Investicijų pritraukimo įdomybės - ar kompanijos atkreipia dėmesį į šalies kultūrą?  (0)

Kuomet į šalį bandoma prisivilioti užsienio investuotojų, jiems reikia pateikti labai daug informacijos apie investicinį klimatą, darbo teisę, mokesčius ir taip toliau. Ši informacija padeda kompanijoms apskaičiuoti reikalingų investicijų dydį ir kaštus, susijusius su verslo vystymu konkrečioje šalyje. O kaip kultūra - ar ji padeda prisivilioti investuotojų? Ar ji apskritai jiems yra svarbi?


Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Klausimas nėra toks keistas kaip gali pasirodyti iš pirmo žvilgsnio. Žinoma, korporacijos pirmiausia atkreipia dėmesį į skaičius. Investicinis klimatas šalyje nulemia, kiek pastangų ir lėšų kompanijai reikės, kad įsikurtų. Kartu skaičius labai lengva palyginti - į lenteles surikiuotos kandidatės greitai atskleidžia savo privalumus ir trūkumus. Tačiau kultūra taip pat turėtų būti svarbi.

Nors, žinoma, rizika yra visiškai skirtinga, investavimas kitoje šalyje primena persikraustymą. Ieškodami naujo būsto jūs tikrai atkreipiate dėmesį į nuomos kainą, būsto išlaikymo išlaidas, patalpų dydį ir esminius privalumus. Bet kartu pasidomite ir tuo, kas vyksta netoliese. Galbūt ta gatvė yra pilna jaukių kavinių? O galbūt visai netoli yra teatras? Ar lengvai pasiekiamos jums rūpimos paslaugos? Ar savininkai yra draugiški?

Tačiau trumpai pažvelkime, kaip į kultūros bei užsienio investicijų klausimą žiūri mokslas.

Ryšys tarp kultūros ir tiesioginių užsienio investicijų

Trumpai tariant, šalies kultūra yra vienas iš veiksnių, kuriuos investuotojai privalo įvertinti prieš ateidami į šalį. Kultūriniai skirtumai labai lengvai gali pavirsti ekonominiais nesusipratimais. Tai svarbu įvertinti ir tam pasiruošti, kad abi pusės turėtų geresnį supratimą apie tai, ko galima tikėtis ateityje.

Mokslas diktuoja, kad nereikia kreipti dėmesio į stereotipus - „vokiečiai yra darbštūs“, „ispanai vėluoja“, austrai yra perdėtai susirūpinę detalėmis“ ir panašūs tikri ar netikri mentaliteto atspindžiai neturi didelės reikšmės. Tai į kokius tarpkultūrinio bendravimo faktorius reikėtų atkreipti dėmesį?

Roberto House’o vadovaujamas tyrimas „Global Leadership and Organizational Behavior Effectiveness“ (GLOBE) išskyrė kelias pagrindines dimensijas: susitelkimas į vykdymą, neaiškumo vengimą, kolektivizmą, orientaciją į ateitį, galios pasiskirstymas visuomenėje. Tolimesni tyrimai gali išryškinti kai kurias skirtingų šalių savybes. Štai Šveicarija pirmauja pagal susitelkimą į darbo vykdymą bei neaiškumo vengimą.

Šiuos faktorius tiria mokslas, tačiau į juos atsižvelgia ir tarptautinės korporacijos. Jei esi iš šalies, kurioje žmonės yra susitelkę į individualizmą, investicijos į labiau į bendruomenes orientuotas šalis  gali kelti nemenkų iššūkių. Dar didesni trūkumai gali išryškėti, jei viena pusė tikėsis aiškios orientacijos į ateitį (vadinasi, ilgalaikius tikslus), o kita pirmenybę teiks greitai pasiekiamiems tikslams.

