Vėjo jėgainių parkas Jungtinėje Karalystėje ne tik gamins elektros energiją, bet ir slėgs orą - kam to reikia? (14)
Vienas vėjo jėgainių parkas Jungtinėje Karalystėje bus visiškai unikalus. Dalį sukurtos energijos jis panaudos orui slėgti. Oras bus spaudžiamas tol, kol taps skysčiu. Tik kam to reikia?
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Tai - išradėjo Peterio Dearmano idėja. Dearmanas - vienas iš inžinierių, kuris bando išspręsti vieną iš didžiausių vėjo jėgainių problemų - jos gamina elektros energiją ne tik tada, kai jos labiausiai reikia. Jei galėtume užsisakyti daugiau vėjo, būtų gerai. Tačiau dabar vėjas pučia tada, kada pučia, o ne tada, kai išauga energijos poreikis.
Kitaip tariant, vėjo jėgainės pagamina nemažai perteklinės elektros energijos, kurios tuo metu niekam nereikia. Ir ji yra iššvaistoma. Tai, beje, yra ir saulės jėgainių problema - dalis energijos prarandama todėl, kad jos gamybos apimčių viršūnė nesutampa su laiku, kai energijos paklausa yra didžiausia. Tą perteklinę energiją reikėtų išsaugoti, tik kaip?
Akivaizdus atsakymas - baterijos. Vėjo jėgainės galėtų įkrauti baterijas, kurių energija vėliau būtų tiekiama į tinklą tada, kai vėjo būtų mažiau, o poreikis būtų išaugęs. Šis planas, kuris iš tikrųjų yra svarstomas, turi nemažai trūkumų. Visų pirma, baterijos yra brangios. Antra, nuolat įkraunamos ir iškraunamos jos tarnautų neilgai. Taigi, inžinieriai ieško kitų išeičių.
Dearmano idėja paprasta. Perteklinė energija būtų naudojama orui suslėgti. Specialiose talpyklose laikomas oras būtų suspaudžiamas taip, kad taptų skysčiu. Vėliau, kai prireiktų daugiau elektros energijos, tos talpyklos būtų kaitinamos ir suspaustas oras imtų sukti turbinas, kurios gamintų elektrą. Skamba sudėtingai, tačiau Dearmanas teigia, kad tokios sistemos našumas siektų 60-70 %. Tai, beje, yra žymiai mažesnis efektyvumas nei baterijų sistemų atveju, tačiau Dearmano išrasta technologija būtų pigesnė ir, tikėtina, ilgaamžiškesnė.
Ši problema sprendžiama keliais būdais. Baterijų sistemoms svarstoma panaudoti senas elektromobilių baterijas. Be to, svarstomi ne tik technologiniai, bet ir organizaciniai būdai panaudoti perteklinę energiją - galbūt ja galėtų būti įkraunami elektriniai sunkvežimiai. Ji taip pat galėtų būti panaudota vandenilio gamybai, bet tokiu atveju našumas tikriausiai būtų dar prastesnis. Yra ir mechaninių sprendimų - perteklinė energija gali būti panaudojama svoriams kelti. Prireikus energijos, tie svoriai būtų nuleidžiami ir keliaudami žemyn suktų generatorius.