„Karstas danguje“ – pirmasis sovietinis keleivinis reaktyvinis lėktuvas Tu-104: buvo toks nesaugus, kad reikėjo atkalbėti Chruščiovą juo skristi (Foto, Video)  ()

Nepaisant to, kad Tu-104 simbolizavo sovietinės civilinės reaktyvinės aviacijos pradžią, jo avaringumas viršijo visas leistinas ribas.


Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Sovietų komercinės reaktyvinės aviacijos pradininkas ir antrasis reaktyvinių keleivinis lėktuvas pasaulyje, po britų „de Havilland Comet“, Tu-104 turėjo būti Sovietų Sąjungos pasididžiavimas. Tačiau taip nebuvo.

Priešingai, Tu-104 tapo pavojingiausiu sovietiniu keleiviniu orlaiviu istorijoje. Iš 201 pagaminto net 37 buvo prarasti per avarijas. Tai beveik penktadalis lėktuvų. Per šias katastrofas žuvo 1 137 žmonės.

Kaip ir daugelis kitų 1950-aisiais Sovietų Sąjungoje suprojektuotų keleivinių orlaivių, Tu-104 buvo paremtas kariniu lėktuvu, šiuo atveju reaktyviniu Tu-16 bombonešiu.

Nikita Chruščiovas labai didžiavosi šiuo lėktuvu. 1956 m. lankydamasis Londone jis įsakė trims Tu-104 skristi į Didžiosios Britanijos sostinę Londoną, o tai sukrėtė europiečius ir parodė, kad Sovietų Sąjunga padarė milžinišką šuolį į priekį civilinėje reaktyvinėje aviacijoje.

 

Chruščiovas planavo pats skristi į Londoną Tu-104, tačiau prastai išbandytu orlaiviu susirūpino jo saugumo tarnyba ir sovietų lyderis buvo atkalbėtas nuo to.

Vėlesnė Tu-104 eksploatacija parodė, kad orlaivis toli gražu nebuvo tobulas. Skrydžio metu Tu-104 buvo labai nepatikimas ir blogai valdomas. Dažnai orlaivis patirdavo vadinamąjį „olandišką supimą“. Tu-104 taip pat buvo labai pažeidžiamas esant mažam greičiui. Be to, jo borto elektronikos kokybė buvo labai abejotina.

Pilotai skundėsi dėl daugelio lėktuvo savybių. Tačiau jo dizaineriai Tupolevo biure atsisakė pripažinti faktą, kad lėktuve kažkas ne taip ir apkaltino pilotus neprofesionalumu.

Padėtis pasikeitė po to, kai 1958 m. lėktuvas Tu-104, skridęs maršrutu „Pekinas – Maskva“, sudužo. Lėktuvas pateko į galingą turbulenciją ir pradėjo nevaldomai suktis spirale. Visą laiką, kol lėktuvas krito, jo kapitonas Haroldas Kuznecovas visus įgulos veiksmus ir viską, kas vyko su orlaiviu, ramiai perdavė oro eismo kontrolei žemėje.

 

Jo neįkainojamos pastabos padėjo ištaisyti daugelį lėktuvo techninių trūkumų. Vis dėlto oro katastrofų ir incidentų skaičius išliko didelis.

Keli Tu-104 buvo perduoti mokslinėms laboratorijoms ir naudojami kosmonautams ruošti, tarp jų Jurijų Gagariną ir pirmajį žmogų išėjusį į atvirą kosmosą Aleksejų Leonovą.

Nors sovietų vadovybė bandė įslaptinti visą informaciją apie katastrofas, Tu-104 pelnė blogą reputaciją tarp žmonių. 1960-aisiais pasirodė liaudies daina, ironiškai vadinama „Tu-104 yra geriausias orlaivis“. Vis dėlto dainų žodžiai sakė kitaip. Tu-104 yra greičiausias lėktuvas, jis per dvi minutes nuskraidins jus į kapą“, - buvo dainuojama dainos žodžiuose.

 

Tęsinys kitame puslapyje:




Tu-104 gamyba buvo nutraukta 1960 m., praėjus vos penkeriems metams nuo jo pirmo skrydžio. Naujos kartos reaktyviniai lėktuvai pakeitė pasenusį ir pavojingą Tu-104.

Tačiau sovietų vadovybė nematė didelės priežasties visai nutraukti tokio pavojingo lėktuvo naudojimą ir Tu-104 buvo naudojamas dar 19 metų, per kurias įvyko dar daugiau nelaimių ir incidentų. Tik 1979 m., po kitos didelės katastrofos, lėktuvui buvo uždrausta vykdyti civilinį transportą.

Sovietų Sąjungoje buvo įprasta, kad kariškiai ir toliau naudojo orlaivius dar ilgai, kai jie paliko civilinį sektorių. Tačiau, šis Tu-104 naudojimo karyboje laikotarpis buvo gana trumpas.

1981 m. Tu-104 nukrito Leningrado srityje ir žuvo visa sovietų Ramiojo vandenyno laivyno vadovybė, įskaitant 16 admirolų. Orlaivis buvo nedelsiant pašalintas iš karinio naudojimo.

 

Nepaisant to, pavojingo Tu-104 sukūrimas turėjo tam tikrų teigiamų momentų. Prasidėjus reaktyvinei aviacijai Sovietų Sąjungoje, reikėjo naujo lygio oro uostų infrastruktūros ir skrydžių komforto. Oro uostai buvo gerokai patobulinti ir išplėsti, ir pirmą kartą keleiviai galėjo naudotis patogiomis sėdynėmis ir būti vaišinami karštais patiekalais su šviežiais gėrimais.

Tu-104 buvo toli gražu netobulas orlaivis, tačiau, būdamas sovietinės civilinės reaktyvinės aviacijos pradininku, jis tapo pagrindu naujoms reaktyvinių lėktuvų kartoms, tokioms kaip žymiai sėkmingesnis Tu-154.

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: MTPC
MTPC
(64)
(8)
(56)

Komentarai ()