Aistros dėl žieminio dyzelino su priedais: ges automobiliai ir augs kainos? (2)
Ketvirtadienį Energetikos ministerijoje įvyko susitikimas su degalų rinkos dalyviais. Jo metu sutarta užsakyti papildomą tyrimą, kuris padėtų išsiaiškinti galimybes Lietuvos sąlygomis maišyti biodegalus į žieminį dyzeliną.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Rinkoje pasigirdo kalbų, kad Lietuva įsipareigojo nuo 2016-ųjų gruodžio 1 dienos į žieminio dyzelino sudėtį įtraukti 5 proc. biodegalų (riebalų rūgščių metilo esterio, RRME). Šiuo metu biodegalų žieminiame dyzeline kiekis yra 0 proc., o vasariniame – 7 proc.
„Vasarą naudojamas dyzelinas įmaišytais biodegalais nedaro tokios žalos automobiliams, kokią gali sukelti žieminis dyzelinas, maišytas su RRME. Kelerių metų patirtis parodė, kad ilgą laiką žemoje temperatūroje sandėliuojamas dyzelinas su RRME, dėl skirtingų sudedamųjų dalių tankio, išsisluoksniuoja, o RRME, būdamas sunkesnis už dyzeliną, nusėda į talpų dugną, kur sudaro sutirštėjusias nuosėdas.
Jos greitai užkemša transporto priemonių degalų filtrus, kurie net naujausiose transporto priemonėse nėra pritaikyti filtruoti tokios konsistencijos skystį, – teigia Lietuviškų degalinių sąjungos vykdomasis direktorius Vidas Šukys. – Tai šalyje gali sukelti nesuvokiamo masto problemų, su kuriomis žiemą susidurtų eksploatuojantys bet kokią dyzelinę techniką. Dėl šios painiavos būtų kaltinamos degalinės, kuriose buvo įsigyti degalai, nors jos įstatymu būtų priverstos pardavinėti degalus, kurie užkemša degalų filtrus.“
Kaip sakė Energetikos ministerijos ministro patarėjas Mantas Dubauskas, V.Šukio skleidžiama panika yra bereikalinga – šiuo metu Lietuvoje nėra jokio įpareigojimo maišyti biodegalus į dyzeliną žiemos metu.
Jokie sprendimai šioje srityje nebus priimami iki tol, kol nebus gautas atsakymas iš mokslininkų, kokį poveikį biodegalai gali padaryti dyzelinui esant žemai temperatūrai bei ar įmaišius biodegalų žieminis dyzelinas vis dar būtų tinkamas naudoti.
Tiesa, „Neste“ degalinių tinklo mažmeninės prekybos vadovas Audrius Miežys pritarė, kad RRME nėra tinkamas žemoms temperatūroms. „Dyzelinui nepratekėti per kuro filtrus esant žemai temperatūrai tikimybė didėja. Tai pavojinga tiek naujiems, tiek ir tiems automobiliams, kurie jau ne vieną 1000 km nuvažiavę“, – sakė jis.
Ketvirtadienio susitikime su rinkos dalyviais buvo sutarta dėl techninės užduoties tyrėjams. Tyrimas bus atliekamas sertifikuotoje laboratorijoje. Gauti rezultatai bus aptariami su rinkos dalyviais.
„Tik atlikus tyrimą bus galima pasakyti, ar verta į žieminį dyzeliną maišyti biodegalus, ar ne. Kol kas neaišku, kas bus tyrimo atlikėjai, bet šiandien (ketvirtadienį) sutarėme, kad tai turi būti sertifikuota laboratorija ir buvo nustatyti tikslūs reikalavimai jai“, – teigė M. Dubauskas.
Lietuviškų degalinių asociacijos vadovas V.Šukys tvirtina, kad dėl 5 proc. biodegalų priemaišų dyzeline šio litro kaina išaugtų 2,2 cento. A.Miežys pritarė, kad degalų kaina didėtų, tačiau Energetikos ministerijos atstovas nepatvirtino tokios informacijos.
„Aš negaliu atsakyti dėl kainos, bet galiu tik patvirtinti, kad bus tikrinamas abiejų klasių biodyzelinas – tiek pirmos, tiek antros“, – sakė M.Dubauskas. Antros klasės biodyzelinas yra technologiškai pažangesnis ir nuosėdų palieka mažiau nei pirmos klasės, tačiau yra brangesnis.
