Technikos revoliuciją ir perversmą pramonėje sukėlęs išradimas: nuo idėjos gimimo iki pritaikymo Lietuvoje ()
Garo slėgiu paremtas variklis – garo mašina – tapo lemiamu veiksniu, kuris padėjo žmogui tapti mažiau priklausomam nuo gamtos ir paspartino pramonės perversmą.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Šis išradimas leido pramonės įmones statyti ten, kur nebuvo vietinių energijos išteklių.
Įvairius garinius įrenginius XVI a. Egipte buvo sukonstravęs Tagi al-Dinomas, XVII a. – ispanai J.A. de Bomontas, G.Branca, anglas Th.Savery.
1712 m. anglų kalvis Thomas Newcomenas patentavo pirmąją garo mašiną. Joje garų slėgis spaudė stūmoklį, kurio slenkamąjį judesį svirtinis mechanizmas vertė sukamuoju veleno judesiu. Mašina buvo naudojama kasyklose vandeniui iš šachtų pumpuoti. Bet jos pajėgumas buvo mažas, o degalų suvartodavo daug, nes cilindras buvo aušinamas po kiekvieno takto.
Škotų mechanikas Jamesas Wattas 1769 m. patentavo naujo modelio žemo slėgio garo mašiną. Jos darbo ciklo kaitinamoji ir aušinamoji dalys buvo atskirtos. Tai leido išvengti energijos nuostolių, ji dirbo greičiau ir anglių jai reikėjo net dviem trečdaliais mažiau nei Th.Newcomeno išradimui.
Todėl ją buvo galima naudoti ir ten, kur kuro buvo mažai ir jis buvo brangus. J.Wattas apskaičiavo, kad jo garo mašina kasybos darbuose pakeičia 12 arklių. Būtent nuo to laiko technikoje paplito arklio galios vienetas.
J.Wattas nustatė, kad arklys į 1 m aukštį per 1 sek. gali pakelti 75 kg krovinį, – taip buvo išmatuota arklio galia. Bet šis arklys buvo labai stiprus ir tokią galią galėjo demonstruoti labai trumpai.
Vėlesni bandymai su kitais arkliais parodė, kad tikroji jų galia mažesnė.
1775 m. J.Wattas su partneriu įkūrė pirmąjį garo mašinų fabriką. Netrukus jo išradimas buvo naudojamas kasyklose, tekstilės fabrikuose, laivuose, lokomotyvuose. XIX a. garlaiviui su stūmokline garo mašina valdyti reikėjo maždaug 6 kartus mažesnės įgulos nei tokio dydžio burlaiviui.
Po garo mašinos išradimo technikos pažanga įgavo didžiulį pagreitį, mašinoms pradėjus veikti ėmė sparčiai augti ir plėstis miestai. Technikos revoliuciją ir perversmą pramonėje sukėlusias mašinas vėliau pakeitė vidaus degimo varikliai, garo turbinos ir elektros varikliai.
Lietuvoje pirmoji garo mašina buvo įrengta Klaipėdoje, J.Masono metalo ir medienos apdirbimo įmonėje.
1847 m. Kaune pradėjo veikti pirmasis Lietuvoje garo malūnas, o 1860 m. garo mašina pirmą kartą pritaikyta žemės ūkyje – Lentvario dvare suko kuliamąją. 1860 m. rugsėjo 4 d. į Vilnių atpūškavo pirmasis traukinys.
1912 m. Vilniaus centrinėje elektrinėje paleista pirmoji Lietuvoje garo turbina.