Dekuwmini Mornah, Virdžinijos karo instituto mokslininkas, kuris savo darbe citavo ir GLOBE duomenis, tvirtina, kad kultūra yra išmatuojama ir tiriama skaičiais. Minėjome, kad investuotojai valstybes lygina pagal jų duomenis, nes galutinis tikslas vis tiek yra skaičiai - kaip gauti maksimalią naudą iš savo investicijų. Kai kurie kultūriniai aspektai irgi yra išmatuojami, kas ir buvo pasiekta GLOBE tyrime. Pasak Mornah, GLOBE yra neblogas įrankis, kuriame pristatyti faktoriai ir reitingai gali padėti kompanijoms ne tik išsirinkti vietą investicijoms, bet ir numatyti, kaip eisis tolimesnis bendradarbiavimas bei kokių rezultatų galima tikėtis.

Galiausiai, kultūra yra susijusi ir su kintamais dalykais. Politinė kultūra, eismo kultūra, mokesčių/šešėlio kultūra, populiarioji ir aukštoji kultūra ir net šalies įvaizdis - visa tai nėra nereikšmingi faktoriai. Juos korporacijos turi ištirti ir įvertinti šalia ekonominių rodiklių, o už investicijų pritraukimą atsakingos organizacijos privalo tuo pasinaudoti šalies pristatyme.

Na, bent jau tokia teorija, o ar iš tikrųjų investuotojai atkreipia dėmesį į kultūrą? To paklausėme „Investuok Lietuvoje“ Viešųjų ryšių projektų vadovės Agnės Raščiūtės.

Ar pristatydami Lietuvą potencialiems investuotojams skiriate laiko kultūriniams aspektams? Tai yra, ne tik ekonominei būklei ir investiciniam klimatui, bet ir žmonėms, Lietuvos tapatybei ir kultūrai apskritai.

Taip, skiriame. Pradėdami diskusijas su potencialiais investuotojais, pristatome ne tik Lietuvos vertės pasiūlymą, bet ir apžvelgiame Lietuvą bendresniais - socialiniais ir kultūriniais aspektais, papasakojame apie šalies istoriją. Investuotojų vizitų metu, jei yra galimybė, stengiamės numatyti laiko supažindinimui su šalies kultūra, menu - organizuojame ekskursijas (Vilniuje, Kaune, Trakuose, Klaipėdoje), kurių metu plačiau papasakojame apie Lietuvos istoriją, universitetus, politikos aktualijas, kultūrinius aspektus, kviečiame susipažinti su tradiciniais patiekalais.

Kodėl tai svarbu?

Visos šalies savybės yra vienaip ar kitaip susijusios. Istorija gali parodyti progreso kryptį, švietimas - būsimą darbuotojų rinkos potencialą, tradicijos - gyventojų mentalitetą. Investuotojai kiekvienai šaliai, į kurią ateina, skiria labai daug dėmesio, pinigų ir energijos, žinodami, kad joje veiks ne vienerius metus. Būtina žinoti ir numatyti, kuriose srityse gali kilti problemų.

Kartu kultūra yra susijusi ir su gyvenimo kokybe. Visos verslo įmonės, norinčios prisivilioti geriausių darbuotojų, privalo pasirūpinti, jog jų gyvenimo kokybė būtų pakankamai aukšta. tai svarbu ir mažesniame mastelyje (toli nuo pagrindinių gyvenviečių įsikūrusi įmonė darbuotojus rinks sunkiau nei dirbanti šalia miesto), ir didesniame - ar į kitą šalį išsiųsti aukštesnio rango darbuotojai jausis patogiai?

Manote, kad tai - pervertinami dalykai? Tai yra vienas iš esminių faktorių, į kuriuos potencialūs investuotojai atkreipia dėmesį.

Ar, Jūsų nuomone, potencialūs investuotojai rinkdamiesi vietą plėtrai atkreipia dėmesį į šalies kultūrą?, paklausėme „Investuok Lietuvoje“.

Investuotojams renkantis šalį  savo operacijoms ar svarstant tolimesnę plėtrą Lietuvoje svarbūs bent penki esminiai aspektai prioriteto tvarka:

  • talentų kokybė;
  • talentų kaina;
  • verslo aplinka;
  • infrastruktūra;
  • gyvenimo kokybė.

