Dyzelinis automobilis tik mieste? Kodėl dyzeliniui varikliui taip kenkia trumpi atstumai ir maži greičiai ()
Daugiau nei du trečdaliai Lietuvoje registruotų automobilių yra varomi dyzelinu. Panašią dyzelinių automobilių srauto į mūsų šalį proporciją išlaikė iš šių metų automobilių importuotojai. Vis dėlto tokių automobilių pardavėjai ne visada atskleidžia, kokį pokštą jiems gali iškrėsti dyzelinis automobilis, jeigu jį naudosite tik mieste. Jeigu važinėsite tik trumpus atstumus, netrukus galite pajusti, kad jūsų mašinos variklis nebe taip gerai traukia, o gal ir visai neužsiveda.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Šaltesnis variklis – daugiau suodžių
„Nuo 2006 metų spalio mėnesio įsigaliojus EURO 4 standartui, visų automobilių išmetimo sistemose privalo būti kietųjų dalelių filtrai. Juose regeneracijos metu išfiltruotos kietosios dalelės paverčiamos pelenais. Tam, kad įvyktų efektyvi regeneracija, DPF filtro temperatūra turi pasiekti aukštą, apie 600 0C, temperatūrą. Tai nutinka savaime per 20–45 minutes, o idealiausios sąlygos yra greitkelis“, – aiškina kietųjų dalelių filtrų priežiūros ir valymo paslaugas teikiančio serviso „DPF servisas“ direktorius Audrius Kavaliauskas.
Anot A. Kavaliausko, šiuolaikiniai kietųjų dalelių filtrai, arba DPF (angl. Diesel Particulare Filter), pajėgūs sulaikyti 95–99,9 proc. suodžių. Pastarieji susidaro ne iki galo sudegus degalams. Kiekvienos suodžių dalelės dydis – nuo 10 milimikrono iki 1 mikrono, o jos turinyje rastume anglies branduolį, jungiantį angliavandenius, metalo oksidus, sierą, vandenį.
„Jeigu sutrikdoma suodžių regeneracija, filtras greitai užsikiša, tai trukdo pasišalinti išmetamosioms dujoms. Užsikišęs filtras neleidžia varikliui veikti visa galia – sakoma, kad variklis prastai traukia. Blogiausiu atveju automobilis gali ir nebeužsivesti. Be to, išauga degalų sąnaudos. Todėl pasitaiko, kad kai kurie vairuotojai priima neatsakingą sprendimą – tiesiog išmontuoti tokius filtrus. Tada suodžiai išmetami į aplinką. Pačios pavojingiausios žmogui ir aplinkai yra mažiausios 0,1–1 milimikronų dalelės, kurių išmetamosiose dujose paprastai būna iki 5 proc.“, – aiškina serviso atstovas.
Pasak jo, vairuotojai, kurie nutaria išmontuoti filtrus, ne tik pažeidžia įstatymus, rizikuoja negauti privalomos techninės apžiūros patikros pažymos, bet ir kenkia sau, savo vaikams ir aplinkiniams. Ir dėl kalti čia ne taršus automobilis, o pats vairuotojas, kuris tiesiog turėtų pasirūpinti kietųjų dalelių filtro priežiūra.
Nevertėtų taupyti kokybiškiems degalams ir alyvai
„Daugelio įprastinių suodžių filtrų efektyvios eksploatacijos rodiklis yra apie 200 tūkst. kilometrų rida. Tačiau rida yra tik vienas iš filtro efektyvumui turinčių veiksnių. Nevertėtų taupyti pinigų kokybiškam dyzelinui, variklinei alyvai bei nuolatinei automobilio priežiūrai, skirti dėmesio profilaktiniam filtro patikrinimui bei valymui. Išeitis būtų profesionalus suodžių filtro valymas, naudojant specialią įrangą bei medžiagas“, – sako A. Kavaliauskas.
Jis taip pat atkreipia dėmesį, kad profesionalių DPF valymo technologijų siūlo įvairūs gamintojai. Be to, rinkoje kartais patariama naudoti specialius, į degalus pilamus ar tiesiogiai į filtrą purškiamus tirpalus, tačiau tokia procedūra gero efekto neduos – suodžiai tiesiog liks filtre.
Serviso atstovas įvardijo ir pagrindinius kietųjų dalelių filtrų gedimų veiksnius:
- Prastos kokybės degalai, ne laiku keičiami arba blogos kokybės variklio tepalai.
- Automobilis dažniausiai naudojamas mieste, važiuojant trumpais atstumais ir nedideliu greičiu.
- Didesnė nei 200 tūkst. kilometrų rida.
- Mechaninės problemos, neveikianti EGR sistema, neefektyviai veikiantys degalų purkštukai, turbinos gedimas ir panašiai.
- Filtro regeneracijos daviklių gedimai.
Neprireikia ir ploviklių
Inovatyvių automobilių technologijų srityje žinoma kompanija „Delphi Technologies“ neseniai rinkai pristatė dyzelinių ir benzininių transporto priemonių kietųjų dalelių filtrams valyti skirtą mašiną „Hartridge DPF200 Master“. Suslėgto oro naudojimu pagrįsta technologija leidžia išvalyti kietųjų dalelių filtrus ypač greitai ir efektyviai, nenaudojant ploviklių ir priverstinio regeneravimo.
„Kadangi vis daugiau transporto priemonių turi kietųjų dalelių filtrus, filtrų valymo paslaugų poreikis auga. Vien Europoje yra daugiau kaip 60 milijonų keleivinių ir lengvųjų komercinių transporto priemonių su kietųjų dalelių filtrais, kuriems reikės techninės priežiūros“, – aiškina „Hartridge“ globalios strategijos ir techninių produktų direktorius Lee Jacobs.
Filtro valymas – vos per valandą
L. Jacobs atkreipia dėmesį, kad naudojant DPF ploviklius, kyla rizika, kad gali būti pašalintos DPF viduje esančios būtinos pagrindinės dangos medžiagos, o šalinimo metu gali būti padaryta žala aplinkai, tuo tarpu priverstinis transporto priemonės regeneravimas yra ilga procedūra ir ji ne visada pavyksta. Programinė įranga automatiškai įvertina srautą ir nustato neveikiančių filtro segmentų vietas, todėl dar prieš valymą tampa aišku, ar filtras sugedęs, ar tik užsikimšęs.
„Hartridge DPF200 Master“ technologija suteikia galimybę išvalyti filtrą vos per valandą. Šis valymo būdas ne tik padeda pagerinti transporto priemonės degalų ekonomiją ir išmetamųjų teršalų kiekį, bet ir žymiai prailgina filtrų efektyvaus eksploatavimo laiką.