Šie legendiniai sraigtasparniai buvo tikras Prancūzijos karinių pajėgų pasididžiavimas - idealiai tiko gelbėjimo operacijoms, montavo net prieštankines raketas, o dabar kariškiai džiaugiasi jų atsikratę: kas nutiko?  ()

Legendinis darbinis arkliukas „Aerospatiale Alouette III“ po daugiau kaip 55 metus trukusios tarnybos galiausiai nurašomas. Šaltojo karo įkarštyje gimęs sraigtasparnis buvo tapęs Prancūzijos sėkmės legenda. Gausiai gamintas modelis buvo tikras karinių pajėgų pasididžiavimas. Tarnavęs beveik visoje Afrikoje, Vidurio Rytuose, netgi sėkmingai radęs nišą Europos šalyse.


Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Lengvasis vienmotoris sraigtasparnis buvo pamėgtas kariškių. Nedidelis, bet galingas orlaivis gebėjo gabenti žmones, raketų paleidimo įrenginius. Nesikuklindami jam montavo priešlaivines ar net prieštankines raketas.

Idealiai tiko paieškų ir gelbėjimo operacijoms. Taip tiko, kad laivynas ilgą laiką net nesvarstė apie alternatyvas. Ir jei sausumos pajėgos senai pakeitė savo laiką atitarnavusius orlaivius, laivyno pageidaujamas pakeitimo projektas dar labai tolimas miražas.

Prancūzų žiniasklaida, cituodama laivyno admirolą Christophe Prazucką, išryškino pagrindines problemas.  Tas dėl kurių taip staiga teko keisti kruopščiai sudėliotus ateities planus.

20-ies likusių tarnyboje orlaivių amžiaus vidurkis kiek daugiau kaip 43 metai. Daug matę sraigtasparniai reikalavo vis daugiau priežiūros, nors naujų dalių senai niekas nebegamino. Dar 1985 metais nutraukta šio modelio gamyba. Tad norint išlaikyti jį pasirengusį tarnybai, reikėjo pasistengti improvizuojant. Tačiau kartais net didelių pastangų neužtenka.

Prancūzų skaičiavimais, vienu metu jie gebėjo priversti skristi vos trečdalį turimų sraigtasparnių. Kitaip sakant laivynas galėjo remtis vos 6 orlaiviais. Toli gražu ne stebuklai tiems, kurie turėjo vykdyti gelbėjimo misijas, dalyvauti treniruotėse. Dar prieš dvejus metus jie dalyvavo JAV organizuotose Ramiojo vandenyno pratybose „RIMPAC”. Tarnybos poreikis didelis.

Su amžiumi ir trūkstamomis dalimis nenumaldomai augo išlaikymo kaštai. Nuo 5000 eurų sumos valandos skrydžiui 2010 metais iki 13 tūkstančių eurų po šešerių metų. Taip „Alouette III“ skrydžio kaina tapo didžiausia iš visų tokio tipo lėktuvų naudojamų pajėgose ir tik nežymiai savo brangumu nusileidžia naikintuvams. Beveik triskart išaugusios išlaidos per metus sugeneruodavusios 19 milijonų eurų sąskaitą.

Be viso to didėjo nuogąstavimai patikimumu. Senų laikų modelis turėjo tik vieną variklį. Jam sugedus tektu nenumaldomai daryti avarinį nusileidimą. Jūroje tarnaujančiam orlaiviui tai labai didelė rizika. Dauguma modernesnių jau senai aprupinti dviem motorais. Kas leidžia vienam sugedus toliau tęsti skrydį ar sėkmingai leistis.

Toks neplanuotas planų paskubinimas privertė laivyną skubiai susirasti bei išsinuomoti „Eurocopter AS365 Dauphin“. Tokius pačius, kokius dabar yra nusipirkusios Lietuvos karinės oro pajėgos savo gelbėjimo operacijoms.

Galbūt tik 2024 metais Prancūzijos karinės pajėgos gaus „Airbus Helicopters H160“. Ateities sraigtasparnius pakeisiančius visus keliolika skirtingų modelių naudojamų įvairių Prancūzijos tarnybų darbe. Kol nė vienas jų nepakilo net bandomajam skrydžiui.

Reikia tikėtis, kad augant šio šalies kariniam biudžetui bus paskubintas ir sraigtasparnio kūrimo projektas. Nesolidžiai atrodo, kai vienos galingiausios Europos valstybės pajėgos yra priklausomos nuo privataus kapitalo teikiamos įrangos nuomos.

 

Parengė Arnas Mulokas

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: www.technologijos.lt
Autoriai: Arnas Mulokas
(23)
(4)
(19)

Komentarai ()