Jie taip pat domisi šalies kultūra, socialine aplinka, politiniu stabilumu.

 

Kultūra pati savaime nenulems investicijų pritraukimo galimybių. Tačiau kai kelios šalys ekonomine ir investicinio klimato prasme yra labai panašios, net ir menkesni faktoriai gali paveikti galutinį sprendimą. Juolab, kad jie nėra tokie menki, kokie gali pasirodyti iš pirmo žvilgsnio.

Tačiau kultūra gali nulemti ne tik tai, ar investuotojai ryšis ateiti į šalį. Įvairių pristatymų metu ji gali tapti ir pagrindine tema. Kai šalis pasaulyje nėra labai garsi, jos nepristatysi tik ekonomikos rodikliais.

Ar dalyvaudami parodose ir tiesiogiai kalbėdami su investuotojais pirmiausia pradedate nuo šalies pristatymo? O galbūt to nebereikia, nes mūsų šalis nėra visai nežinoma? Kaip Lietuvą pristatote tiems, kurie apie mus žino mažai? 

Dalyvaudami parodose pastebime, kad vis didesnei daliai užsienio verslo atstovų (ypatingai – tam tikrų industrijų, kaip pvz.: fintech) Lietuva nebėra nežinoma šalis. Mažiau apie Lietuvą žinantiems investuotojams šalį pristatome kaip aukštų kompetencijų ir aukštą pridėtinę vertę kuriančių paslaugų šalį, siūlančią vieną iš labiausiai išsilavinusių bei daugiakalbių talentų Europoje, bei užtikrinančią glaudų institucijų ir verslo bendradarbiavimą ne tik kuriantis šalyje, tačiau ir siekiant ilgalaikio tvaraus augimo.

 

Galiausiai, nuo kultūrinio šalies klimato priklauso ir ilgalaikis investuotojų pasitenkinimas. Tai, kad pritraukus dešimt investuotojų pritraukti vienuoliktą yra lengviau, yra tiesa jau vien dėl to, kad galima pasinaudoti tomis sėkmės istorijomis. Žinoma, svarbu, kad tie investuotojai, kurie jau dirba šalyje, apie ją susidarytų teigiamą įspūdį.

Ar pastebite, koks Lietuvos įvaizdis formuojasi tarp investuotojų?

Investuotojai mato Lietuvą kaip saugią, modernią ir užsienio verslams draugišką lokaciją. Lietuva regione bei investuotojų tarpe yra matoma kaip ambicinga, į aukštos pridėtinės vertės operacijas, išmaniąsias technologijas, procesų tobulinimą bei automatizavimą orientuota šalis. Tai šalis galinti pasiūlyti aukštos kompetencijos informacinių technologijų talentus bei aukščiausios klasės infrastruktūrą.

Tai kokia yra kultūros svarba investuotojų pritraukime?

Ekonominiai faktoriai tiesioginėse užsienio investicijose greičiausiai visada bus arti prioritetų sąrašo viršaus. Tuomet reikia atkreipti dėmesį į geografinę šalies padėtį (kai kuriems verslams tai nėra taip svarbu kaip kitiems), jos pasiekiamumą ir politinę struktūrą. Tačiau jei pažvelgsime į pasaulio regionus, greitai išvysime, kad panašios gretimos šalys demonstruoja panašius rodiklius. Taigi, tuomet nelieka nieko kito kaip atkreipti dėmesį į detales - talentų kūrimą, gyventojų požiūrį į darbą, orientaciją į trumpo ar ilgo laikotarpio tikslus ir taip toliau.

Ką tai reiškia už investicijų pritraukimą atsakingoms organizacijoms? Na, jos privalo atkreipti dėmesį ir į kultūrą, išryškinti geriausias jos puses. Tai visada yra geras būdas pristatyti šalį.

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: Technologijos.lt
(7)
(0)
(7)

Komentarai (0)