios kartu kuria produktus.
Šiandien turime apie 5 moksleivių komandas, kurių sukurtus žaidimus galima rasti „Google Play“ ar „Windows Store“. Tai – mūsų atsakymas darbdaviams, kurie nori įsitikinti, kokius jaunuosius programuotojus priima praktikai“, – pasakoja P. Paškevičius.
Inovacija Nr. 4: moksleiviai moko moksleivius
Pasak jo, jei tarptautinius „Microsoft“ sertifikatus paprastai laiko 25-30 metų, jau dirbantys, žmonės, „SolidEducation.lt“ bendruomenėje yra šiuos sertifikatus išsilaikiusių 15-mečių. Turint tokio aukšto lygio įvertinimą, kelias į praktikos vietą – atviras.
Tai, kad programuotojai vis jaunėja, rodo ir kitų organizatorių rengiamų programavimo konkursų patirtis – štai „hackatone“ „Hacker Games: Vilnius“ vieną iš komandų sudarė 11–14 metų moksleiviai.
Besimokydami „SolidEducation.lt“ moksleiviai įgauna ne tik programavimo patirties – gabiausieji ir aktyviausieji kviečiami asistuoti dėstant, dalyvauti savanoriais programavimo renginiuose ir konferencijose įvairiose pasaulio šalyse, aktyviau įsijungdami į įmonės veiklą, jie iš arti susipažįsta su verslo užkulisiais.
Inovacija Nr. 5: internetu mokymas pasiekiamas visiems
„Vienas iš mūsų tikslų buvo suteikti galimybę mokytis programavimo gabiems moksleiviams, kurie gyvena nuo didžiųjų miestų nutolusiose Lietuvos vietose. Juk moksleiviui iš, pavyzdžiui, Molėtų kelionė į Kauną truktų 5 valandas – ilgiau nei pati paskaita. Mokant internetu žinios tampa pasiekiamos bet kur“, – sako P. Paškevičius.
Šiandien „SolidEducation.lt“ moko 22 Lietuvos miestuose; visą laiką paskaitose dalyvauja apie 100 moksleivių. Mokslas trunka nuo 2 iki 5 metų. Pasak įkūrėjo, šios mokymo platformos išskirtinumas, lyginant ją su tarptautiniais konkurentais, yra „gyvos“ lektorių paskaitos.
Inovacija Nr. 6: „gyvos“ programuotojų paskaitos lietuvių kalba
„Dėstome lietuvių kalba, o besimokančiųjų turime ne tik Lietuvoje, bet ir JAV, Airijoje. Tą pačią paskaitą gali klausytis ir moksleivis iš Čikagos, ir iš Druskininkų. Žmonės, susipažinę per technologijas, bet kalbantys lietuviškai, po kelerių metų jau kurs savo komandas, o vėliau – ir programavimo įmones“, – teigia P. Paškevičius.
Paskaitas moksleiviams skaito programuotojai. Tačiau svarbiausia, pasak internetinės mokymo platformos įkūrėjo, yra tai, kad moksleiviai mokosi vienas iš kito, dirbdami kartu: „Žmonės susirenka į vieną vietą – šiuo atveju, ta vieta virtuali – ir tada vyksta edukacija“.
Pirmas verslas padeda vystyti antrą
„SolidEducation.lt“ susikūrė vieno KTU „StartupSpace“ organizuojamo startuolių renginio „StartupWeekend“ metu 2013-aisiais. Daugiau negu pusė komandos išliko iki dabar.
„Dešimt metų buvau dirbęs mokymų srityje, tad buvo pakankamai aišku, ką darome. Žinoma, iš pradžių reikėjo gana daug investuoti savo lėšų – nes daugiau negu pusę metų dirbome ties idėja, į šalį atidėję visus kitus darbus“, – pasakoja P. Paškevičius.
„SolidEducation.lt“ – ne pirmas 30-mečio Pauliaus verslas. Jo, kartu su kolegomis, įkurta programuotojų įmonė „DevSpark“ jau ne vienerius metus Kaune dirba stambiems tarptautiniams klientams, tokiems kaip „Ryanair“ ar „American Airlines“. Ši įmonė ir tapo pagrindiniu naujosios mokymo platformos rėmėju.
„Kuriant verslą nereikėtų laukti, kol kažkas ims į jį investuoti. Dažniausiai vienas pavykęs verslas padeda vystyti antrą“, – teigia P. Paškevičius.
Po įkūrimo „SolidEducation.lt“ Mokslo, inovacijų ir technologijų agentūros (MITA) ir Ūkio ministerijos konkurse laimėjo 21 tūkstančio eurų paramą verslo pradžiai. Vėliau startuolio kūrėjai, laimėję nacionalinį konkursą, verslo vystymo pagrindų mokytis buvo išvažiavę į Ilinojaus technologijos institutą Čikagoje.
Neskaičiuosi inovacijų – nebūsi versle
„Verslo vystymo žinių labai trūksta, ir jos nėra lengvai pasiekiamos. Mokausi, dalyvaudamas įvairiuose renginiuose, susitikinėdamas su partneriais, skaitydamas naujausias elektronines knygas. Paprastai tai, ką išmokstu ryte, vakare papasakoju moksleiviams. Jau daug metų taip elgiuosi“, – šypsosi internetinės mokymo platformos įkūrėjas.
Pasak jo, vienas dalykas aiškus – jeigu nesikeiti, esi pasmerktas išnykti.
„Jei neturi 5-6 inovacijų, po dvejų metų nebebūsi versle. „Lietuvoje gerai žinomos tokios ilgalaikės technologijų įmonės kaip „Microsoft“, „Google“, „Apple“ ar „Amazon“. Kai kurioms iš jų jau 30-40 metų. Vadinasi, jos daug kartų keitėsi, diegė pakankamai daug inovacijų“, – mano P. Paškevičius.
Įgyjamos žinios padeda pamatuoti, kiek įmonės verslo, bendravimo su klientais modelis yra inovatyvus. Pasak jaunojo verslininko, svarbu nenustoti kurti inovacijas.