Lietuva yra įsipareigojusi iki 2020 metų pasiekti, kad bent 10 procentų transporto sektoriaus suvartojamų energijos išteklių sudarytų atsinaujinantys ištekliai. 2013 m., Statistikos departamento duomenimis, šis rodiklis siekė 4,65 proc.
Kitose šiaurės Europos šalyse, Latvijoje, Estijoje, Suomijoje bei Lenkijoje, žieminis dyzelinas RRME priedų neturi.
„Vasarą naudojamas dyzelinas įmaišytais biodegalais nedaro tokios žalos automobiliams, kokią gali sukelti žieminis dyzelinas, maišytas su RRME. Kelerių metų patirtis parodė, kad ilgą laiką žemoje temperatūroje sandėliuojamas dyzelinas su RRME, dėl skirtingų sudedamųjų dalių tankio, išsisluoksniuoja, o RRME, būdamas sunkesnis už dyzeliną, nusėda į talpų dugną, kur sudaro sutirštėjusias nuosėdas.
Jos greitai užkemša transporto priemonių degalų filtrus, kurie net naujausiose transporto priemonėse nėra pritaikyti filtruoti tokios konsistencijos skystį, – teigia Lietuviškų degalinių sąjungos vykdomasis direktorius Vidas Šukys. – Tai šalyje gali sukelti nesuvokiamo masto problemų, su kuriomis žiemą susidurtų eksploatuojantys bet kokią dyzelinę techniką. Dėl šios painiavos būtų kaltinamos degalinės, kuriose buvo įsigyti degalai, nors jos įstatymu būtų priverstos pardavinėti degalus, kurie užkemša degalų filtrus.“
Kaip sakė Energetikos ministerijos ministro patarėjas Mantas Dubauskas, V.Šukio skleidžiama panika yra bereikalinga – šiuo metu Lietuvoje nėra jokio įpareigojimo maišyti biodegalus į dyzeliną žiemos metu.
Jokie sprendimai šioje srityje nebus priimami iki tol, kol nebus gautas atsakymas iš mokslininkų, kokį poveikį biodegalai gali padaryti dyzelinui esant žemai temperatūrai bei ar įmaišius biodegalų žieminis dyzelinas vis dar būtų tinkamas naudoti.
Tiesa, „Neste“ degalinių tinklo mažmeninės prekybos vadovas Audrius Miežys pritarė, kad RRME nėra tinkamas žemoms temperatūroms. „Dyzelinui nepratekėti per kuro filtrus esant žemai temperatūrai tikimybė didėja. Tai pavojinga tiek naujiems, tiek ir tiems automobiliams, kurie jau ne vieną 1000 km nuvažiavę“, – sakė jis.
Ketvirtadienio susitikime su rinkos dalyviais buvo sutarta dėl techninės užduoties tyrėjams. Tyrimas bus atliekamas sertifikuotoje laboratorijoje. Gauti rezultatai bus aptariami su rinkos dalyviais.
„Tik atlikus tyrimą bus galima pasakyti, ar verta į žieminį dyzeliną maišyti biodegalus, ar ne. Kol kas neaišku, kas bus tyrimo atlikėjai, bet šiandien (ketvirtadienį) sutarėme, kad tai turi būti sertifikuota laboratorija ir buvo nustatyti tikslūs reikalavimai jai“, – teigė M. Dubauskas.
Lietuviškų degalinių asociacijos vadovas V.Šukys tvirtina, kad dėl 5 proc. biodegalų priemaišų dyzeline šio litro kaina išaugtų 2,2 cento. A.Miežys pritarė, kad degalų kaina didėtų, tačiau Energetikos ministerijos atstovas nepatvirtino tokios informacijos.
„Aš negaliu atsakyti dėl kainos, bet galiu tik patvirtinti, kad bus tikrinamas abiejų klasių biodyzelinas – tiek pirmos, tiek antros“, – sakė M.Dubauskas. Antros klasės biodyzelinas yra technologiškai pažangesnis ir nuosėdų palieka mažiau nei pirmos klasės, tačiau yra brangesnis.
Lietuva yra įsipareigojusi iki 2020 metų pasiekti, kad bent 10 procentų transporto sektoriaus suvartojamų energijos išteklių sudarytų atsinaujinantys ištekliai. 2013 m., Statistikos departamento duomenimis, šis rodiklis siekė 4,65 proc.
Kitose šiaurės Europos šalyse, Latvijoje, Estijoje, Suomijoje bei Lenkijoje, žieminis dyzelinas RRME priedų neturi.
(3)
(1)
(2)