Itin pavojingos, bet labai paplitusios sintetinės SF6 dujos: kas tai per medžiaga, kur ir kodėl naudojama ir kodėl norima jas uždrausti? ()
Europos Sąjunga (ES) planuoja dar labiau sugriežtinti itin pavojingų SF6 dujų naudojimą. Nors daugelyje sričių šios dujos jau yra uždraustos, dėl alternatyvų trūkumo iki šiol jos naudojamos elektros energijos srityje. Apie SF6 dujų naudojimą, žalą ir alternatyvius sprendimus pasakoja „Eaton Electric“ padalinio atstovas Lietuvoje Edmondas Daukšas.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Kas yra SF6 dujos?
SF6 dujos – sintetinis junginys, kuris natūraliai gamtoje neaptinkamas. Esant kambario temperatūrai, SF6 tampa sunkesnės už orą ir yra inertiškos. Taip pat joms būdingos elektrinės savybės, todėl energijos skirstomuose įrenginiuose jos naudojamos kaip izoliavimo priemonė. Kasmet SF6 dujų pagaminama apie 8 tūkst. metrinių tonų. Daugiau nei 80 proc. jų naudojama elektros energijos srityje – elektros lankams nutraukti, vėsinti ir izoliuoti. Taigi jų galima aptikti daugumoje elektros pastočių.
Veikiamos aukštos temperatūros, šios dujos skyla į nuodingąsias medžiagas ir patenka į atmosferą. Dėl savo savybės atmosferoje išsilaikyti apie 1000 metų, šios dujos įtrauktos į Kioto sąrašą. Jame – medžiagos, kurių naudojimas turi būti sumažintas. SF6 rodiklis ore pats aukščiausias iš visų dujų, kurios turi įtakos šiltnamio efektui, – jų kasmet padaugėja 8±0,7 proc. ir, jei niekas nesikeis, šis skaičius tik didės. SF6 dujų sukeliamas visuotinio atšilimo poveikis – 24 tūkst. kartų didesnis nei CO2.
Be to, kad šios dujos kenkia aplinkai, jos gali tapti toksiškos ir pavojingos žmogaus sveikatai. Žinoma, SF6 dujų naudojimas ir utilizavimas yra griežtai prižiūrimas, tačiau rizika apsinuodyti dujomis išlieka.
Kurį laiką SF6 buvo aktyviai naudojamos ir kitose kasdienėse srityse. Pavyzdžiui, sportiniuose bateliuose šiomis dujomis būdavo užpildomi amortizacijai skirti maišeliai, taip pat teniso kamuoliukuose bei automobilių padangose dėl SF6 būdavo prarandama mažiau slėgio, stiklo paketuose SF6 buvo naudojama temperatūros izoliacijai. Nuo 2014-ųjų naudoti šias dujas minėtuose daiktuose draudžiama.
Alternatyvos be SF6
SF6, kaip jau minėta, turi gerų izoliavimo savybių, o įrenginiai, kuriuose naudojamos šios dujos, kompaktiški. Dėl šių priežasčių šios dujos tapo itin populiarios tarp skirstomųjų įrenginių gamintojų. SF6 dujoms dar nėra alternatyvų aukštosios įtampos įrenginių (>52 kV) tinkle, tačiau vidutinės įtampos (<52 kV) įrenginiams rinkoje siūlomos absoliučiai lygiavertės alternatyvos.
Devintajame dešimtmetyje kaip izoliacinė medžiaga jungtuvuose buvo naudojama alyva, vėliau ėmė plisti vakuuminiai jungtuvai bei SF6 dujos. Tačiau vėliau, vis geriau suprantant SF6 žalą, buvo linkstama į vakuumines technologijas. Dabar skirstomieji įrenginiai be SF6 dujų laikomi itin saugia technologija, o vakuuminiai jungtuvai – tokių pat matmenų kaip ir SF6 dujų tipo jungtuvai.
Suprasdama SF6 grėsmę, energijos valdymo bendrovė „Eaton“ dar 1980 m. priėmė sprendimą nenaudoti SF6 dujų vidutinės įtampos skirstomuosiuose įrenginiuose ir gaminti aplinką tausojančią įrangą. Vidutinės įtampos įrenginių priežiūra reikalavo daug dėmesio, taip pat, naudojant SF6 gyvenamosiose vietose, buvo svarbu imtis papildomų saugos priemonių. „Eaton“ vidutinės įtampos skirstomųjų įrenginių sistemose nenaudojama SF6 – jos remiasi vakuuminių jungtuvų ir skyriklių su kietąja izoliacija naudojimu.
Kadangi ES elektros energijos srityje SF6 dujų naudojimas nebuvo ribojamas, kiekvienoje šalyje situacija dėl naudojamų sprendimų skiriasi. Lyginant Lietuvą ir Estiją, pastarojoje sąmoningumo lygis ir inovatyvių sprendimų taikymas yra kur kas labiau paplitęs nei pas mus. Įprastai, kai lemiamas veiksnys yra kaina, renkamasi sprendimą su SF6 dujomis, o tais atvejais, kai prioritetas teikiamas saugumui, renkamasi inovatyvų sprendimą be dujų. Tačiau šioje situacijoje susidaro paradoksas, nes, skaičiuojant tam tikrų sprendimų su SF6 visus eksploatavimo kaštus, kai kuriais atvejais sprendimai be dujų gali būti net pigesni.