Šiuolaikinių dyzelių Achilo kulnas: kodėl užsikemša DPF suodžių filtras ir kas yra jo valymas – apgaulė ar sutaupyti pinigai? (3)
Jeigu vairuojate naujesnį automobilį, kuris turi dyzelinį variklį ir pagamintas po 2000 metų, tikrai susidarėte nuomonę apie kietųjų dalelių filtrą (dar kitaip vadinama – DPF). Tai tarsi šių laikų dyzelinų automobilių Achilo kulnas.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Kai tokių automobilių savininkų paklausi kokių sprendimų imasi dėl DPF, daugelis iš karto atkerta, jog jis yra nereikalingas ir jį tiesiog pašalina. Nuvažiuoja pas pirmus pasitaikiusius specialistus, pašalina ar „išjungia“ ir toliau važinėja sau ramiai. Bet tai nėra vienintelis būdas, kuris padeda išspręsti problemą. Juk jeigu Jums skauda kokį nors organą, gydytojas ligoninėje po apžiūros tikrai nesako, kad reikia jį šalinti. Kadangi supranta, jog ateityje, tolimoje ar artimoje, padarinių dėl to tikrai atsiras.
Kodėl užsikemša DPF suodžių filtras?
Nėra vienos priežasties kodėl taip nutinka. Viena dažniausių dyzelino įpurškimo sistemos gedimas. Taip pat galima priežastis, kad ilgai važinėjama su degančia prietaisų skydelyje DPF patikros lempute ar įspėjančia apie variklio patikrą bendra „Check Engine“ lempute. Kita dažna priežastis – turbinos gedimas ir greitas gedimo nepašalinimas, tam tikru turbinos gedimo metu tepalai yra leidžiami link išmetimo sistemos, kur yra kietųjų dalelių filtras. Taip pat vienas iš labiausiai paplitusių gedimų yra sugedęs EGR vožtuvas. Kitos galimos priežastys – sugedę regeneracijos davikliai (slėgio davikliai, DPF filtro temperatūros davikliai), kurie prižiūri regeneracijos procesą.
Kada būtina valyti DPF filtrą?
Jeigu norite, kad DPF valymas padėtų 100%, būtina nuvažiuoti į atitinkamą servisą iš karto, kai užsidegė DPF filtro įspėjamoji lemputė automobilio prietaiso skydelyje. Svarbiausia neužtempti ir kuo greičiau atlikti valymo procedūrą, nes būtent tą ir įspėja jūsų prietaisų skydelis. Kitas prioritetinis atvejis, kai automobiliu važinėjate mieste ir trumpais atstumais, pavyzdžiui, namai – darbas – namai. Automobilio eksploatavimas turi didžiulę įtaką DPF užsikimšimui. Kadangi būtent tokių trumpų atstumų važinėjimas ypač kemša DPF. Kiti dažnesni požymiai kada reikia atlikti DPF valymą gali būti gerokai sumažėjusi automobilio trauką ar didėja tepalų sąnaudos.
Kokie sprendimo būdai?
Jų gali būti labai įvairių: DPF filtro išprogramavimas, naujo DPF filtro pirkimas, dėvėto kietųjų dalelių filtro pirkimas, cheminis DPF valymas ir specialia įranga, DPF regenaracija ir pats populiariausias – DPF pašalinimas.
Pastarasis būdas, kai DPF filtras yra tiesiog barbariškai pašalinimas iš automobilio, atsirado po pirmųjų tokių transporto priemonių atsiradimo rinkoje. Žinoma, toks būdas dar taikomas iki šių dienų, nors rinkoje ir yra atsiradę kur kas paprastesnių, greitesnių ir pigesnių DPF problemos sprendimo būdų.
Pats neefektyviausias ir tikrai gan brangus būdas yra tiesiog pirkti naują arba dėvėtą filtrą. Bet čia tas pats kas pirkti bet kokią jau naudotą automobiliui detalę. Kiek važinėsite su tokiu kietųjų dalelių filtru yra loterija ir laimės dalykas. Tačiau čia tik viena medalio pusė šitoje istorijoje. Techninės apžiūros darbuotojai tikrai nepatikės tokia pasaka, kad įdėjote vietoje seno filtro naują ir užvirinote tą vietą. Kadangi DPF filtro pašalinimas iš automobilio yra draudžiamas.
