Vėl prasidėjo logistinis košmaras iš Kinijos į Europą: paaiškėjo, kas vyksta, kaip viską paveikė karas ir Covid Kinijoje ()
Krovinių gabenimas laivais atpigo 10 proc. ir buvo beįgaunąs naują kvėpavimą, bet nauja COVID-19 pandemijos banga į Kinijos uostus grąžino sumaištį. Dėl Rusijos karo Ukrainoje krovinių gabenimas geležinkeliais vis dar yra nesaugus, kroviniai nedraudžiami, nors Lenkiją jie pasiekia vos per 10 d. ir vilioja savo kaina. Pasak logistikos ekspertų, patikimiausia rinktis skubių krovinių gabenimą oru, o nebijantiems spūsčių ir vėlavimų laivyboje – multimodalinį krovinių gabenimą „su persėdimu“ iš laivo į sunkvežimį.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
„Dvejus metus tarptautinį krovinių gabenimą alino pandemija. Ypatingą poveikį ji turėjo jūriniams maršrutams – išsikreipė pristatymo terminai, keletą kartų išaugo kainos. Kylant gabenimo geležinkeliais ir oru populiarumui, Rusijos pradėtas karas Ukrainoje supurtė ir šiuos maršrutus, tad dinamiškai keičiantis situacijai, kaip niekad tapo svarbu greitai reaguoti į atsiveriančias krovinių gabenimo iš Kinijos galimybes “, – sako išmaniosios logistikos platformos „My Dello“ atstovas Mindaugas Povilaika.
Anot jo, nuo vasario mėnesio vidurio jūrinių konteinerių kainos tolygiai mažėjo ir nukrito apie 10 proc., lyginant su jų piku, pasiektu šių metų sausį, tačiau pozityvias permainas pritemdė nauja pandemijos banga Kinijoje.
„Per pastarasias savaites tai viename Kinijos didmiestyje, tai kitame buvo paralyžiuoti darbai, dalis regionų pateko į visišką izoliaciją, daugybė žmonių negalėjo palikti savo namų dėl nulio COVID politikos ribojimų. Net kurjeriams buvo draudžiama surinkinėti siuntas šiuo laikotarpiu, tad galime įsivaizduoti, kaip stipriai tai išbalansuoja darbą šalies uostuose, kur reikalingi didžiuliai žmonių pajėgumai“, – sako M. Povilaika.
Krovinių gabenimas su persėdimu
Ekspertas paaiškina, kad įprastai kroviniai okeaniniais laivais atvyksta iki didžiųjų Europos uostų, kaip Hamburgas ar Roterdamas, kur jie laukia perkrovos į mažesnius, taip vadinamus fiderinius laivus, reguliariai kursuojančius į Baltijos jūros uostus.
„Pastaraisiais metais dėl ženklaus nestabilumo jūrų maršrutų grafikuose, neretai nutikdavo, kad atvykus okeaniniam laivui, fiderinis laivas jau išvykęs arba dar neatvykęs, todėl kliento krovinys „pakimba“ uosto terminale. Mes klientams pasiūlėme būdą išvengti tokių situacijų, sutaupyti laiko ir vos atvykus kroviniui, perkelti jį į sunkvežimį, kuris, prižiūrint vežėjams ir ekspeditoriams, sklandžiai keliauja iki kelionės tikslo kelių transportu. Multimodalinis gabenimas pasiteisino spėjusiems juo pasinaudoti, tad bus patrauklus susitvarkius okeaninių laivų grafikams“, – sako „My Dello“ atstovas.
Ekspertas primena, kad vis dar įmanoma krovinius iš Azijos gabenti tradiciniais būdais, tačiau reikia būti pasiruošus vėlavimams ir prisitaikyti prie lėtesnių grafikų
„Rusija uždraudė skrydžius virš savo teritorijos daugiau nei 30 valstybių oro linijoms, todėl maršrutai pailgėjo, kainos pakilo ir padažnėjo grafikų trikdžiai. Geležinkelio linijoms iš Azijos į Europą driekiantis per Rusiją ir Baltarusiją, dėl karo laikinai sustabdėme naujų užsakymų geležinkeliu priėmimą ir nors teoriškai krovinius gabenti galima, nenorime rizikuoti savo klientų kroviniais, kuriems dėl karo ar politinių sankcijų patirtos žalos joks draudimas nekompensuotų“, – sako M. Povilaika.
Ekspertas ragina neapsigauti ir Kinijos geležinkelių vežėjų pažadu grąžint krovinius atgal į išsiuntimo stotį savomis lėšomis, jei dėl vykstančio karo ar taikomų sankcijų nebegalėtų tęsti kelionės. Tokių veiksmų trukmė gali būti itin ilga ir mokėjimai už pervežimo paslaugas nebus grąžinami.
Naujos kryptys ir sumažėję krovinių dydžiai
Pakrikus krovinių gabenimui iš Rytų, verslai pamažu atranda alternatyvų kitomis kryptimis, tačiau esminėmis importo šalimis išlieka Kinija, Taivanas, Indija, Izraelis ir JAV.
„Pastebime ryškėjančią tendenciją siųsti smulkesnius krovinius, nukelti didesnius užsakymus tolyn tarsi laukiant kol karo ir pandemijos situacija normalizuosis ir bus galima atsisiųsti didesnį krovinį. Stebint pastarųjų dviejų metų tendencijas visgi panašu, kad laukti nebūtinai yra ko, nes kainos tolygiai kyla, maršrutai išlieka apkrauti, tad verta naudotis išmaniais įrankiais ir pastebėjus atsivėrusias galimybes – nedelsti jomis pasinaudoti“, – sako M. Povilaika.
Pasak jo, ne Rytų kryptimis gabenamiems kroviniams nekyla problemų dėl geopolitinės situacijos, todėl į JAV sėkmingai kroviniai gabenami lėktuvais, po vakarų ir centrinę Europą nekliudomi juda sunkvežimiai, o laivyboje pirmą kartą per du metus stebėtas konteinerių kainos smukimas teikia vilčių, kad suvaldžius naują pandemijos bangą sugrįš jūrinių maršrutų populiarumas.