„Toyota“ automobiliuose masiškai plinta „žuvies pelekai“ – kas tai yra? (Video)  (6)

Šie nauji aerostabilizuojantys komponentai masiškai plinta Šiaurės Amerikos rinkai skirtuose „Toyota“ modeliuose. Kokia jų funkcija?


Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Atidžiau pažvelkite į „Toyota Tundra“ pikapą ir, be kitų vietų, pamatysite galinių žibintų ir priekinių žibintų korpusuose įkomponuotas briaunas. Šių 5–8 cm gabalėlių forma primena mažą žuvies peleką ir gali likti nepastebėtas, jei jų neieškote.

Tačiau atradę jų nebegalite nepastebėti, o jie yra visur – nuo „Toyota Tacoma“ iki „Toyota Sienna“ mikroautobuso. Techniškai jie vadinami aerodinaminiais pelekais arba ASF, tačiau Toyota aerodinamikos ir važiavimo valdymo specialistai Cory Tafoya ir Jesse Rydell sako, kad jie meiliai vadinami žuvų pelekais.

Štai kaip jie veikia ir kodėl inžinieriai juos naudoja transporto priemonėse.

Maža, bet galinga inžinerija

Tikėtina, kad aplink bet kurį vidutinį golfo kamuoliuką pastebėjote mažyčius simetriškus įdubimus. Šios įdubos turi tikslą: skirtingai nei stalo teniso kamuoliukai, kurie turi nukeliauti tik trumpus atstumus, golfo kamuoliukai yra sukurti taip, kad ore nuskrietų šimtus metrų. Įdubimai sumažina oro trintį, nukreipdami orą aplink kamuoliuką, kad sumažintų pasipriešinimą ir sukurtų sklandesnį skrydį.

Automobilių pasaulyje šiuolaikiniai lenktyniniai automobiliai naudoja išilginį „ryklio peleką“ išilgai mašinos kėbulo ne tam, kad jį atrodytų nuožmi, o tam, kad išlaikytų stabilumą tinkamai nukreipiant oro srautą ir slėgį.

 

Už trasos kasdieniams vairuotojams JAV greitkeliuose ir miesto gatvėse tokio našumo nereikia, tačiau jie tikrai vertina stabilią, sklandžią vairavimo dinamiką, o tam reikia kiek kitokio įrankio oro srautui nukreipti. Šie komponentai, dar kartais vadinami sūkurių generatoriais, daro kažką šiek tiek priešingo: sukurdami oro sūkurius, jie padeda orui „prisiglausti“ prie transporto priemonių šonų.

Apskritai, žuvies pelekas arba ASF priverčia oro srautą labiau sekti šoninį transporto priemonės paviršių, o tai daro teigiamą poveikį važiavimui. Atlikę išsamius bandymus vėjo tunelyje ir trasoje, inžinieriai pradėjo pastebėti, kad nors tie pelekai buvo labai maži, automobilių važiavimas ir valdymas pastebimai pagerėjo.

„Idėja yra valdyti orą taip, kad jis būtų nuoseklus kiekvieną kartą važiuojant, arba stengtis, kad jis būtų kuo nuoseklesnis. Ir jei galime išlaikyti tą oro srautą arti transporto priemonės, galime valdyti važiavimo dinamiką“, - sako Tafoya.

Kelio triukšmo, pasipriešinimo ir važiavimo dinamikos subalansavimas

 

„Toyota“ sako, žuvų pelekai turi įtakos tiesiam stabilumui, nes jie sutrikdo oro srautą, todėl aplink transporto priemonę susidaro tankesnė srovė. Gali atrodyti paradoksalu, kad gabalėlis, sukeliantis oro srauto sutrikimą, gali nukreipti orą, tačiau būtent taip jis ir daro. Su tokia griežtesne oro srove vairuotojai jaučia tikslesnę vairavimo patirtį.

Bandymams naudodami vėjo tunelį, „Toyota“ inžinieriai naudoja dūmų vizualizaciją (dūmų pėdsakus, rodančius oro srautą), kad pamatytų, kur srautas yra greičiausias. Tai padeda inžinieriams nuspręsti, kur dėti žuvies pelekus, kad būtų padidintas efektyvumas.

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: MTPC
MTPC
(16)
(0)
(16)
MTPC parengtą informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško VšĮ „Mokslo ir technologijų populiarinimo centras“ sutikimo draudžiama.

Komentarai (6)