DPF valymas naudojant suodžių valymo chemiją pasitelkiant DPF valymo įrangą? Šiuo metu rinkoje esanti populiarėjanti technologija, kuri labiausiai įsivyrauja rinkoje. Būtent dėl garantiją savo atliktiems darbais gali tik šią paslaugą teikinatys servisai. Nors šis būdas ir nėra pigiausias, tačiau kur kas ramiau, nei tiesiog išpjauti DPF ir pigiau, nei naujo filtro pirkimas.
DPF valymo nauda Jums, automobiliui ir aplinkai
Geriausias būdas kaip atstatyti užsikimšusį DPF ir vėl jį padaryti veiksmingu ir funkcionaliu, išimti DPF filtrą ir su specialia DPF valymo įranga jį išplauti. Valymo įranga DPF plauna dviem kryptimis su vandeniu ir hidrokarboninio skysčio mišiniu. Kai yra naudojamos DPF valymo įrangos, kurios pasitelkia vandenį, orą ir specialius agentus, kuria pašalinama beveik 100% suodžių ir pelenų. Tad praktiškai kietųjų dalelių filtras būna toks, koks buvo automobiliui išriedėjus iš gamyklos ir filtras yra prikeltas naujam gyvenimui.
Koks naudos skirtumas tarp DPF valymo ir išpjovimo? Didžiulis, pradedant nuo to, kad DPF išpjovimas pažeidžia įstatymą ir tai yra visiškai nelegalu. Išprogramuotas ar išpjautas DPF kenkia aplinkai ir žmonių sveikatai, kadangi išmestos kietosios dalelės sukelia įvairias kvėpavimo ligas. Kitas, žmogiškas faktorius – būtent automobiliai su tokiais lengvesniais DPF problemos šalinimo būdais paskatina įvairių šalių vyriausybes priimti įstatymus, kurie griežtina dyzelinių automobilių eksploatavimą.
DPF valymas tikrai nėra sudėtinga procedūrą, svarbiausia turėti įvairią įrangą, kuri yra būtina atlikti korektišką valymą. Procesas pradedamas nuo to, kad filtras yra išimamas iš transporto priemonės ir jam yra atliekama pirmiausia išorinė, o vėliau vidinė apžiūra su endoskopu. Atlikus pralaidumo testavimą ir turint atspausdintus pralaidumo duomenis, pradedamas pagrindinis plovimo etapas. Naudojant specialiai skirtą cheminę medžiagą ir specialiai suslėgto orą ir vandens mišinį, maždaug 150 – 200 litrų per minutę greičiu (kiekviena įranga skirtingu tempu paduoda) yra tiekiamas vanduo į DPF.
DPF plovimo metu yra pašalinamos visos nuosėdos, alyvos likučiai, PM10 dalelės ir suodžiai, kurie yra kenksmingi ir dėl kurių užsikišo DPF. Tai yra pats efektyviausias plovimas, kuris tikrai nekelia jokio pavojaus, jog bus pažeisti tam tikri vidiniai filtro elementai. Priešingai kai kuriems panašiems būdams, kai aukšt temperatūra atliekamas „išdeginimas“.
Todėl pasitelkus DPF valymo įrangą efektyvumas ir pralaidumas gali siekti visus 100%, tačiau dažnaI, žiūrint į visas pateiktas ataskaitas, po kietųjų dalelių filtro valymo, pralaidumas pasiekiamas nuo 92% iki 98%. Ir nereikia naudoti kažkokių pasenusių būdų, kurie nėra teisėti – DPF korpuso pjaustymo ar jutiklių išprogramavimo.
Vieninteliai atvejai, kada DPF valymas gali būti neveiksmingas yra tada, kai: DPF filtras yra pažeistas mechaniškai; papildomi gedimai variklio skyriuje; trukdžiai elektronikoje, susiję su regeneracijos procesu.
Pats DPF valymas yra šiuo metu rinkoje profesionaliausias, populiarėjantis ir ilgalaikis sprendimas užsikišusiam filtrui. Todėl, kad atlikus DPF valymą filtras tarnaus dar tiek, kiek tarnauja ir naujas, nuo 80 000 km iki 180 000 km. Automobiliui yra atstatoma optimali variklio galia iki to, kaip buvo ankščiau, kas įtakoja ir žemesnes kuro sąnaudos bei geresnę trauką.
DPF valymo įranga yra naudinga dar ir tuo, kad ja galima pamatuoti filtro pralaidumą ir užterštumą prieš ir po valymo ciklo. Kitas privalumas servisams, kad jie gali atsispausdinti visas ataskaitas ir klientui, kuris užsisakė DPF valymo procedūrą savo automobiliui, pateikti įrodančius faktus.